Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

30 sierpnia 2021

NR 4 (Sierpień 2021)

Rosnący rynek nieruchomości a dostępność talentów

0 29

Za nami ponad rok nietypowych wyzwań, konfrontacji modeli pracy z rzeczywistością, a czasem również daleko idących modyfikacji strategii funkcjonowania organizacji. Mimo wielu zmian rynek nieruchomości w Polsce nadal rozwija się bardzo dynamicznie. Nie wszystkie sektory nieruchomości odczuły skutki kryzysu spowodowanego przez pandemię w jednakowym stopniu, ale sytuacja na całym rynku napawa dużym optymizmem, co przekłada się na procesy zarówno poszukiwania, jak i utrzymywania talentów w firmach.

Polski rynek nieruchomości nadal jest bardzo interesujący dla inwestorów pod względem zwrotu z inwestycji w okresie długoterminowym, co wpływa na zwiększone zapotrzebowanie na zasoby ludzkie. Dobrym przykładem mogą być m.in. branże mieszkaniowa i magazynowa, które odnotowują ciągłe wzrosty. To zaś przekłada się na rosnące zainteresowanie wśród inwestorów, a deweloperów zmusza do większej aktywności i dotrzymywania terminów realizacji inwestycji. Firmy zarówno w Warszawie, jak i innych miastach Polski muszą zmagać się z wyzwaniami związanymi z pozyskiwaniem ludzi do pracy i jednoczesnym wzrostem cen usług i materiałów budowlanych.

POLECAMY

W ciągu ostatnich kilku lat wiele firm zwiększyło zatrudnienie nawet kilkukrotnie. Taki dynamiczny rozrost kadry sprawia, że na znaczeniu coraz bardziej zyskują sfery, takie jak zaangażowanie pracowników, kompetencje zarządzających, ocena wyników oraz zarządzanie talentami, które zakłada stworzenie planu utrzymania i pozyskiwania najlepszych specjalistów, a także weryfikację systemów wynagrodzeń czy benefitów.

Organizacje zainteresowane dalszym rozwojem nie mogą pozwolić sobie na uszczuplenie aktualnego kapitału w postaci zasobów ludzkich. W związku z tym wiele firm skupia się na zatrzymywaniu nie tylko swoich największych talentów, lecz także na ograniczaniu do minimum rotacji pracowników, aby zapewnić ciągłość biznesową.

Organizacje zainteresowane dalszym rozwojem nie mogą pozwolić sobie na uszczuplenie aktualnego kapitału w postaci zasobów ludzkich. W związku z tym wiele firm skupia się na zatrzymywaniu nie tylko swoich największych talentów, lecz także na ograniczaniu do minimum rotacji pracowników, aby zapewnić ciągłość biznesową. To zaś prowadzi do rywalizacji na rynku o każdego wysoko wykwalifikowanego specjalistę.

Wiele firm, aby utrzymać przy sobie pracowników, musiało zweryfikować oferowane systemy benefitów. Na znaczeniu wyraźnie zyskały dodatki pozapłacowe w postaci prywatnej opieki zdrowotnej oraz kart podarunkowych do realizacji w internecie. Firmy wprowadziły również do swoich programów wsparcie psychologiczne oraz szkolenia, które mogą ułatwić pracownikom codzienne zarządzanie swoimi finansami. Część benefitów została zmodyfikowana przez dostawców, którzy przenieśli oferowane usługi do świata wirtualnego. Powstały nowe platformy, dzięki którym to pracownicy mogą wspólnie z pracodawcą zdecydować, na jaki cel przeznaczyć środki w danym miesiącu.

Abstrahując od wszystkich kwestii związanych z benefitami, które mogą przyciągać potencjalnych kandydatów na etapie procesu rekrutacyjnego, ale również wpłynąć na retencję już zatrudnionych, istotne jest zapewnienie bezpiecznych oraz przyjaznych warunków do pracy dzięki stworzeniu odpowiedniej kultury organizacyjnej. Codzienne docenianie pracowników przez przełożonych, dbanie o ich długofalowy rozwój oraz integracja zespołu to czynniki, które wpływają na zaangażowanie zatrudnionych oraz tworzą odpowiedni obraz EVP (employee value proposition), czyli pakiet korzyści, który pracodawca oferuje pracownikom.

Jak wynika z najnowszej edycji raportu Randstad Employer Brand, najbardziej pożądane elementy zatrudnienia to: atrakcyjne wynagrodzenie i benefity, miła atmosfera pracy, stabilność zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego, równowaga między pracą a życiem prywatnym, dobra sytuacja finansowa firmy, szkolenia, lokalizacja, dobra reputacja, interesujące treści pracy, możliwość pracy zdalnej lub z domu, bezpieczne środowisko pracy w czasie COVID-19, najnowsze technologie, otwartość na różnorodność, troska o społeczeństwo i środowisko oraz silne kierownictwo.

Firma Randstad podaje, że sytuacja zatrudnienia w Polsce uległa zmianie u 1 na 3 pracowników, a aż 23% badanych zamierza zmienić pracę w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Są to dane dla szerokiego przekroju branż, ale w tym miejscu należy podkreślić, że udział respondentów z sektora związanego z obsługą rynku nieruchomości w badanej próbie był niewielki i wynosił zaledwie 1%. Wielu pracowników na rynku nieruchomości nie decyduje się na zmianę pracy, a osoby nań wchodzące dostają nowe propozycje. Znalezienie odpowiedniej osoby do pracy wiąże się z koniecznością rywalizacji nie tylko z innymi firmami na rynku, lecz także z wieloma agencjami rekrutacyjnymi, które bardzo aktywnie poszukują i zapraszają kandydatów do rozmów ze swoimi klientami. Warto również wspomnieć, że organizacje starające się pozyskać nowego pracownika muszą czasami konkurować z aktualnym pracodawcą, który może zachęcać daną osobę do zaakceptowania kontroferty w nadziei na zatrzymanie jej u siebie. Wszystkie te aspekty wpływają na wzrost wynagrodzeń, a w konsekwencji mogą prowadzić do tego, że firma poszukująca nowego pracownika musi albo zweryfikować swój budżet, albo ponownie rozpocząć proces rekrutacji.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest sytuacja związana z pandemią, która zmusiła firmy do poszukiwania specjalistów z nowymi kompetencjami. Coraz bardziej cenieni są więc pracownicy, którzy dobrze radzą sobie w sytuacjach kryzysowych, są proaktywni, kreatywni oraz zdolni do szybkiego podejmowania decyzji. Ważną umiejętnością w nowej rzeczywistości jest także zdolność zarządzania większą liczbą osób pracujących w modelu pracy zdalnej czy hybrydowej. Firmy działające w branży nieruchomości są nastawione na efekty pracy, dlatego też szybko wdrażają nowe rozwiązania, tym bardziej że pracownicy oczekują od pracodawców elastyczności, w tym możliwości pracy z domu, jeśli występuje taka potrzeba, ale również zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy w biurze.

W niektórych branżach ponadto, np. w sektorze nieruchomości mieszkaniowych, obserwujemy niedobory rąk do pracy, ponieważ część osób pracujących na placach budowy, w tym obcokrajowców, zdecydowała się na powrót do rodzinnych stron z powodu pandemii. Wiele firm musi szukać kompromisów i weryfikować swoje dotychczasowe założenia. W niektórych segmentach rynku brak wysokiej klasy specjalistów jest bardzo dotkliwy.

Warto także dodać, że w poszukiwaniach osoby, która spełnia oczekiwania merytoryczne i mieści się w budżecie firmy, liczy się również jej dopasowanie do samej organizacji. Ważne jest w tym także samo nastawienie do pracy i kompetencje miękkie oraz to, czy firma jest w stanie zaspokoić ambicje danej osoby w wymiarze długofalowym. Kandydaci do pracy zwracają uwagę nie tylko na ofertę finansową, ale coraz częściej biorą pod uwagę plany strategicznego rozwoju zarówno firmy, jak i pracowników. Obserwujemy, że ten czynnik związany z planowaniem staje się coraz bardziej istotny dla osób na wyższych stanowiskach menedżerskich i specjalistycznych.

Analizując wymienione powyżej czynniki, można powiedzieć, że na rynku nieruchomości wciąż jest za mało kandydatów spełniających wszystkie kryteria pracodawcy. W niektórych branżach ponadto, np. w sektorze nieruchomości mieszkaniowych, obserwujemy niedobory rąk do pracy, ponieważ część osób pracujących na placach budowy, w tym obcokrajowców, zdecydowała się na powrót do rodzinnych stron z powodu pandemii.

Wiele firm musi szukać kompromisów i weryfikować swoje dotychczasowe założenia. W niektórych segmentach rynku brak wysokiej klasy specjalistów jest bardzo dotkliwy. Obserwujemy także przebranżawianie się pracowników, którzy rozpoczynają swoją przygodę z nową branżą od najniższego szczebla. Ten trend jest szczególnie zauważalny w zakresie działalności sprzedażowej i funkcji back office. W tym pierwszym przypadku firmy zwracają mniejszą uwagę na dotychczasowe doświadczenie kandydata do pracy – dla nich coraz ważniejsze są umiejętności miękkie, skuteczność i wcześniej wypracowane kontakty.

Szczególnie poszukiwani są wysoko wykwalifikowani specjaliści pod kątem inwestycji, finansowania oraz łączenia klienta z produktem albo odbiorcą końcowym. Istnieje także zapotrzebowanie na osoby zajmujące się zakupem gruntów oraz zarządzaniem aktywami i nieruchomościami, a także na kandydatów do takich działów jak operacje, sprzedaż oraz finanse. W branży nieruchomości dość dużą rolę odgrywa umiejętność szybkiego działania, przewidywania efektu końcowego i szacowania ryzyka. Nadal poszukiwane są osoby, które w ramach codziennych obowiązków odpowiadają za komunikację, negocjacje oraz przeprowadzenie całego procesu transakcyjnego – od momentu pozyskania nieruchomości do sfinalizowania transakcji. Firmy nieruchomościowe także poszukują osób, które potrafią znaleźć na rynku odpowiednie tereny inwestycyjne spełniające kryteria lokalizacyjne czy cenowe klientów.

Przypisy