Integracje w SPIE Building Solutions

FACILITY

To nowa odsłona nazwy znanej marki, wynikająca z integracji SPIE Polska i AGIS Fire&Security, oznaczająca większą liczbę usług dla nieruchomości dostarczanych „z jednej ręki”. O planach rozwoju SPIE i branży FM w Polsce rozmawiamy z Arturem Tomczykiem, prezesem spółki, i Olgą Cywińską, odpowiedzialną za komunikację w Europie Centralnej.

Czy cena wciąż jest najważniejszym kryterium przy wyborze dostawcy usług FM?

Artur Tomczyk: Przez ostatnie lata rynek dostawców usług FM dojrzewał i znacząco zmieniał się, dążąc do tego, by dopasować się do wymogów klienta. Faktycznie jeszcze 2-3 lata temu kryterium ceny było jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wyborze dostawcy. Jednak w ostatnim czasie jego waga znacząco zmalała głównie na rzecz czynników jakościowych i samej dostępności usługi. Dziś postępowania przetargowe wygrywają firmy dysponujące wykształconym personelem, zdolnym do podjęcia natychmiastowego działania. 

Olga Cywińska: Ponadto, jeśli firma FM gwarantuje szybki czas reakcji również w lokalizacjach oddalonych od głównych ośrodków biznesowych, może liczyć na wyższe zainteresowanie klientów. 

Artur Tomczyk: Długa mobilizacja usługi to czynnik kosztotwórczy. Klienci już to rozumieją i wiedzą, że jeśli przygotowanie personelu do obsługi kontraktu zajmie więcej czasu, to zazwyczaj zagrożony będzie również czas reakcji na usunięcie usterki, a co za tym idzie – wpłynie to na biznes podstawowy klienta i finalnie koszty poszybują w górę. 

Dodatkowo nieprzeszkolony personel może nie być w stanie zauważyć pewnych zdarzeń czy zaplanować działań prewencyjnych, co może prowadzić do wzrostu niezadowolenia najemcy czy nawet jego utraty przez właściciela. Wysoka jakość pracy, krótkie czasy reakcji, dostępność kadry, umiejętności obsługi są dziś głównymi parametrami decydującymi o wyborze usługodawcy przez klienta. Sama cena usługi jest już często sprawą drugorzędną – nie chciałbym tu jednak wchodzić w dyskusję, na którym miejscu w łańcuchu decyzyjnym znajduje się, bo to zależy od kontraktu, jednak z pewnością nie na pierwszym.

Olga Cywińska: Rynek FM w Polsce ma już swój staż i sądzę, że klienci mieli czas na zweryfikowanie tego, czy cena jest najważniejsza przy kontraktowaniu dostawcy. Wiedzą już, że w dłuższej perspektywie, wybierając opcję tanią, przez co zazwyczaj niepewną, stracili więcej, niż mogli zaoszczędzić.

Pamiętajmy, że kontrakty w przypadku usług technicznych zawierane są przeważnie na okres od roku do trzech lat. W tym czasie trudno jest osiągnąć znaczące oszczędności, a tym bardzie...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy