Społeczny wymiar przestrzeni

FACILITY

W wielu organizacjach toczy się dziś dyskusja na temat tego, jak powinien wyglądać model hybrydowy, a także jak przeprojektować biuro, by odpowiadało na nowe potrzeby rozproszonych zespołów. Jednym z ważnych wątków jest rozmowa o nowej roli biura, które ma być miejscem budowania społeczności, wspierającym rozwój organizacji. Dlatego tak ważne jest teraz znalezienie odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak zaprojektować przestrzenie, które będą wspierały wymianę wiedzy, budowanie relacji i współpracę w zespołach. W artykule wyjaśniam, jak uwzględnić społeczny wymiar przestrzeni w projektowaniu środowisk pracy.

Komunikacja, kooperacja, współpraca, rozmowy to bliskoznaczne wyrazy, których w luźnej konwersacji prowadzonej w organizacjach często używa się naprzemiennie. Określany jest za ich pomocą dość szeroki zakres działań komunikacyjnych związanych z koordynacją i ustalaniem zadań, spontanicznym zadawaniem pytań w czasie pracy dotyczących wykonywanych w danym momencie czynności, przekazywaniem wiedzy i wyjaśnianiem różnych zagadnień czy burzą mózgów mającą doprowadzić do ustalenia optymalnego rozwiązania. Choć w potocznej mowie zakres semantyczny tych czterech wyrażeń w dużej mierze się pokrywa, to osoby projektujące przestrzenie pracy używają ich na określenie różnych typów interakcji. Dla każdego z nich projektowane są nieco inne przestrzenie dopasowane do charakteru i częstotliwości odbywających się w nich działań komunikacyjnych. To właśnie one są elementami architektury przestrzeni biurowych w największym stopniu wpływającymi na relacje społeczne oraz przekazywanie wiedzy i informacji.

K

...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy