Fakty i mity o płonących elektrykach

TEMAT NUMERU

Płonące na parkingach podziemnych elektryki spędzają sen zarządcom nieruchomości. Spore obawy budzą spore baterie litowo-jonowe w tych samochodach. Z jednej strony Państwowa Straż Pożarna tłumaczy, że nie ma uzasadnienia dla wprowadzania zakazów wjazdu elektryków do garaży podziemnych, z drugiej zaś zarządcy nieruchomości wprowadzają kolejne ograniczenia, a nawet demontują i przenoszą obecne ładowarki na parkingi przed budynkami.

W tym artykule rozprawiamy się z faktami i mitami o płonących elektrykach, a sam tekst jest skróconą wersją obszernego raportu o pożarach samochodów elektrycznych opublikowanego niedawno na łamach branżowego portalu wysokienapiecie.pl. Dodatkowo zadbaliśmy o to, by skupić się w nim przede wszystkim na wątkach pożarów na parkingach podziemnych.
Aby rozstrzygnąć, na ile pożary samochodów elektrycznych są realnym zagrożeniem, w ciągu 3 miesięcy prac nad tym artykułem przestudiowaliśmy kilkadziesiąt artykułów naukowych i wyników badań, rozmawiając jednocześnie z kilkudziesięcioma strażakami, naukowcami i ekspertami ds. ochrony przeciwpożarowej. Oto kluczowe wnioski:

  • Na 100 tys. zarejestrowanych w Polsce samochodów, średnio pali się ok. 20 elektrycznych i 30 spalinowych.
  • Pożary dotyczyły w dużej mierze starszych, nawet 20-letnich, importowanych aut elektrycznych.
  • Średnio co czwarty pożar auta elektrycznego w Polsce był efektem podpalenia.
  • Zaledwie 1/10 pożarów samochodów elektrycznych w Po...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy