Usługa sprzątania to dzisiaj serwis szyty na miarę. Dopasowanie oferty do specyfiki obiektu i potrzeb klienta jest podstawą. To stwierdzenie brzmi jak truizm. Jednak mimo tego w wielu obiektach serwis sprzątający nadal pozostawia wiele do życzenia. Nadal zdarza się, że negocjowane są oferty nieprzystające do realiów i specyfiki danej nieruchomości. Dlaczego tak się dzieje? Jak zbudowana jest usługa sprzątania? Co składa się na jej koszty? Gdzie i jak szukać złotego środka w zakresie ich optymalizacji? O tym w poniższym artykule. Utrzymanie czystości w nieruchomościach komercyjnych obejmuje standardowo sprzątanie tzw. powierzchni wspólnych. Zaliczamy do nich powierzchnie ogólnodostępne wewnątrz nieruchomości, w tym garaże oraz powierzchnie na zewnątrz nieruchomości, czyli tzw. teren zewnętrzny. Powierzchnie wspólne w nowoczesnych obiektach są zależne od typu nieruchomości; np. w biurowcach stanowią od 3% do 7% całości budynku (nie wliczając garaży). W centrach handlowych czy obiektach logistycznych powierzchnie wspólne są zdecydowanie większe i różne z uwagi na samą różnorodność tego typu obiektów. Jak wynika z powyższego, wielkość powierzchni wspólnych znacząco wpływa na wysokość kosztów utrzymania czystości. I tak np. koszt utrzymania czystości w obiekcie biurowym stanowi średnio 5–6% całości kosztów eksploatacyjnych ponoszonych na nieruchomość. Co się na niego składa?
Składowe usługi utrzymania czystości
Do wykonania usługi utrzymania czystości niezbędny jest personel, sprzęt i materiały (środki czystości). Personel, podobnie jak w przypadku większości serwisów nieruchomości komercyjnych, stanowi zwykle największą część kosztu. W dalszej kolejności jest sprzęt potrzebny do wykonania usługi, począwszy od ściereczek i mopów, a skończywszy na skomplikowanych maszynach sprzątających czy robotach. Materiały, czyli
środki czystości, t...
Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.
- Dostęp do portalu
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
- ... i wiele więcej!