Śląsk, przez dekady kojarzony z przemysłem ciężkim i gęstą zabudową, przechodzi dziś jedną z najbardziej dynamicznych metamorfoz w Polsce. Zmienia się nie tylko gospodarczo, ale również wizualnie i funkcjonalnie. Coraz odważniejsze i lepiej zaprojektowane inwestycje mieszkaniowe sprawiają, że miasta regionu dorównują nowoczesnym europejskim metropoliom. A wszystko to w rytmie realnego zapotrzebowania rynkowego i lokalnej transformacji urbanistycznej.
Dział: RESIDENTIAL
Jeszcze dekadę temu przy wyborze mieszkania liczyły się przede wszystkim liczba pokoi i powierzchnia. Dziś, obok metrażu, rośnie znaczenie funkcjonalności, nowoczesnych technologii i kontaktu z naturą. Polacy coraz wyraźniej redefiniują, czym jest „idealne miejsce do życia”, stawiając na wygodę codziennego funkcjonowania, elastyczność i zrównoważone otoczenie.
Giełdowy subindeks sektorowy rynku nieruchomości trwa nieprzerwanie w hossie już od blisko 13 lat i jak na razie nie widać żadnych jednoznacznych sygnałów zakończenia długoterminowej tendencji wzrostowej. Akcjonariusze zdecydowanej większości giełdowych spółek nieruchomościowych, w tym kompletu deweloperskich o profilu mieszkaniowym, mieli więc przez długie lata powody do zadowolenia, licząc profity nie tylko ze wzrostu kursów, ale także z wypłacanych dywidend. Pytanie, czy aby rynek nie zbliża się nieuchronnie do punktu, w którym da znać o sobie dość oczywista zasada, że „nic nie trwa wiecznie”.
Rosnące ceny mieszkań, ograniczona dostępność kredytów hipotecznych oraz zmieniające się preferencje klientów sprawiają, że coraz więcej Polaków, ale także mieszkających nad Wisłą obcokrajowców, wybiera elastyczność i wygodę najmu. Dzięki temu sektor najmu instytucjonalnego w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, stając się jednym z ważniejszych segmentów rynku nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kredyt deweloperski jest to rodzaj finansowania bankowego przeznaczony na pokrycie kosztów projektów deweloperskich (budżetu projektu deweloperskiego). Chodzi tu nie tylko o koszty samej budowy, ale też wszystkie pozostałe, a więc m.in. koszty projektów, koszty budowy, koszty nadzoru, koszty sprzedaży, koszty marketingowe, koszty finansowe, koszty operacyjne.
Przez jedenaście miesięcy tego roku na siedmiu głównych rynkach w Polsce sprzedano o 26% mniej mieszkań niż w tym samym czasie rok wcześniej. Listopad jest kolejnym z rzędu miesiącem, w którym bieżąca podaż była większa od popytu. W efekcie na początku grudnia liczba mieszkań oferowanych przez deweloperów osiągnęła rekordowy poziom 56 tys. lokali. Aktualną sytuację na rynku deweloperskim komentuje Katarzyna Kuniewicz z Otodom Analytics.
W ostatnich latach rynek nieruchomości w Polsce odnotowuje wyraźny wzrost zainteresowania zakupem drugiego domu. Trend second home, który jeszcze niedawno był kojarzony głównie z zamożnymi elitami, dziś zyskuje na popularności także wśród klasy średniej. Co stoi za tym zjawiskiem? Czy Polacy szukają ucieczki od zgiełku miasta, inwestycji w bezpieczne aktywa czy może to odpowiedź na nowe wyzwania związane z postpandemicznym czasem i zmieniającym się stylem życia?
Deweloper ma obowiązek sporządzić prospekt informacyjny danego przedsięwzięcia lub zadania inwestycyjnego przed rozpoczęciem sprzedaży, co wynika z ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.
Rynek deweloperski kusi obietnicą dużych zysków, niemniej jest bezwzględny dla tych, którzy popełniają błędy. Nawet doświadczeni deweloperzy mogą popaść w tarapaty, jeśli nie zadbają o solidne fundamenty finansowe. W obliczu dynamicznie zmieniających się realiów rynkowych, rola doradcy finansowego staje się coraz istotniejsza. Jego wsparcie może być kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia, a w przypadku problemów, uratować je przed upadkiem.
Prognozy GUS wskazują, że w 2030 roku w Polsce będzie 10,8 mln osób w wieku poprodukcyjnym 60+, co stanowi blisko 30% populacji. Do 2050 roku liczba ta wzrośnie do 13,7 MLN, co oznacza, że więcej niż co trzecia osoba może potrzebować wsparcia w różnych aspektach życia. Dla porównania: w 1990 roku było to 12,8%. Jak ta wiedza i świadomość innych trendów wpływa na projektowanie architektoniczno-urbanistyczne?
W jaki sposób dotrzeć do odpowiedniego klienta, który rzeczywiście będzie zainteresowany zakupem mieszkania, domu bądź działki? Jak zadbać o bezpieczeństwo transakcji, często dotyczącej majątku życia? Jak się poruszać po zawiłościach prawa i wycenić nieruchomość, aby nie stracić? I w końcu: dlaczego warto zaufać jednemu pośrednikowi, zamiast korzystać z usług kilku?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedne oferty na portalach ogłoszeniowych podobają się natychmiast, inne natomiast są antyreklamą samych siebie? Czy słyszałeś podobne słowa do tych: „po co będę inwestował, skoro ja chcę przecież sprzedać mieszkanie”? A może sam uważasz, że inwestycja w nieruchomość, której chcesz się pozbyć, to przesada?