Drugie życie centrów handlowych

PROPERTY

Choć polski rynek centrów handlowych wciąż rośnie, jego rozwój nie polega już wyłącznie na budowie nowych obiektów. Coraz częściej deweloperzy i właściciele stawiają na rewitalizację starszych galerii, które nie przystają już do zmieniających się potrzeb współczesnych klientów. Centra handlowe muszą dziś oferować znacznie więcej niż jeszcze 5–10 lat temu. Stają się wielofunkcyjnymi przestrzeniami społecznymi, w których liczy się komfort, rozrywka, gastronomia i doświadczenie.

Według danych Colliers na koniec 2024 r. w Polsce przybyło około 509 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej i tym samym całkowite zasoby na rynku wyniosły 13,3 mln m2. Był to najwyższy wynik, jeśli chodzi o oddaną do użytku nową podaż od 2015 r., czyli od blisko dekady. Jednocześnie najnowsze tegoroczne dane za I kwartał 2025 r. wskazują, że od stycznia do marca na rynek trafiło zaledwie 40,5 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Oddano do użytku jedynie trzy nowe obiekty (parki handlowe), a dwa istniejące rozbudowano i zmodernizowano. Pojawiły się też zapowiedzi zamknięcia starszych projektów, m.in. Galerii Bemowo w Warszawie i Galerii Dębiec w Poznaniu.

Jednocześnie z analiz Cushman & Wakefield wynika, że w minionym roku Polska zajęła drugie miejsce w Europie pod względem wielkości nowo oddanej powierzchni handlowej. Na pierwszym miejscu w Europie pod względem zasobów powierzchni centrów i parków handlowych wciąż pozostaje Wielka Brytania z 28,5 mln m2, na drugim Francja – 27,9 mln m2, na trzecim Niemcy – 18,6 mln m2, na czwartym Włochy – 16,6 mln m2, na piątym Hiszpania z 14,4 mln m2, na szóstym Polska z 13,3 mln m2, a za nami Belgia – 8,3 ml...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy