Dołącz do czytelników
Brak wyników

Administration&Business

31 sierpnia 2021

NR 4 (Sierpień 2021)

Inteligentne rozwiązania w hotelach

0 24

Smart hotel to większy komfort dla jego gości. Jak inteligentne systemy zmieniają oblicza nowoczesnych hoteli? Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniom smart i możliwościom oferowanym przez inteligentną automatykę.

Hotele coraz częściej stawiają na inteligentne rozwiązania pozwalające w łatwy i intuicyjny sposób zarządzać funkcjami hoteli pokojowych czy sal konferencyjnych. Pandemia jeszcze ten trend pogłębiła. Inteligentna automatyka coraz śmielej wkracza do nowoczesnych hoteli. Pojawia się przede wszystkim w hotelach o podniesionym standardzie – 4- czy 5-gwiazdkowych, gdzie szczególny nacisk kładzie się na komfort gościa. Skąd jej popularność? To rozwiązanie, dzięki któremu możemy zapewnić klientom hoteli odpowiedni komfort użytkowania tej obcej jednak dla nich przestrzeni, zadbać o ich samopoczucie, sprawić, że będą mogli sami w bardzo intuicyjny sposób dostosować pokój do swoich potrzeb, a wiele rzeczy wręcz „zadzieje się samo”.

POLECAMY

Dla hotelowego gościa przygoda z inteligentną automatyką zaczyna się już przy recepcji, kiedy otrzymuje kartę hotelową i w tym momencie recepcja rejestruje go w systemie po to, aby pozwolić mu wejść i rozgościć się w pokoju.

Jeśli mówimy o samych kartach hotelowych, warto w tym momencie dodać, że na tym rynku w skali światowej pojawiają się coraz nowsze tendencje, a przyszłość jawi się coraz bardziej technologiczna. Jednym z zauważalnych trendów jest możliwość „nabijania” za pomocą kart dodatkowych zamówień, np. przy basenie lub w restauracji, które później mogą być rozliczane bez konieczności autoryzacji ręcznej. Istnieje też taki model nowoczesnego hotelu, który nie wymaga w ogóle używania karty hotelowej. Myślę, że na przełomie 5 czy 10 najbliższych lat coraz powszechniejsze będą hotele, w których zamiast kartą będziemy się posługiwać telefonem z wbudowanych chipem będącym jednocześnie kluczem hotelowym. Są już obiekty hotelowe za granicą, w których podejmuje się takie próby zarządzania pobytem gości.

Nawet jednak w hotelu z tradycyjnymi kartami, jeśli włączymy obiekt do systemu inteligentnej automatyki, otrzymujemy mnóstwo możliwości personalizacji, która podnosi komfort gościa. Jeśli klient ma już przypisany pokój, przy samej rejestracji system automatycznie może załączyć jego komfort pracy. Przygotowujemy dla niego pokój, sprawdzamy z automatu, czy został odpowiednio przyszykowany. Co więcej, jeśli temperatura jest za wysoka, od razu możemy włączyć program, który przygotuje odpowiednią temperaturę w pokoju.

Pokoje hotelowe wyposażone w inteligentną automatykę

Po wejściu do pokoju hotelowego, który jest objęty systemem automatyki hotelowej, gościa wita specjalnie dla niego przygotowana scena „welcome”. Po pierwsze od razu załącza się telewizor, na którym możemy pokazać powitanie czy zaprosić na odbywające się w obiekcie hotelowym eventy.

Największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość pełnej personalizacji. Jeśli więc mamy grupę szkoleniową, równie dobrze możemy za pomocą komunikatu wyświetlanego na ekranie telewizora poinformować o godzinach szkolenia i jego miejscu. To prosty i jednocześnie nowoczesny pomysł, który zastąpić może tradycyjne kartki powitalne. Telewizor w pokoju hotelowym staje się w tym systemie integralnym elementem łączącym hotel z jego użytkownikiem. Inną opcją są chociażby życzenia urodzinowe personalizowane dzięki danym pozyskanym z numeru PESEL i wyświetlane gościowi na ekranie lub informacje o imieninach.

Inną kwestią, na którą powinniśmy zwracać uwagę w systemach hotelowych, jest to, że po wejściu do pokoju, włożeniu karty do czytnika i włączeniu sceny „Welcome” gość często kompletnie nie wie, co powinien dalej zrobić: gdzie wyłączyć niepotrzebne oświetlenie, jak uruchomić kolejne opcje. Dlatego tak ważne jest, aby przy karcie hotelowej umieścić jeden lub dwa czytelne włączniki, a za rogiem pokoju – kolejny, który może sterować konkretną grupą oświetlenia. Z tego samego powodu wyłączniki w hotelach powinny być zawsze personalizowane – zależy nam, aby były konkretnie wygrawerowane lub opisane za pomocą czytelnych piktogramów. Czemu służy to rozwiązanie? Piktogramy informują, czy dany przełącznik odpowiada za kinkiet, oświetlenie górne czy biurkowe. Dzięki temu nawet ktoś, kto nigdy wcześniej nie był w tym hotelu ani nie miał do czynienia z systemem inteligentnym w pokoju, będzie mógł się szybko w nim odnaleźć. Może więc bez problemu włączyć sobie chociażby scenę „noc” (piktogram z księżycem), a wówczas oświetlenie stopniowo przełączy się na wieczorne.

Inteligentna automatyka usprawnia sposób komunikacji gości z personelem hotelu – temu służą np. przyciski „nie przeszkadzaj” lub „posprzątaj”. Goście hotelowi mogą jednym wciśnięciem zakomunikować, czy w danym pokoju wolno czy nie wolno sprzątnąć. W tradycyjnym hotelu służyły do tego celu papierowe lub plastikowe wywieszki na drzwi, które były zresztą bardzo rzadko używane. W nowoczesnym hotelu z automatyką inteligentną funkcję tę przejmują właśnie odpowiednie przyciski. Po ich włączeniu obsługa hotelowa dostanie informację, aby np. nie wchodzić do pokoju, ponieważ klient śpi.

W takim systemie numer pokoju, który można zaświecić na zielono lub na czerwono, to praktyczna zewnętrzna sygnalizacja dla obsługi. W ramce możemy też dodatkowo umieścić dzwonek, tak aby obsługa mogła zadzwonić do pokoju i się upewnić, że może wejść np. w celu posprzątania.

Wszystkie rozwiązania są przy tym zaimplementowane w jednej ramce, wykonane z jednego materiału, designerskie, minimalistyczne i nowoczesne. W najnowocześniejszych systemach wielką rolę przywiązuje się też do designu i użytych materiałów. Wszystkie elementy instalacyjne są wykonywane w perfekcyjny sposób – od pojedynczego włącznika po uchwyt karty hotelowej, który też powinien być dopasowany kolorystycznie do pozostałych elementów. Z uwagi na komfort gości takie systemy muszą być spójne i zunifikowane. Ważne, by specjaliści automatyki budynkowej byli też promotorami dobrego designu i smaku. W tańszych rozwiązaniach zwraca uwagę duży brak spójności, zdarzają się różne włączniki, różne karty, kolory i kształty przełączników. Na przykład w przypadku marek premium klient otrzymuje perfekcyjnie dopasowane, minimalistyczne i nowoczesne rozwiązanie, idealnie dopasowane do designu hotelu.

Funkcje systemów hotelowych

Przy łóżkach montowane są gniazdka, które dzisiaj już właściwie w standardzie powinny być z ładowarkami USB. Jest też możliwość podłączenia dwóch ładowarek, dzięki czemu klient może doładować telefon bezpośrednio z gniazdka, a co więcej, całość nie zabiera więcej niż jedno pole, czyli pojedynczą ramkę. Architekci projektujący pokoje hotelowe często mają problem z miejscem na ramki i włączniki, ponieważ są one zwyczajnie duże. Dlatego wiedząc, że każdy centymetr jest na wagę złota, na rynku są dostępne rozwiązania, dzięki którym korzystanie z dodatkowych funkcjonalności podnosiło komfort gości, ale nie zabierało zbyt wiele miejsca przy wezgłowiu łóżka.

Takie wymagania spełniają np. gniazda połączone z szybką ładowarką quick charge, która szybko naładuje nawet najnowsze urządzenia typu iPady czy smartfony, a także lampki typu plug & light. Są one umieszczane w identycznej ramce co standardowe gniazdka, zamiast tego jednak gniazdo jest wyposażone w lampkę ledową idealną np. do czytania. Po ściemnieniu taka lampka może też zmienić światło na cieplejsze, odpowiednie do odpoczynku przed snem. A wszystko w jednolitym i spójnym designie.

Na rynku znajdziemy gniazdka do wszystkich standardów na świecie: na rynek europejski, chiński, szwajcarski, brytyjski czy amerykański. W wielu wypadkach klienci hotelowi decydują się też na wersje uniwersalne, gdzie w jednym pokoju montowane są różne gniazdka dla międzynarodowych klientów.


Inteligentna automatyka usprawnia sposób komunikacji gości z personelem hotelu – temu służą np. przyciski „nie przeszkadzaj” lub „posprzątaj”. Goście hotelowi mogą jednym wciśnięciem zakomunikować, czy w danym pokoju wolno czy nie wolno sprzątnąć. W nowoczesnym hotelu z automatyką inteligentną funkcję tę przejmują odpowiednie przyciski.

Warto też wspomnieć o rozwiązaniach, które zamieszcza się przy biurku hotelowym. To ważne miejsce w hotelach premium, których goście często potrzebują wygodnego miejsca do pracy. Przy biurku używamy rozwiązań, które nazywamy multigniazdami lub gniazdami audio-wideo. Możliwe jest podłączenie gniazdek zasilających, gniazdek z USB, ale także gniazdek HDMI. Umożliwia to gościom chociażby wyświetlenie na telewizorze prezentacji z laptopa, obejrzenie filmu czy zdjęć. Możemy bardzo prosto wpiąć do gniazda kabel HDMI, pendrive czy podpiąć iPada z ulubionym filmem i zobaczyć go na telewizorze hotelowym.

Inteligentne łazienki hotelowe

W łazience hotelowej do systemu zarządzania inteligentną automatyką podpięta jest najczęściej mata do podgrzewania podłogi oraz lustro, które ma specjalną folię do ogrzewania, zapobiegającą osadzaniu pary. W pokojach hotelowych stosujemy czujniki ruchu – gdy wchodzimy do pomieszczenia, światło zapala się z automatu, uruchamia się mata podłogowa i podgrzewane lustro.

W nowoczesnej hotelowej łazience komfort podnosi też relaksująca muzyka. Mamy tu kilka różnych możliwości. Najprostszym rozwiązaniem jest podłączenie dźwięku z hotelowego telewizora do głośników w łazience. Wadą tego rozwiązania jest jednak chociażby to, że gość hotelowy będzie słyszał także wiadomości czy reklamy, eliminuje to rozwiązanie z radiem cyfrowym, gdzie możemy sobie wybrać dowolną stację FM lub cyfrową. Dajemy także możliwość sparowania z głośnikiem łazienkowych bluetootha i puszczania w ten sposób w łazience naszej ulubionej muzyki z własnego nośnika.

Od kilku lat w lepszej klasy hotelach pod umywalką jest też montowane światło nocne z gniazdkiem albo oświetlenie ledowe. Przy wykorzystaniu inteligentnych systemów możliwe jest zamontowanie na korytarzu funkcjonalne gniazdko z czujnikiem jasności. Jeśli czujnik wykryje, że w pokoju jest ciemno, załącza się jasna poświata na dole. Dzięki temu gość ma ułatwioną drogę do łazienki.

Takie systemy są też dużym ułatwieniem przy opuszczaniu pokoju hotelowego przez gościa. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest scena „bye”, która załącza się przy wyjęciu karty hotelowej z czytnika. Specjalny czujnik ruchu podtrzymuje wówczas światło w pokoju do momentu opuszczenia go przez gościa hotelowego. W recepcji może się także pojawić automatyczna informacja o tym, że gość wyszedł już ze swojego pokoju.

Na rynku znajdziemy gniazdka do wszystkich standardów na świecie: na rynek europejski, chiński, szwajcarski, brytyjski czy amerykański. W wielu wypadkach klienci hotelowi decydują się też na wersje uniwersalne, gdzie w jednym pokoju montowane są różne gniazdka dla międzynarodowych klientów.

Podnoszenie komfortu pracy w salach konferencyjnych

Systemy w standardzie KNX pozwalają na sterowanie oświetleniem czy roletami i budowanie scen świetlnych. To rozwiązanie idealne do zarządzania salami konferencyjnymi. Jak działa taki system? W momencie gdy prelegent zaczyna mówić, załącza się prezentacja, zamykają rolety, włącza projektor i ambonka z mikrofonem. To funkcja, która jest bardzo popularna w nowoczesnych salach konferencyjnych.

Warto tu zwrócić też uwagę na kolejny ważny aspekt – systemy w standardzie KNX można łączyć z systemami BMS-owymi, czyli z systemami głównego zarządzania całym budynkiem. Technik, który zarządza np. 10 salami konferencyjnymi, doskonale wie, co się w danej sali dzieje, może zdalnie ustawiać ogrzewanie czy klimatyzację, sprawdzić, czy mikrofon działa, nie musi przy tym niczego przestawiać ręcznie.

Chciałabym też omówić kwestię, która do tej pory nie była aż tak popularna, a ostatnio zdecydowanie zaczęła być poważnie brana pod uwagę. Mowa tu o zdrowym powietrzu i pomiarach jakości powietrza w sali konferencyjnej.

Warto pomyśleć o czujnikach, które w salach konferencyjnych (a niedługo pewnie też w pokojach hotelowych) mierzą jakość powietrza i uruchamiają automatycznie dodatkowe świeże powietrze, jeśli jest taka potrzeba. To samo tyczy się też czujników smogu na zewnętrz. Zielone, proekologiczne i prozdrowotne rozwiązania w hotelach, poprawiające komfort gościa i jego well-being to zdecydowanie przyszłość tego segmentu – i to nie tylko w przypadku hoteli premium.

Przypisy