Jak angażować pracowników w trakcie zmiany?

FACILITY

Wiele firm w mniejszym lub większym stopniu opracowuje strategie biznesowe adekwatne do zmieniającego się otoczenia, taktykę działania w sytuacji zmiany. Nie oczekują na kryzys, ale kiedy on nadejdzie, wykorzystują swoje najlepsze zasoby. Ci, którzy w porę nie dostosują swoich działań do zmieniającego się otoczenia, tracą wiele – od przewagi konkurencyjnej, klientów, wypracowanej marki, aż po swoją obecność na rynku. Z przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte globalnego badania pt. „Crisis Management Survey”1 wynika, że 86% organizacji wierzy, że są wystarczająco lub bardzo dobrze przygotowane na wypadek kryzysu, ale większość z nich nie miała okazji przetestować tego przekonania. Czy zatem nigdy nie doświadczyliśmy kryzysów, czy może żaden z poprzednich nie dotknął tak wielu obszarów w jednym czasie? Kryzys z 2008 r. wiązał się głównie z obawą o finanse, natomiast kryzys spowodowany pandemią COVID -19 niesie za sobą także strach przed utratą zdrowia, a nawet życia.

Czy w analogiczny sposób podchodzimy do budowania strategii personalnej? Sukces przejścia przez zmianę, zwłaszcza w branży usług, tkwi w rzetelnej analizie posiadanych zasobów personalnych w organizacji. Czy w firmach znany jest potencjał pracowników, zadania, w których są najbardziej efektywni? Czy zmiana jest dla nich bodźcem do działania czy wręcz odwrotnie: hamuje ten proces? Czy znamy postawy naszych pracowników, ich obawy i strach?

Dotychczasowy kryzys obnażył wiele niedociągnięć w tym obszarze, lekkomyślność w podejściu do budowania strategii personalnej. Niewłaściwie alokowano zasoby, źle komunikowano zmiany licząc na to, że sytuacja jest chwilowa i zaraz powróci do normalności, a pracownicy w zależności od sytuacji zmienią swoją postawę, dostosowując się do sytuacji i potrzeb organizacji. Przygotowanie nawet idealnych scenariuszy kryzysowych, dopasowanie ich do skali zjawiska, nie będzie wystarczającym działaniem, jeśli nie będziemy mieli wiedzy o postawach członków naszych zespołów. Postawy te jeszcze mocniej, jako instynktowne zachowania, dadzą o sobie znać w kryzysie. 

Dzisiaj pracownicy weryfikują składane im obietnice, ale także klienci oceniają partnerów biznesowych na podstawie ich działań wobec pracowników. 

Pandemia koronawirusa oddziałuje na...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy