Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

29 kwietnia 2022

NR 2 (Kwiecień 2022)

Zwiększone zainteresowanie lokalami na ulicach handlowych

0 421

Skutki pandemii COVID-19, a teraz także wojny toczącej się w Ukrainie, odczuwalne są we wszystkich sektorach społecznych, gospodarczych i biznesowych. Wiele branż zanotowało spadki aktywności – proces ten nie ominął również sektora nieruchomości. Dobrą prognozą jest natomiast to, że najemcy wracają do lokali, a liczba pustostanów maleje. Jak sytuacja ta przedstawia się na ulicach handlowych?

Wzrost aktywności w branży gastronomicznej

Proces powrotu najemców do lokali i spadku wskaźnika pustostanów po pandemii jest zróżnicowany i zależny od lokalizacji. Najwięcej pustostanów pozostało na ulicach handlowych w centrach miast. Branżą, która ucierpiała najbardziej, jest branża gastronomiczna. Z uwagi na to, że na początku pandemii obroty w tym sektorze spadły o niemal 90%, ok 30% przedsiębiorstw zniknęło z kulinarnej mapy Polski.
Jeszcze w zeszłym roku ok. 30% lokali nie miało najemców, dziś wskaźnik ten, w zależności od miasta, waha się pomiędzy 10 a 20%. W Warszawie sytuacja wygląda podobnie – liczba pustostanów maleje, a branża gastronomiczna się odradza. Według Badań GFK wartość rynku gastronomicznego na koniec IV kwartału 2021 wynosiła ponad 28 mld PLN, 63 000 lokali gastronomicznych – w porównaniu do 2019 to spadek o ok. 22%.

Jednak mimo tych spadków liczymy, że lokale przy ulicach handlowych czy w osiedlach mieszkaniowych znajdą najemców, bo zgodnie z tymi badaniami Polski konsument nadal chętnie odwiedza placówki gastronomiczne. Odsetek klientów powyżej 15. roku życia stanowi 58%, a dla porównania – w roku 2019 był to odsetek 59%. Pozostaje nam tylko mieć nadzieję, iż obecne warunki gospodarcze oraz inflacja nie zniechęcą konsumentów do wychodzenia z domu czy też do jedzenia poza miejscem zamieszkania.

Pandemia spowodowała, iż zaczęliśmy traktować ulice handlowe – zwłaszcza te zlokalizowane w obrębie osiedli mieszkaniowych – jako lokalne miejsce robienia zakupów, korzystania z usług fryzjerskich, kosmetycznych, spędzania wolnego czasu w kawiarniach, restauracjach, lokalnych barach, barkach czy innych formatach lokalnych.

Należy jednak podkreślić, że również firmy spożywcze ulegają opisanemu trendowi i częściej decydują się na lokale handlowe zlokalizowane w parterach budynków mieszkalnych dużych osiedli. Szczególne zainteresowanie tego typu lokalami również dostrzec można w przypadku tzw. dark stores, których idea polega na możliwości dostawy kurierskiej towarów po wcześniejszym zamówieniu ich przez aplikację. Można określić je mianem „sklepów bez klientów” i to właśnie one poszukują lokalizacji na ulicach handlowych. Dynamiczny rozwój przedsiębiorców, działających w tzw. szeroko rozumianej branży convenience, również przekłada się na wzrost zainteresowania lokalizacjami ulicznymi.

POLECAMY

Proces kształtowania czynszów

Wszystkie zmiany, będące skutkami pandemii, są dobitnie zauważalne w obecnym stanie gospodarki. Jak procesy te przekładają się na wysokości czynszów w wynajmowanych lokalach? Pandemia sprowokowała niektórych wynajmujących do ich obniżenia, np. w lokalach znajdujących się w centrach handlowych.

Wynajmujący starali się wesprzeć najemców w trudnym okresie, co doprowadziło do obniżek wahających się na poziomie 15–50%. Najemcy zobowiązywali się natomiast do przedłużania umów najmu na kilka bądź kilkanaście miesięcy. W prognozie długofalowej nie widzimy trwałego trendu obniżki czynszu – oczywiście są to generalne sp...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy