W jaki sposób praca zdalna zmieniać będzie przestrzenie biurowe?

FACILITY

W ostatnich miesiącach wiele organizacji zdecydowało się wdrożyć tzw. model hybrydowy. Z jednej strony to strategia wynikająca z chęci wyjścia naprzeciw oczekiwaniom pracowników, którym spodobała się praca z domu, z drugiej racjonalne dążenie do tego, by wykorzystać zalety pracy zdalnej i jednocześnie zrównoważyć jej wady. Jednak nie wszystkie organizacje będą pracować hybrydowo – wręcz przeciwnie: są takie, które przez cały okres pandemii pracowały stacjonarnie i zamierzają utrzymać tę organizację pracy. Tymczasem eksperci sugerują wprowadzenie zmian w przestrzeni biur i dostosowanie ich do nowych realiów, a menedżerowie jednych i drugich organizacji zastanawiają się, jakie zmiany powinny być wprowadzone w ich firmie i czy na pewno muszą być zaimplementowane. 
Co się powinno zmienić i w jaki sposób? Czy są jakieś nowe uniwersalne reguły? W jaki sposób praca zdalna zmieniać będzie przestrzenie biurowe?

Uniwersalne zalecenia?

Generyczne zalecenia postpandemiczne dotyczące tego, jakie zmiany powinny być wprowadzone w przestrzeniach biurowych, są dość proste. Pierwsza zasada mówi: zmniejsz liczbę biurek, osoby z zespołów będą mniej przebywać w biurze i mogą współdzielić stanowiska pracy. Druga zasada: zwiększ obszar, który będzie wykorzystywany do organizowania spotkań – zarówno formalnych polegających na jednokierunkowym przekazywaniu informacji i służących dzieleniu wiedzą i informacjami, kreatywnych mających doprowadzić do opracowania nowych pomysłów i rozwiązań oraz nieformalnych służących codziennej interakcji i budowaniu więzi między ludźmi. I trzecia: zapewnij odpowiednie wsparcie dla spotkań w modelu mieszanym polegającym na tym, że część osób pracuje z domu i łączy się zdalnie, a część jest fizycznie w biurze.

Wprowadzenie zmian zgodnie z powyższymi zaleceniami powinno przygotować przestrzeń do pracy w modelu rozproszonym, czyli sprawne organizowanie spotkań zdalnych i mieszanych zarówno z osobami pracującymi w firmie, jak i z różnymi interesariuszami zewnętrznymi – począwszy od klientów i dostawców, a skończywszy na audytorach czy bankach i urzędach. Powinno też ułatwić budowanie kultury organizacyjnej i relacji międzyludzkich oraz przekazywanie wiedzy. Te trzy aspekty życia organizacyjnego bardzo ucierpiały w czasie pandemii. Mamy zatem powyżej zarysowaną zarówno diagnozę wyzwań, jak i listę rozwiązań, które mają pomóc się z nimi zmierzyć.

Tyle w teorii. Przejdźmy do praktyki.

Poszukiwanie dopasowanych rozwiązań

I tu pojawia się wiele pytań: to ile biurek potrzebujemy? Jaka powierzchnia powinna być przeznaczona na miej...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy