Warunkowy dostęp terenu inwestycji do drogi publicznej. Obowiązek przebudowy drogi przez inwestora

INVESTMENT & CONSTRUCTION

Albo teren inwestycji ma dostęp do drogi publicznej, albo go nie ma. Organ prowadzący postępowanie o wydanie wuzetki nie powinien mieć w tym zakresie wątpliwości. Sądy administracyjne sprzeciwiają się praktyce organów administracji, które przyznają terenowi inwestycji warunkowy dostęp do drogi publicznej bądź umieszczają w decyzji ustalającej warunki zabudowy dodatkowe składniki nieprzewidziane w przepisach prawa, tj. obowiązek przebudowy drogi publicznej lub zawarcia umowy w trybie artykułu 16 ust. 1 i 2 ustawy o drogach publicznych.

Wyczerpujące stanowisko w przedmiocie tych zagadnień zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Gliwicach w wyroku z 17 marca 2023 roku (I SA/GI 1378/22), wskazując: „(…) w utrzymanej przez Kolegium decyzji nałożono na inwestora warunek wykonania przebudowy ul. (...). Wprowadzenie do decyzji warunku ma ten skutek, że wynikające z niej uprawnienia staną się skuteczne dopiero po jego ziszczeniu (warunek zawieszający). W realiach rozpoznawanej sprawy miałoby to ten skutek, że adresat kontrolowanej decyzji mógłby się powoływać na jej treść dopiero po spełnieniu warunku. Dopiero zatem po przebudowie wskazanej w niej ul. (...) mógłby on wystąpić o wydanie pozwolenia na budowę. Nie budzi przy tym wątpliwości to, że dodany do decyzji administracyjnej warunek w sposób zasadniczy oddziałuje na skuteczność konkretyzacji uprawnień, jaka następuje poprzez jej wydanie. Z tego względu jego wprowadzenie do decyzji musi mieć wyraźne oparcie w przepisach prawa. W niniejszej sprawie nie chodzi przy tym o wskazanie przepisu, z którego wynikałby obowiązek przebudowy drogi w ogólności, lecz o przepis, z którego wynika, że or...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy