Modele rozwiązań FM a potrzeby rynku

FACILITY

Dynamiczny rozwój inwestycji biurowych i magazynowych w Polsce w ostatnich latach wpłynął na równoległy rozwój branży facility management (FM). Zarówno terminologia, jak i koncepcja wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i powstała w latach 80. XX w., w Polsce zaś jest to stosunkowo młoda dyscyplina. Definicji określających „facility management” na rynku nieruchomości funkcjonuje wiele, najtrafniejsza jednak to ta przedstawiająca FM jako dyscyplinę zajmującą się zarządzaniem zintegrowanymi usługami, której celem jest utrzymanie, podnoszenie jakości oraz zwiększenie wartości nieruchomości.

Najczęściej FM kojarzy się wyłącznie z obsługą techniczną obiektów – nic bardziej mylnego. Zakres usług i kompetencji FM jest znacznie szerszy. 

Do głównych, poza obsługą techniczną, można zaliczyć: zapewnienie powierzchni, utrzymanie zieleni, utrzymanie porządku i czystości, zapewnienie bezpieczeństwa, obsługę recepcji, przygotowanie gotowej do użytku powierzchni, czyli fit-out, catering, obsługa IT, logistyka, księgowość, 
help-desk i in.

Wybór modelu i zakresu usług FM zależy od kilku składowych, takich jak wielkość obiektu, struktura najemców, strategia zarządzania i obsługi nieru...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy