Ich lokalizacja w danym centrum handlowym zakładała rozmieszczenie sklepów z tej samej branży w zupełnie różnych jego częściach. Klient obchodził wówczas całą galerię, co przekładało się na ruch, a także na wyższe obroty. Sprawdzało się to i nadal sprawdza w małych galeriach handlowych. Jednak to rozwiązanie ma pewien dość znaczący minus: odwiedzający czują się zmęczeni szukaniem produktów, które chcą kupić. Obecnie, szczególnie w przypadku projektowania dużych centrów handlowych, coraz częściej odchodzi się od tego modelu. Współczesne tendencje wskazują na tematyczne lokalizowanie sklepów w pasażach. Takie rozwiązanie jest wygodne dla klienta, przekłada się na ruch i obroty.
POLECAMY
Przekonanie najemcy, żeby wynajął lokal koło konkurencji, nie jest trudne, bowiem zdaje on sobie sprawę, że skorzysta na ruchu w galerii, które przełożą się na jego dochód. Pojawiają się najemcy lokalni, kiedyś pomijani, a obecnie traktowani jako wyróżnik centrum. Nawiązanie do tradycji zakupowych można zauważyć szczególnie w mniejszych miastach, w których lokalni najemcy mają już silną, wypracowaną pozycję.
Wszystkie obiekty handlowe, poczynając od parków handlowych, a kończąc na centrach handlowych, opierają się na najemcach kluczowych – „anchor tenants”. Dobór pozostałych najemców powinien być prowadzony pod kątem wzajemnego uzupełniania się oferty handlowej oraz usługowej. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w pasażach nie tylko sklepów, ale również innych najemców tej branży, np. miejsca zabaw dla dzieci w pasażu ze sklepami dla dzieci i matek w ciąży.
Niezwykle istotne jest, żeby lokować najemców według półki cenowej, jaką reprezentują. Przykładowo: sklep z obuwiem ze średniej lub niskiej półki nie powinien znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie lokalu z obuwiem ekskluzywnym. Takie bowiem rozwiązanie utrudnia klientom odpowiedź na pytanie: „do kogo dane centrum jest adresowane?”.
Ogólną ideę projektowania tych obiektów stanowi to, aby były one atrakcyjne dla jak najszerszego spektrum klientów. Wyjątkami są obiekty, które z założenia i z doboru swoich najemców profilują się na...