Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wszystkie media pod kontrolą – korzystajmy z dostępnych możliwości

Artykuł | 25 marca 2020 | NR 2
0 114

Rosnące ceny energii i pozostałych mediów to fakt, który musimy zaakceptować. Na rynku dostępne są różne narzędzia wspierające zarządców nieruchomości. Na czym się skupiają i jaka jest ich idea? Jak mądrze wybrać narzędzie, które będzie ułatwiało pracę i dodatkowo pozwalało wprowadzać działania optymalizacji zużycia mediów w budynku?

Obsługując klientów zarówno z segmentu budynków wielomieszkaniowych, jak i komercyjnych, zauważyliśmy, że doszło do swego rodzaju paradoksu rynkowego. W budynkach wielomieszkaniowych, budowanych kilkanaście lub kilkadziesiąt lat temu, zarządzanych głównie przez spółdzielnie mieszkaniowe, coraz częściej możemy spotkać rozwiązania oparte na radiowym odczycie i analizie zużycia mediów – wodomierze i ciepłomierze z modułami radiowymi oraz specjalny portal dla zarządcy i mieszkańców, w którym gromadzone są dane o zużyciu. Natomiast w budynkach komercyjnych oraz nowym budownictwie wielomieszkaniowym w znaczącej liczbie przypadków mamy do czynienia z podstawowymi urządzeniami pomiarowymi, wymuszającymi realizowanie uciążliwych odczytów wzrokowych. Sporym wyzwaniem w budynkach komercyjnych jest również wiedza na temat szczegółowej lokalizacji urządzeń oraz terminów ich obowiązkowej legalizacji. Biorąc pod uwagę 5-letnią perspektywę legalizacji urządzeń pomiarowych, warto w dzisiejszych decyzjach inwestycyjnych uwzględniać również planowane zmiany regulacyjne, a w szczególności opublikowaną 
11 grudnia 2018 r. nową dyrektywę w sprawie efektywności energetycznej, która musi zostać zaimplementowana do przepisów krajowych do czerwca 2020 r.  Wprowadza ona m.in. obowiązek montowania liczników zapewniających zdalny odczyt oraz docelowo przekazywanie przez zarządców danych o zużyciu mediów co miesiąc. 

POLECAMY

Jakie wyzwania według Pana stawia przed zarządcami nieruchomości obecna sytuacja na rynku energii i pozostałych mediów?

Zarządcy nieruchomości coraz częściej są zobligowani przez inwestorów do podejmowania działań w kierunku optymalizacji zużycia mediów w budynkach. Szukają rozwiązań, dzięki którym będą możliwe znaczne oszczędności. Jakiego rodzaju optymalizacje są dziś najważniejsze z punktu widzenia przyszłych oszczędności? Podstawą do inicjowania każdego działania jest opomiarowanie wszystkich dostępnych mediów w budynku oraz przestrzeganie terminów legalizacji lub wymiany urządzeń. Indywidualne opomiarowanie, najlepiej z wykorzystaniem zdalnego systemu odczytowego, daje możliwość kontroli zużycia mediów, wykrywania anomalii i wykonywania analiz niezbędnych do podejmowania działań optymalizacyjnych. Dlatego już na etapie projektowania nieruchomości warto wybierać urządzenia i systemy zapewniające możliwość bieżącej analizy danych. Istotny jest również wybór wiarygodnych i sprawdzonych dostawców poszczególnych mediów. W przypadku energii elektrycznej pamiętajmy, że jej cena zależy od wielu zmiennych: momentu jej kontraktacji i bieżącej sytuacji na hurtowym rynku energii, profilu jej zużycia – czyli rozkładu dobowo godzinowego odzwierciedlającego sposób jej konsumpcji czy okresu ważności oferty, o jaki poprosiliśmy potencjalnych dostawców. Ważny jest też dobór właściwej taryfy, ustalenie odpowiedniej mocy zamówionej oraz kontrola poziomu energii biernej. Z naszego doświadczenia wynika, że zarządcy nieruchomości, chcąc wprowadzać działania optymalizacyjne, nie zawsze wiedzą, jak zrobić to kompleksowo i od czego zacząć.

Czy warto zarządzać obszarem zużycia mediów na własną rękę, czy lepiej zlecać te działania profesjonalistom z zewnątrz?

Ze względu na złożoność tego zagadnienia działania podejmowane we własnym zakresie w obszarze zarządzania zużyciem mediów mogą okazać się niewystarczające lub mało efektywne. W dobie dzisiejszych rozwiązań warto zlecić te działania profesjonalistom. ista Polska działa kompleksowo, dostarczając urządzenia i systemy do pomiaru mediów, zapewniając usługę montażu i serwisu, odczytu i rozliczenia urządzeń, monitoringu i wizualizacji danych, a także usługę doradczą w zakresie optymalizacji zużycia mediów w budynku. 

Zarządcy nieruchomości, chcąc wprowadzać działania optymalizacyjne, nie zawsze wiedzą, jak zrobić to kompleksowo i od czego zacząć.

 

Czy wystarczy mieć dobry system zbierania danych, aby móc efektywnie zarządzać energią?

Budowanie nawet najbardziej zaawansowanych systemów odczytowych (np. BMS) nigdy nie będzie efektywne bez odpowiedniego wykorzystania i przetwarzania danych, które zostaną zebrane. Ważne jest, aby partner zarządcy nieruchomości, oprócz potencjału do stworzenia infrastruktury technicznej, miał możliwość zapewnienia rozbudowanej usługi doradczej dopasowanej do możliwości i profilu budynku. ista Polska rocznie odczytuje i rozlicza ponad 5 mln urządzeń pomiarowych, w tym ponad 4,5 mln urządzeń z odczytem zdalnym w ponad 1,2 mln lokali. Zaufało nam nam już blisko 8000 klientów w Polsce z sektora mieszkaniowego oraz komercyjnego. Połączenie wieloletniego doświadczenia i nowoczesnych usług, dopasowanie się do indywidualnych oczekiwań klienta oraz możliwości technicznych budynku zwiększa szansę na osiągnięcie założonego celu, jakim jest wygenerowanie oszczędności. 

Jaki jest przepis na sukces, który mógłby Pan polecić zarządcom nieruchomości?

Nie ma jednego gotowego przepisu na sukces, ale na pewno w swoich działaniach na rzecz najemców należy wykazywać się proaktywnością i transparentnością. Ciekawym rozwiązaniem są na...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy