Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

13 grudnia 2021

NR 6 (Grudzień 2021)

BIM – Customer Experience (CX) na etapie eksploatacji

0 333

O nieoczywistych korzyściach z BIM dla inwestorów, deweloperów oraz właścicieli nieruchomości rozmawiamy z Maciejem Wiśniewskim, prezesem Zarządu LOREDO RES.

Dlaczego rozmawiamy o CX w perspektywie BIM – to raczej niecodzienne podejście do tematu?


Zdecydowanie niecodzienne, ale niezbędne. Kiedy w 2018 roku, jako LOREDO RES, podjęliśmy decyzję o tym, że chcemy stworzyć koncepcję, która wprowadzi BIM do etapu eksploatacji, usłyszałem słowa, które do dziś towarzyszą nam we wszystkim co robimy. Usłyszałem, że jeśli chcemy, aby nasz pomysł został dobrze zrozumiany, musi zawierać w sobie ukierunkowanie na Customer Experience. Klienci muszą poczuć tę koncepcję, zrozumieć jakie doświadczenia im dostarcza – dokładnie w ten sam sposób jak na co dzień wybieramy kawiarnię czy aplikację do słuchania muzyki. Muszą poczuć różnicę!

POLECAMY


Czy zatem orientowanie tematyki BIM na firmy Facility Management jest już niewystarczające?


Po kilku latach doświadczenia z tą problematyką zrozumieliśmy, że od początku BIM powinien być orientowane w inny sposób. Rozpoczynając naszą podróż byliśmy utwierdzani w przekonaniu, że procesy BIM pomogą nam w lepszym dostarczeniu usług, że powinny być adresowane do firm świadczących usługi FM, najlepiej tych zarządzających technicznie nieruchomościami.

Uczestnicząc w wielu wydarzeniach ukierunkowanych na BIM staraliśmy się dobrze zrozumieć wyzwania branży projektowej i wykonawczej w zakresie braku wdrożeń BIM do etapu eksploatacji. Odbyliśmy wiele spotkań z osobami reprezentującymi właścicieli nieruchomości, aby dobrze zrozumieć, dlaczego nie jest to obszar ich zainteresowania.

Bardzo szybko dało się zauważyć błędnie definiowane wyzwania etapu eksploatacji. Nie skupiano się na celach biznesowych właścicieli nieruchomości.

Sięgając do norm i standardów w zakresie BIM, odnajdujemy jednoznaczne wskazanie, że te procesy powinny być od samego początku ukierunkowane na cele biznesowe właściciela nieruchomości. Dla osób związanych z branżą Real Estate i Facility Management zrozumiałym jest, że nie zawsze cel właściciela czy przeznaczenie budynku jest jednoznaczne z celami firm Facility Management. Konkludując, to właśnie koncentrowanie się na celach firm FM, a nie właściciela budynku wielokrotnie powodowało brak zainteresowania decydentów problematyką BIM.


Czy zatem celem właścicieli nieruchomości nie jest dbanie o wzrost ich wartości, odpowiednią eksploatację i zapewnienie parametrów na potrzeby najemców?


Oczywiście są to cele jakie przyświecają właścicielom nieruchomości. Są one zbieżne z celami, czy bardziej oczekiwaniami względem firm FM. Ale czy to właśnie te cele znalazłyby się na ich liście TOP3? Cele wymienione powyżej są następstwem wcześniejszych procesów i celów postawionych, zazwyczaj, na długo przed wejściem budynku do etapu eksploatacji.

Definiując cele nie możemy jednakowo traktować podmiotów, które realizują inwestycję w celu jej sprzedaży, tak jak tych, które mają w planie zakupić nieruchomość i później nią zarządzać lub, jak w przypadku projektów PPP, wybudować i zarządzać nią w perspektywie wielu lat. Oczywiście są elementy, które łączą wspomniane podmioty, ale znajdujemy również i różnice.

Rozumiem, że dobrze zdefiniowane cele pozwalają na odpowiednie ułożenie procesów, ale jak wpleść w to wszystko wspomniany Customer Experience?


To okazało się najbardziej ekscytujące w całej naszej przygodzie z BIM. Nie było to tak oczywiste jak nam się zdawało. W pierwszej kolejności musieliśmy zejść z wcześniej obranej ścieżki rozumienia przeznaczenia BIM dla FM. Stworzyliśmy listę tematów ważnych dla naszych Klientów, którzy opowiedzieli nam o swoich wyzwaniach. Wskazali również co należałoby zrobić, aby poprawić ich doświadczenie z danym zagadnieniem.

Aby kompleksowo podejść do zagadnienia, nie mogliśmy pominąć żadnego z podmiotów obecnych w procesie realizacji i eksploatacji nieruchomości. Skupiając się wyłącznie na celu właściciela, a dyskredytując cele i zadania innych podmiotów, skazani bylibyśmy na porażkę. Gdy każda ze stron jest zadowolona – każdy chce wracać do takiego procesu, chce doświadczyć tego ponownie. Wszystko co gorsze, co jeszcze przed chwilą było standardem, od razu jest zauważalne.

 

O jakich zatem obszarach można lub należy myśleć rozważając wdrożenie procesów BIM? Jaką korzyść można uzyskać?


Można powiedzieć, że każdy projekt jest inny. Jest jednak coś co je łączy, co łączy osoby zaangażowane we wspomniane procesy. Wielokrotnie słyszeliśmy sformułowania typu „czuję, że tracę czas”, „nie mam pewności, że te pieniądze są dobrze wydane”, „czy naprawdę nie da się tego zrobić lepiej”, „znowu będą te same problemy co zawsze”. Zrozumieliśmy jakie problem trzeba rozwiązać. Nie skupiać się wyłącznie na celu właściciela, ale tak ułożyć proces, aby nigdy więcej nie usłyszeć wspomnianych sformułowań. Teraz pozostało nam tylko zrobić listę wyzwań, którymi chcemy się zająć. Oto kilka z nich:

Wizualizacja nieruchomości
Pierwszym pytaniem, jakie bardzo często padało, było „Jak BIM pomoże mi w wynajmie powierzchni?”. Klienci najczęściej wskazywali na potrzeby w zakresach prezentacji projektu oraz tworzenia materiałów marketingowych.

Dzięki modelom BIM możemy skrócić czas poświęcany na tworzenie filmów oraz grafik 3D prezentujących budynek. Można z niego stworzyć wirtualne prezentacje VR jak również prezentować, dzięki AR (rozszerzonej rzeczywistości), jak dana powierzchnia (aranżacja) będzie wyglądała po zakończeniu prac. Taką prezentację można prowadzić bezpośrednio na placu budowy lub w innym, dogodnym dla najemcy miejscu.

Posiadanie trójwymiarowej reprezentacji budynku umożliwia dokonanie wirtualnego zapoznania się z nim. Model BIM posiada w sobie szereg informacji o urządzeniach czy też elementach wykończenia. Uzupełnieniem wirtualnego świata mogą być zdjęcia 360 stopni, które stają się już nieodłączną częścią cyfryzacji prezentacji budynku.

Takie działania optymalizują czas niezbędny na wprowadzenie firm usługowych na budynek, skracają proces pytań i odpowiedzi, do czego również angażowani są  generalni wykonawcy. Ograniczają ilość potrzebnych wizyt na budynku, szczególnie na etapie budowy.


Transakcja kupna/sprzedaży nieruchomości
Przy tym procesie wyzwania, jakie definiowali właściciele, były bardzo podobne i dotyczyły zakresu wymaganych informacji, posiadania ich, jak również procesu ich powstawania.

Dzięki odpowiednim wytycznym możemy osiągnąć takie cele jak skrócenie czasu procesu sprzedaży, ograniczenie kosztów związanych z zewnętrznymi konsultacjami, klarowne opisanie procesu powstawania danych, informacji oraz dokumentów niezbędnych i weryfikowanych w procesie sprzedaży nieruchomości. Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi możemy spowodować, że wszystkie wspominane informacje (lub ich znaczna większość) będą dostępne w ustandaryzowany sposób w chmurze, w każdym momencie dla drugiej strony. Połączenie informacji z modelem 3D budynku dodatkowo usprawnia przeprowadzen...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy