Panie Michale, ma Pan wieloletnie, międzynarodowe doświadczenie w świadczeniu kompleksowych usług doradczych dla najemców i właścicieli nieruchomości. Czy może Pan opowiedzieć, jak wyglądała Pana kariera zawodowa, zanim dołączył Pan do Savills oraz jakie zadania realizuje Pan dzisiaj?
Branża nieruchomości była w centrum mojego zainteresowania od początku kariery zawodowej. Zależało mi na tym, aby poznać różne perspektywy pracy na rynku nieruchomości komercyjnych. Wszystko zaczęło się 17 lat temu w consultingu w firmie PwC, gdzie zaczynałem od poziomu praktykanta. Tam zdobyłem umiejętności, poznałem narzędzia, standardy pracy, które z czasem okazały się fundamentalne. Kolejne 6 lat spędziłem w Wiedniu, pracując dla Bank Austria w ramach grupy UniCredit w bankowości inwestycyjnej, gdzie aranżowałem finansowanie nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wróciłem do Polski i bylem współzałożycielem hubu analityczno-transakcyjnego obsługującego klientów korporacyjnych w jednej z międzynarodowych firm doradczych działających na rynku nieruchomości. Obecnie w Savills od przeszło półtora roku prowadzę dział zarządzania nieruchomościami. Koncentruję się na rozwoju zespołu, produktów oraz szeroko rozumianego biznesu.
Szerokim echem w mediach branżowych odbiła się informacja o przejęciu przez Savills zespołu zarządzania nieruchomościami firmy Knight Frank. Dlaczego Savills zdecydował się na taki krok i w jaki sposób przebiegał cały proces przejęcia?
Ta decyzja była dla Savills bardzo naturalna. Jest ona spójna ze strategią rozwoju naszej firmy w Europie, ponieważ stawiamy na systematyczną rozbudowę usług zarządzania nieruchomościami, które jako usługa nietransakcyjna gwarantują stabilne przychody dla firmy. Jesteśmy liderem w tym sektorze m.in. na rynkach w Wielkiej Brytanii i Niemczech, natomiast usługę zarządzania oferujemy w całej Europie. Mamy bardzo ambitne plany i pomimo nadzwyczajnego tempa organicznego wzrostu, w ciągu 12 miesięcy wygraliśmy 12 projektów – byliśmy otwarci na rozwinięcie skrzydeł przez akwizycję. Ta transakcja to bardzo ważny kroku w kierunku dalszego rozwoju Savills w Polsce. Pozwolił on na podwojenie skali naszej działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami i na znaczące wzmocnienie naszej pozycji w sektorze biurowym. Wyraźnie przekroczywszy próg miliona metrów kwadratowych zarządzanej powierzchni, dołączyliśmy do ścisłej czołówki zarządców nieruchomości komercyjnych na polskim rynku.
![](http://forumlogopedy.pl/media/cache/resolve/thumb/uploads/639/70e/63970e6846ad3030273700.jpg)
Proces akwizycji zespołu zarządzania nieruchomościami firmy Knight Frank (KF) rozpoczął się rok temu, a przygotowania do płynnej integracji zespołów i systemów trwały 6 miesięcy. Wdrożyliśmy w Savills najnowszą wersję systemu do zarządzania nieruchomościami – NOVO, z której wcześniej korzystał KF. Ten ruch pozwolił na skuteczne połączenie wszystkich zarządzanych przez nas obiektów. Przygotowaliśmy szczegółowy plan działań integracyjnych oraz komunikacyjny uwzględniający zarówno klientów, jak i pracowników. Obecnie koncentrujemy się na integracji zespołu – wspólne wyjazdy, szkolenia i warsztaty.
Dzięki akwizycji wzmocniliśmy naszą pozycję m.in. na rynku krakowskim, a do grona naszych klientów dołączyło wiele prestiżowych budynków. Oprócz zarządców nieruchomości komercyjnych przeszedł do nas również wysoko wykwalifikowany zespół finansowy, w skład którego wchodzą specjaliści o średnim, ponad 10-letnim stażu pracy, co jest unikatowe na polskim rynku.
Trzeba przyznać, że bogaty już portfel nieruchomości komercyjnych zarządzanych przez Państwa firmę znacznie się powiększył. Jakimi obiektami opiekuje się dzisiaj Savills?
W portfelu zarządczym Savills można znaleźć obiekty położone na terenie całego kraju, ze wszystkich czterech sektorów nieruchomości komercyjnych: biurowego, magazynowego, handlowego oraz nieruchomości z funkcjami mieszanymi. Wśród najbardziej rozpoznawalnych można wymienić: kompleks biurowy West Station I i II (115 900 m2), Miasteczko Orange (77,1 tys. m2) oraz wieżowiec Widok Towers (35 tys. m2) w Warszawie, czy kompleks Maraton A i B w Poznaniu (39,3 tys. m2), najwyższy we Wrocławiu budynek mixed-use – Sky Towers (54 tys. m2) oraz wieżowiec Green Towers A i B (36,6 tys. m2) w tym samym mieście, Arkońska Business Park (30,8 tys. m2) w Gdańsku oraz budynki Kapelanka (22 tys. m2), Jacobs CH2M Center (18 tys. m2) i MK29 (11 tys. m2) w Krakowie. Zarządzamy zróżnicowanym portfelem, na który składają się objęty różnej wielkości, zarówno nowe budynki, jak i te funkcjonujące na rynku już od lat. Współpracujemy zarówno z polskimi klientami, jak i międzynarodowymi funduszami. Ta wysoka dywersyfikacja portfela oraz indywidualne podejście do projektów i klienta to fundamenty, na których będziemy budowali dalszy rozwój.
Jestem pewna, że cele na przyszłość dla zespołu Savills Property & Asset Management są bardzo ambitne. Z jakimi zadaniami będziecie mierzyć się Państwo w 2023 r.?
W 2023 r. chcemy przyspieszyć. Możemy bazować i polegać na silnym zespole wspieranym przez efektywną platformę systemową i procesową, które udało nam się zbudować w ostatnich miesiącach. Skoncentrujemy się na technologii i dalszej automatyzacji. Dzięki tym rozwiązaniom nasi klienci zyskają jeszcze doskonalsze narzędzia do efektywnego zarządzania operacjami i kosztami swoich projektów.
Wchodzimy na wyższy poziom zarządzania i rozszerzamy naszą usługę, aby wziąć pełną odpowiedzialności za obiekt, w tym za wynajem, marketing czy bardziej strategiczny rozwój i redefinicje zarządzanych nieruchomości. Wartość dodana to podstawa nowoczesnej usługi Property Management. Do Savills dołączyły zespoły doradztwa strategicznego i ESG – współpraca z tymi liniami pozwala nam na oferowanie w ramach zarządzania nieruchomością szerokiej gamy usług dodatkowych.
![](http://forumlogopedy.pl/media/cache/resolve/thumb/uploads/639/70d/63970dcdd7716492083894.png)
Panie Michale, zatrzymajmy się chwilę przy rosnących cenach energii, które są dużym wyzwaniem dla całego rynku nieruchomości. Jaka jest strategia Savills w odniesieniu do trudnej sytuacji energetycznej?
Nawiązaliśmy współpracę z renomowanymi partnerami, którzy specjalizują się w zakupie energii elektrycznej i cieplnej.
Przygotowaliśmy również ogólnodostępny, bezpłatny poradnik poruszający kwestie efektywności energetycznej w nieruchomościach komercyjnych, do zapoznania z którym serdecznie zapraszam – jest dostępny na naszej stronie: www.savills.pl.
Musimy zakładać, że obecne rozwiązania wprowadzane przez rząd czy UE, które ograniczają wzrost cen, mogą mieć jedynie krótkoterminowy charakter wsparcia w 2023 r. Od strony makroekonomicznej nie ma przesłanek, aby ceny energii spadały. Z tego powodu jesteśmy przekonani, że właściciele i inwestorzy będą podejmować w tym zakresie zdecydowane kroki, w stronę redukcji zużycia energii i modernizacji nieruchomości. Savills jest partnerem, który aktywnie doradza i realizuje tego typu projekty, także od strony najemcy. Jako uczestnicy rynku nieruchomości komercyjnych chcemy kreować trendy i promować inicjatywy, które mają realny wpływ na to, jak będzie wyglądała otaczająca nas rzeczywistość w przyszłości.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmowę przeprowadziła Marta Bober – redaktor naczelna.