Żywienie zbiorowe dla wymagających – Dussmann catering

FACILITY

Eating is a pleasure but cooking is an art.”. Dobre wyżywienie stanowi podstawę dobrego samopoczucia, wytrzymałości fizycznej oraz zdrowia, jednak w trakcie codziennych obowiązków często brakuje nam czasu na zdrowe odżywianie. O usługach caterinowych Dussmann Polska z zakresu zbiorowego żywienia opowiedziała nam Katarzyna Lubojemska (Karkowska) – Dyrektor Operacyjny Catering Service.

Dussmann Polska to firma, którą głównie kojarzymy z usługą sprzątania i ostatnio ofensywniej w zakresie obsługi technicznej. Dlaczego nieco mniej słyszymy o usługach cateringu?
Faktycznie, usługi sprzątania są dominujące. Obsługa techniczna zyskała dynamiczny rozwój dzięki zakupowi NET Service – znanej firmy teletechnicznej i pozyskanie nowych kontaktów. To automatycznie przełożyło się na marketing i obecność medialną. Na początku pandemii z oczywistych powodów catering nieco zwolnił rozwój, jednak ostatni okres to pozyskanie nowych kontraktów na ponad 3 mln PLN obrotu rocznie. Poprzedni rok spędziliśmy na budowaniu zaplecza i struktur do mocnej ekspansji na rynku – głównie na poszukiwaniu i implementacji technologii oraz szkoleniach pracowników. Jednym słowem: tworzyliśmy bazę do realizacji strategii NEXT Level, czyli innowacyjności.
 

 

Catering to usługa, którą pandemia dotyka najdotkliwiej. Jak radzicie sobie w tym trudnym czasie?


Oczywiście był i wciąż jest to dla nas wymagający okres, bo kilka naszych restauracji było przez pewien czas zamkniętych. Postawieni w obliczu trudności, gdzie np. zamknięto restauracje i centra handlowe, było impulsem do silnej mobilizacji. Formalnie usługi żywienia nie podlegały restrykcji zamknięcia, a jedynie obostrzeniom, które nałożono na restauracje. Niemniej to odczuliśmy.

Nie mieliśmy czasu na przestoje, ponieważ należało zapewnić ciągłość usługi. Sprawnie dostosowaliśmy się do nowych realiów i wytycznych GIS. I ta mobilizacja trwała niemal całe drugie półrocze 2020 roku, a jej benefity, jak wspomniałam, widzieliśmy już w 2021 roku. Pomimo pandemicznej sytuacji pozyskaliśmy nowych prestiżowych klientów. Stworzyliśmy „Akademię Smaku”, gdzie byliśmy szkoleni przez znamienitych kucharzy. Wykorzystaliśmy ten okres bardzo produktywnie na kilka różnych inicjatyw, głównie w zakresie IT.


Z żywieniem zbiorowym wiąże się wiele negatywnych skojarzeń i stereotypów – czy może Pani obalić ten mit?


Przede wszystkim określenie „żywienie zbiorowe” dotyczy głównie placówek medycznych i oświatowych. W komercyjnych obiektach mówimy o kantynach/restauracjach pracowniczych lub obiektowych. Stereotypowe myślenie ogranicza się do kojarzenia zbiorowego żywienia z produkcją z niskiej jakości produktów, serwowania i wielokrotnego przetwarzania żywności. Natomiast w naszej firmie działamy według standardów odpowiadających renomowanym restauracjom. W obiektach, w których dostarczamy nasze usługi, klienci oczekują tempa obsługi jak w fast foodzie i poziomu jakości dań jak w renomowanej restauracji. I to nam się udaje, co widać w wynikach ankiet i audytów. Jesteśmy systematycznie audytowani przez służby zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Dbamy o to, by produkcja odbywała się ze świeżych, wyselekcjonowanych surowców. Bardziej niż w restauracjach otwartych dbamy o przestrzeganie zasad i norm systemu zarządzania bezpieczeństwem jakości żywności, posiadamy certyfikat HACCP.
 

Stereotypowe myślenie ogranicza się do kojarzenia zbiorowego żywienia z produkcją z niskiej jakości produktów, serwowania i wielokrotnego przetwarzania żywności. W naszej firmie działamy WEDŁUG  standardów odpowiadających renomowanym restauracjom. W obiektach, w których dostarczamy nasze usługi, klienci oczekują tempa obsługi jak w fast foodzie i poziomu jakości dań jak w renomowanej restauracji.

 

W którym kierunku idzie branża? Co trzeba zrobić żeby być liderem? Jakie atuty pozwalają zdobywać nowe kontrakty i klientów?


Dziś catering pracowniczy to istotny element polityki personalnej. Walka o pracowników przybiera różne oblicza. Aby zachęcać do pracy w danym miejscu, trzeba smacznie i zdrowo żywić, oferować benefity i dofinansowania także do posiłków. Jednocześnie branża idzie w kierunku szybkiej obsługi klienta, digitalizacji, interakcji z konsumentem, kontaktu online. Szybkość i sprawność operacyjna nie może się odbyć bez zaplecza IT. Coraz odważniej idziemy w kierunku integracji systemu sprzedażowego we wszystkich możliwych urządzeniach: kasy stacjonarne i mobilne, maszyny vendingowe, systemy lunchowe połączone z systemem dotacji dla pracowników – i oczywiście wyspecjalizowana kadra, inwestycja w personel. Stawiamy na szkolenia, dokształcanie, swobodę w kierowaniu biznesem, świadomość odpowiedzialności za biznes. Dziś cena jest tłem, a ważniejsze są zaufanie, jakość, różnorodność oferty, nowoczesne rozwiązania IT. Dussmann chętnie inwestuje w klienta. Mamy zaplecze własnych zasobów, które umożliwia prowadzenie obiektu od projektu kantyny, wykonania prac fit out i teletechnicznych oraz wyposażenia restauracji. I ta kompleksowość jest właśnie atutem dla klienta.

Przypisy