Zabawa w ciepło-zimno, czyli komfort termiczny w biurze

PROPERTY

W branży nieruchomości komercyjnych dominuje trend związany z dbaniem o komfort użytkownika. Widać to szczególnie w imponującym designie biurowym czy atrakcyjnych benefitach pracowniczych. Niestety, często zapomina się o podstawach wpływających na samopoczucie pracownika – oświetleniu, hałasie czy temperaturze i wilgotności. Skupimy się nie tylko na problemach związanych ze złą jakością powietrza, ale na przyczynach tego stanu rzeczy i możliwych rozwiązaniach. 

Do zabrania głosu i napisania tego artykułu sprowokował mnie udział w ostatnim REM congress, który odbył się 24–25 października w Warszawie. Jednym z głównych tematów prelekcji i paneli dyskusyjnych w czasie tych spotkań były potrzeby użytkownika różnych typów obiektów budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb użytkownika powierzchni biurowych. W czasie tych wystąpień określone zostały pewne tezy definiujące jednoznaczne problemy, których ze względu na brak czasu nie rozwinięto i nie udzielono szerszej odpowiedzi. Dlatego po oficjalnej części wystąpień dyskusje przenosiły się w kuluary, a ja chciałbym przenieść tę dyskusję dalej, na strony tego czasopisma. Na przykładzie budynku biurowego spróbuję przypomnieć i zdefiniować składowe, które wpływają na to, że użytkownik może określić budynek jako komfortowy. Pierwsze, co przychodzi nam na myśl, to zapewne architektura budynku i przestrzeni biurowej. Mamy tu na myśli wygląd i otoczenie budynku na zewnątrz i to, co mamy wewnątrz, czyli ogólnie design, materiały, które zostały wykorzystane, i to, co zapewnia nam ta przestrzeń. Ponieważ spędzamy tam dużo czasu, chcemy, aby zapewniona była nie tylko przestrzeń do pracy, ale także odpoczynku i relaksu. Drugi istotny aspekt, który bezpośrednio odczuwamy, to warunki środowiskowe, czyli temperatura, wilgotność, naświetlenie i hałas. Za tę część odpowiedzialna jest nie tylko architektura, ale i cała infrastruktura techniczna, której użytkownicy często nie dostrzegają. Trzecią składową, która pośrednio wpływa na nasz komfort, stanowi obsługa, a w naszych rozważaniach szczególną uwagę skierujemy na obsługę techniczną, potocznie nazywaną serwisem.

Zaczynając od końca, skupmy się na obsłudze serwisowej. W czasie kongresu nakreślone zostały trzy główne problemy: standaryzacja usługi serwisowej świadczonej przez firmy o zasięgu globalnym, jakość usługi serwisowej i relacje z klientem, czyli użytkownikiem, dostępność wykwalifikowanej kadry pracowniczej w zakresie serwisu. Będąc wiele lat po stronie użytkownika, odbierającego usługę serwisową, podpisuję się pod tezą o braku standaryzacji i to na dwóch poziomach: wiedzy i standardu świadczonej obsługi. Na przykładzie mojej branży HVAC uważam, że wynika to z braku odpowi...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy