Strategia produktu PRS

RESIDENTIAL

Rynek PRS w Polsce jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju, jednak konkurencja produktów opartych na najmie instytucjonalnym będzie wzrastała z roku na rok. Dlatego strategia inwestycji musi obejmować perspektywę długoterminową – inwestor powinien wiedzieć, dla kogo, za ile i gdzie najlepiej stworzyć produkt PRS, tak by również za 5–10 lat być w stanie przyciągnąć najemców i potencjalnych kupców.

Dla kogo?

Zrozumienie grup docelowych najemców – ich aspiracji, potrzeb i preferencji – jest kluczowe dla jak najliczniejszego przyciągnięcia mieszkańców oraz ich utrzymania. Do niedawna określenie grupy docelowej najmu było proste. Na warunkach rynkowych najmowali w zdecydowanej większości 20-latkowie, a udział najemców gwałtownie spadał wśród osób powyżej 30. roku życia. Wiązało się to z kojarzeniem zakupu własnej nieruchomości ze stabilizacją życiową – to właśnie w okolicach trzydziestki zawierane są małżeństwa i rodzą się pierwsze dzieci.

Połączenie dwóch czynników: zmieniającego się stylu życia oraz rosnących cen mieszkań sprawia, że powiększa się grupa, która nie chce bądź nie może kupić mieszkania. W efekcie rosnąć będzie grono młodych pracujących, zarówno singli, jak i rodzin, którzy pozostaną przy najmie. Nie znaczy to jednak, że chcą rezygnować z poczucia bezpieczeństwa, stabilizacji i „bycia u siebie”. Te oczekiwania nie są obecnie spełniane przez indywidualny, rozproszony najem. Dlatego uwagę najemców mają szansę skupić profesjonalne podmioty najmu instytucjonalnego.

Minie co najmniej kilka lat, zanim planowane obecnie obiekty zostaną oddane do użytku, dlatego oczy firm zainteresowanych PRS powinny być zwrócone w stronę przedstawicieli generacji Z. Dzisiejsi nastolatkowie i młodzi dorośli w perspektywie dekady staną się ważną grupą...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy