Savills to brytyjska marka, która może się pochwalić prawie 160-letnią historią świadczenia usług dla branży nieruchomości. Globalna ekspertyza oraz doświadczenia w obsłudze inwestorów ze wszystkich regionów świata sprawiają, że jest to jeden z najważniejszych graczy w obszarze doradztwa i usług dla rynku nieruchomości w Polsce. Z Tomaszem Burasem, dyrektorem zarządzającym Savills w Polsce, rozmawiamy o historii branży, a także o planach rozwoju spółki w Polsce.
Jak zmienił się polski rynek nieruchomości w przeciągu ostatnich 15 lat?
POLECAMY
Z pewnością znacząco urósł! Jest o wiele większy i głębszy, potrzebuje coraz bardziej specjalistycznych i wyrafinowanych usług. Polska oferuje świetne produkty inwestycyjne dla kapitału zagranicznego, zwłaszcza w obszarze logistyki produkcji, ale i biur oraz gruntów inwestycyjnych. Dla wszystkich osób pracujących w branży nieruchomości komercyjnych jest to fascynujący czas i wspaniała okazja do rozwijania swojej kariery zawodowej.
Pamiętam, że kiedy kończyłem studia na SGH ze specjalizacją z zakresu nieruchomości, rozważałem, gdzie pójść na praktyki i rozpocząć swoją biznesową przygodę. Odwiedziłem kilka firm, m.in. Jones Lang LaSalle, PwC i Kraft Foods. Niewiele brakowało, a pracowałbym w audycie lub FMCG, zaczynając od sprzedaży batonów czekoladowych (śmiech). Jednak branża nieruchomości zainteresowała mnie najbardziej i cieszę się, że tak wybrałem, ponieważ dzięki temu mogę być teraz świadkiem przełomowego czasu dla tego sektora.
Na szczęście wciąż istotne są relacje pomiędzy doradcą a klientem, które powinny opierać się na wzajemnym zaufaniu i dążeniu do rozwoju. Dobra relacja bazuje na zaangażowaniu doradcy, który często wychodzi z inicjatywą i kontaktuje się z klientem, informując go o potencjalnych szansach i zagrożeniach, wykraczając poza ramy standardowej usługi.
Z pewnością znacząco rozwinęli się dostawcy usług, a jeśli chodzi o postawę klientów?
Wciąż wielu klientów oczekuje, że otrzyma tanią usługę o wysokiej jakości, co w dzisiejszych czasach jest często zwyczajnie niemożliwe. Kiedyś, kiedy rynek był dość płytki, a świadczone usługi były stosunkowo proste, cena odgrywała istotniejszą rolę. Dzisiaj na szczęście coraz bardziej doceniana jest jakość.
Co ciekawe, polski rynek urósł i dojrza...