Koszty obsługi technicznej jako element składowy kosztów i opłat eksploatacyjnych

FACILITY

Koszt obsługi technicznej stanowi w większości obiektów komercyjnych trzecią pozycję kosztową (po kosztach zużycia mediów i podatku od nieruchomości). Obsługa techniczna to jednocześnie serwis najbardziej złożony pod względem zakresu i rodzaju prac. Jak zbudowana jest usługa obsługi technicznej? CO SKŁADA SIĘ NA JEJ KOSZT I JAK TEN KOSZT BEZPIECZNIE I MĄDRZE OPTYMALIZOWAĆ? O TYM w dzisiejszym odcinku z serii odczarowywania kosztów i opłat eksploatacyjnych w budynkach komercyjnych.

Facility management – co to takiego? I jak się ma do tego obsługa techniczna?

Zanim opowiem o kosztach, słowo na temat definicji pojęcia „facility management”, w której zawiera się termin „obsługa techniczna”. Aby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego usługi utrzymania technicznego nieruchomości są nazywane potocznie usługami facility management (w skrócie: FM), należy w pierwszej kolejności wyjaśnić definicję tego terminu oraz zaznaczyć, że tych definicji jest bardzo wiele. Z czego to wynika? Chociażby z tego, że już samo tłumaczenie tego zwrotu na język polski nastręcza wielu niejasności. Bo czym by było wprost tłumaczone „zarządzanie usługami” czy też „administrowanie 
usługami”?

W większości krajów z rozwiniętymi usługami dla nieruchomości komercyjnych istnieją różne definicje terminu „facility management” – w niektórych, 
np. w Wielkiej Brytanii, nawet po kilka wersji (!). Ta sytuacja niestety bardzo utrudnia ustalenie wspólnego mianownika do dyskusji. Wprawdzie większość definicji porusza sformułowania typu „łańcuch usług” czy „integracja usług”, jednak również one nie są przez wszystkich jednakowo rozumiane.

Dlaczego każdy kraj, a często sama firma definiuje pojęcie „facility management” po swojemu? Moim zdaniem stoją za tym dwie główne przyczyny. Pierwsza to specyfika danego rynku. Każdy kraj, a często i dany jego region, ma swoje historyczne zaszłości w kwestii kształtowania usług z grupy facility management. I jest to zupełnie naturalna i zrozumiała sytuacja. Podobnie zrozumiały jest drugi powód, czyli chęć odróżnienia i wyróżnienia się na tle konkurencji. Firmy często celowo podają swoje własne definicje wspomnianego pojęcia. Robią to po to, żeby pokazać swoją unikatowość, wyjątkowe kompetencje,...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy