Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

29 kwietnia 2022

NR 2 (Kwiecień 2022)

Zwiększone zainteresowanie lokalami na ulicach handlowych

0 172

Skutki pandemii COVID-19, a teraz także wojny toczącej się w Ukrainie, odczuwalne są we wszystkich sektorach społecznych, gospodarczych i biznesowych. Wiele branż zanotowało spadki aktywności – proces ten nie ominął również sektora nieruchomości. Dobrą prognozą jest natomiast to, że najemcy wracają do lokali, a liczba pustostanów maleje. Jak sytuacja ta przedstawia się na ulicach handlowych?

Wzrost aktywności w branży gastronomicznej

Proces powrotu najemców do lokali i spadku wskaźnika pustostanów po pandemii jest zróżnicowany i zależny od lokalizacji. Najwięcej pustostanów pozostało na ulicach handlowych w centrach miast. Branżą, która ucierpiała najbardziej, jest branża gastronomiczna. Z uwagi na to, że na początku pandemii obroty w tym sektorze spadły o niemal 90%, ok 30% przedsiębiorstw zniknęło z kulinarnej mapy Polski.
Jeszcze w zeszłym roku ok. 30% lokali nie miało najemców, dziś wskaźnik ten, w zależności od miasta, waha się pomiędzy 10 a 20%. W Warszawie sytuacja wygląda podobnie – liczba pustostanów maleje, a branża gastronomiczna się odradza. Według Badań GFK wartość rynku gastronomicznego na koniec IV kwartału 2021 wynosiła ponad 28 mld PLN, 63 000 lokali gastronomicznych – w porównaniu do 2019 to spadek o ok. 22%.

Jednak mimo tych spadków liczymy, że lokale przy ulicach handlowych czy w osiedlach mieszkaniowych znajdą najemców, bo zgodnie z tymi badaniami Polski konsument nadal chętnie odwiedza placówki gastronomiczne. Odsetek klientów powyżej 15. roku życia stanowi 58%, a dla porównania – w roku 2019 był to odsetek 59%. Pozostaje nam tylko mieć nadzieję, iż obecne warunki gospodarcze oraz inflacja nie zniechęcą konsumentów do wychodzenia z domu czy też do jedzenia poza miejscem zamieszkania.

Pandemia spowodowała, iż zaczęliśmy traktować ulice handlowe – zwłaszcza te zlokalizowane w obrębie osiedli mieszkaniowych – jako lokalne miejsce robienia zakupów, korzystania z usług fryzjerskich, kosmetycznych, spędzania wolnego czasu w kawiarniach, restauracjach, lokalnych barach, barkach czy innych formatach lokalnych.

Należy jednak podkreślić, że również firmy spożywcze ulegają opisanemu trendowi i częściej decydują się na lokale handlowe zlokalizowane w parterach budynków mieszkalnych dużych osiedli. Szczególne zainteresowanie tego typu lokalami również dostrzec można w przypadku tzw. dark stores, których idea polega na możliwości dostawy kurierskiej towarów po wcześniejszym zamówieniu ich przez aplikację. Można określić je mianem „sklepów bez klientów” i to właśnie one poszukują lokalizacji na ulicach handlowych. Dynamiczny rozwój przedsiębiorców, działających w tzw. szeroko rozumianej branży convenience, również przekłada się na wzrost zainteresowania lokalizacjami ulicznymi.

POLECAMY

Proces kształtowania czynszów

Wszystkie zmiany, będące skutkami pandemii, są dobitnie zauważalne w obecnym stanie gospodarki. Jak procesy te przekładają się na wysokości czynszów w wynajmowanych lokalach? Pandemia sprowokowała niektórych wynajmujących do ich obniżenia, np. w lokalach znajdujących się w centrach handlowych.

Wynajmujący starali się wesprzeć najemców w trudnym okresie, co doprowadziło do obniżek wahających się na poziomie 15–50%. Najemcy zobowiązywali się natomiast do przedłużania umów najmu na kilka bądź kilkanaście miesięcy. W prognozie długofalowej nie widzimy trwałego trendu obniżki czynszu – oczywiście są to generalne spostrzeżenia, ponieważ na mapie handlowej Polski pojawiają się koncepty handlowe, w których mamy do czynienia ze zmniejszonymi czynszami, jednak jest to raczej wynikiem nasycania rynku formatami handlowymi czy przyrostem konkurencji, a niekoniecznie sytuacja pandemiczną. W przypadku ulic handlowych ulokowanych w centrach miast, w 2020 roku oraz na początku 2021 roku zaobserwowaliśmy w tych lokalizacjach spadek wartości czynszu o ok. 25–30%.Nie dotknął on jednak wszystkich – najbardziej atrakcyjne miejskie lokalizacje nie odnotowały takich spadków. Obecnie obserwujemy powolny trend wzrostu czynszów.

Wskaźnik nasycenia powierzchni handlowych w Polsce wynosi 296 m2. na 1000 mieszkańców. Podana liczba to średnia wartość całego kraju; warto podkreślić, że w niektórych miastach wskaźnik nasycenia powierzchni handlowych wynosi ponad 800 m2. na 1000 mieszkańców. Powoduje to, że obroty najemców rozkładają się na większą liczbę centrów handlowych, a to z kolei przekłada się na wysokość czynszu, jaki gotowi są zaakceptować.
 

O Cushman & Wakefield



Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 50 tysięcy pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2021 roku jej przychody wyniosły 9,4 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne. Więcej informacji można uzyskać na stronie: www.cushmanwakefield.com lub na Twitterze: @CushWake

Przypisy