Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

3 listopada 2021

NR 5 (Październik 2021)

Nadszedł czas innowatorów

0 35

Pojawienie się na rynku nieruchomości nowoczesnych technologii to naturalna odpowiedź deweloperów na zmieniające się potrzeby klientów. Jednak ostatnie 2 lata, czyli czas pandemii COVID-19, przyniosły przyspieszenie, którego nikt nie mógł przewidzieć. Wirtualne spacery po inwestycjach deweloperów, zdalne spotkania z klientami, chatboty obsługujące klientów 24/7 – to tylko niektóre z rozwiązań, które na stałe weszły do pakietu rozwiązań oferowanych przez firmy działające na rynku nieruchomości.

Jednak PropTech w branży deweloperskiej to nie tylko usprawnianie obsługi klienta. To szereg rozwiązań, które można wykorzystać na każdym etapie inwestycji: od analizy jej opłacalności, przez projekt, po zarządzanie. Dlatego deweloperzy coraz chętniej sięgają po BIM (Building Information Modeling), czyli parametryczne modelowanie informacji o budynku, AVM (Automated valuation model) – automatyczne modelowanie wyceny, AI (Artificial Intelligence) – sztuczną inteligencję, CRM (Customer Relationship Management), czyli system zarządzania relacjami z klientami, Big Data, rzeczywistość rozszerzoną AR i wirtualną VR oraz Internet rzeczy IoT.

POLECAMY

Sprawne przetwarzanie informacji o budynkach to gwarancja optymalizacji budżetu

Jednym z istotniejszych elementów stymulujących deweloperów do korzystania z nowoczesnych technologii jest coraz większa świadomość energetyczna zarówno biznesu, jak i społeczeństwa. W odpowiedzi na nią deweloperzy sięgają po technologie, które poprawiają efektywność energetyczną budynków. I nie chodzi tu tylko o odpowiednio zaprojektowane systemy ogrzewania czy chłodzenia, coraz wyższej jakości okna czy drzwi, ale też np. o zautomatyzowane zarządzanie energią elektryczną w przestrzeniach wspólnych. Dzięki np. światłu włączającemu się w korytarzach czy garażach tylko wtedy, kiedy zachodzi taka potrzeba, zarządzający obiektami mogą zaoszczędzić pieniądze mieszkańców i przeznaczyć je na inne istotne cele, jak choćby tworzenie przestrzeni dla mieszkańców, które pozwolą im na integrację i aktywne spędzanie czasu czy zazielenianie przestrzeni wokół budynków. Pamiętajmy, że dziś nieruchomość to nie tylko produkt, po którego sprzedaży zapominamy o jego istnieniu. To usługa, która przez lata musi satysfakcjonować użytkowników – i odnosi się to do nieruchomości i mieszkaniowych, i komercyjnych. Dlatego wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań to nie wybór, a konieczność. Chcąc utrzymać przewagę konkurencyjną, deweloperzy muszą nie tylko projektować optymalne lokale pozwalające na komfort użytkowania, ale też dostarczać ich mieszkańcom rozwiązania, które wymiernie obniżą koszty eksploatacji budynków i usprawnią np. komunikacje między lokatorami a zarządzającymi obiektem (wspólnotą lub administracją).

Jedną z technologii, które pozwolą na obniżenie kosztów w obiektach, jest technologia IoT. Jak informuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, technologia ta może do 2040 r. nawet o 10% globalnie obniżyć zużycie energii w budynkach mieszkalnych i komercyjnych.

A co z komunikacją? Przez lata np. korespondencja w sprawie zebrań lokatorów trafiała do skrzynek na listy, a podpisy pod różnej treści postulatami zbierane były osobiście. Czy dziś zachodzi taka konieczność? Absolutnie nie. Platformy komunikacyjne tylko dla lokatorów czy ankiety opracowywane przy użyciu systemów pozwalających na natychmiastową analizę powinny być standardem – nie absorbują mieszkańców i przyspieszają proces wyciągania wniosków, a co za tym idzie, pozwalają na sprawne odejmowanie działań. To korzyść zarówno dla mieszkańców, jak i zarządzających nieruchomościami.

Korzyść dla deweloperów

Według raportu PropTech 2018. Technologie w branży nieruchomości zrealizowanego przez Eurobuild i Skyconcept, systemy CRM, aplikacje mobilne, wirtualna rzeczywistość i Big Data to główne technologie, jakich używają firmy z sektora nieruchomości mieszkaniowych. Raport pokazał też, że firmy deweloperskie chcą w przyszłości używać prawie każdej technologicznej możliwości. Zamierzają wykorzystywać nowoczesne technologie przede wszystkim do sprzedaży i wynajmu, marketingu nieruchomości czy – jak pokazuje wysoki wynik zadeklarowany przez deweloperów – w projektowaniu i budownictwie. Skąd taki kierunek? Nowoczesne technologie pozwalają na kontrolowanie budżetu i optymalizowanie czasu, w którym wykonywane są prace. Korzyść stanowi też możliwość prowadzenia cyfrowej dokumentacji, planowanie dostaw, usprawnienie logistyki. W dobie rosnących cen materiałów i usług oraz problemów z podwykonawcami są to niezwykle istotne elementy.

Według informacji International Data Corporation do 2025 r. wygenerujemy 175 zetabajtów danych – 90% z nich wytworzą urządzenia, nie człowiek. To liczba, która pozwala na wygenerowanie informacji, które usprawnią różne procesy zachodzące w firmach. Świadomi tego deweloperzy już na etapie projektowania mają dostęp do danych, które mogą podpowiedzieć im, które lokalizacje są interesujące dla kupujących, które metraże są najpopularniejsze czy jaką kwotę są w stanie przeznaczyć na zakup mieszkania. Nasze doświadczenie jako dewelopera prowadzącego inwestycje zarówno w Polsce, jak i Niemczech, pokazuje, że to wartość bezcenna. Widzimy, co prawda, że poziom deklaratywności w stosunku do rzeczywistych możliwości i oczekiwań w Niemczech jest zdecydowanie bardziej do siebie zbliżony, niż ma to miejsce w przypadku danych uzyskiwanych w Polsce, niemniej jednak jako doświadczony zespół potrafimy wyciągać celne wnioski na podstawie dostępnych informacji. Obserwujemy też z zainteresowaniem zmieniające się postawy konsumentów, widzimy, że są coraz bardziej świadomi, coraz chętniej korzystają z nowoczesnych narzędzi i upraszczają sobie drogę do informacji. Dzięki temu my możemy dostarczać im coraz lepsze mieszkania, które będą służyły im przez lata. Nadszedł czas innowatorów po stronie zarówno konsumentów, jak i dostawców usług czy produktów. Od nowoczesnych technologii nie ma odwrotu. Korzystajmy z nich najlepiej, jak potrafimy.

Przypisy