Dołącz do czytelników
Brak wyników

RESIDENTIAL

3 listopada 2021

NR 5 (Październik 2021)

Home staging w Polsce

0 26

Od lat zawodowi sprzedawcy nieruchomości, jak i właściciele domów czy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży, głowią się jak sprzedać swoją nieruchomość na prawdę szybko i w korzystnej cenie. W obecnej sytuacji na rynku nieruchomości, sprzedający prześcigają się w pomysłach co zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać potencjalnego klienta o wyjątkowości właśnie tej konkretnej oferty. I tu pojawia się dosyć nowe na polskim rynku narzędzie przynoszące pożądane efekty – home staging.

Co to jest home staging?

Home staging, mówiąc najprościej, to przygotowanie nieruchomości do sprzedaży (bądź wynajmu), głównie pod kątem wizualnym. Można powiedzieć, że jest narzędziem marketingowym. Jego twórczynią jest Barbra Schwarz, która twierdziła, że zastosowanie home stagingu skraca czas sprzedaży nieruchomości średnio o 40%, przy jednoczesnym wzroście ceny sprzedaży średnio o 10%.

Home staging pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i stosowany był tam już w latach 70. ubiegłego wieku. W Polsce znany jest od kilku lat, jednak ostatnio zaczyna zdobywać coraz większą popularność.

W niniejszym artykule stosuję głównie określenia „mieszkanie” i skupiam się na „sprzedaży”, ponieważ home staging najczęściej jest stosowany właśnie przy sprzedaży mieszkań, jako że tego typu transakcje najczęściej go potrzebują i jest ich na naszym rynku najwięcej. Proszę jednak mieć na uwadze, że home staging jak najbardziej można stosować nie tylko przy mieszkaniach, ale również przy domach, i nie tylko przy sprzedaży, ale również przy wynajmie.

POLECAMY

Wpływ home stagingu na sprzedaż nieruchomości

Home staging jest doskonale sprawdzającym się narzędziem w dwóch sytuacjach. Pierwsza – kiedy zależy nam na tym aby nieruchomość sprzedać (bądź wynająć) szybko i aby zarobić na niej jak najwięcej. Druga – kiedy bezskutecznie próbujemy sprzedać nieruchomość już długi czas, cieszy się ona niewielkim zainteresowaniem wśród klientów i nie mamy pomysłu co zrobić aby nasza oferta trafiła do większej liczby osób.

Celem home stagingu jest sprawienie aby nieruchomość robiła bardzo dobre pierwsze wrażenie, tak aby klient mógł widzieć w danym mieszkaniu siebie. Dlatego przy home stagingu tworzymy pewnego rodzaju inscenizację w mieszkaniu, ale co ważne – niskim kosztem. W grę nie wchodzą żadne poważne remonty ani duże nakłady finansowe, a jedynie niskobudżetowe korekty i aranżacje.

Jak podaje portal mojafirma.infor.pl, który powołuje się na badanie przeprowadzone wśród agentów nieruchomości w USA – aż 82% z nich uważa, że przeprowadzony home staging ułatwił potencjalnym kupującym wyobrażenie sobie oglądanego mieszkania jako ich przyszłego miejsca zamieszkania. Dodatkowo, według ponad połowy sprzedawców nieruchomości, dzięki home stagingowi realnie wzrosły ceny oferowanych nieruchomości (warto zauważyć, że przeprowadzenie home stagingu zdecydowanie zmniejsza lub całkowicie niweluje możliwość negocjacji ceny przez kupującego – nie ma on podstaw domagać się obniżenia ceny z uwagi na np. konieczność naprawienia usterek czy „odgracenia” mieszkania). 54% agentów nieruchomości uważa także, że home staging skrócił czas sprzedaży nieruchomości. Pomieszczenia, które najczęściej w USA były podawane home stangingowi to salon, kuchnia i sypialnia.

Niestety póki co brak badań, które by przedstawiały realny wpływ home stagingu na polskim rynku nieruchomości, jednak można przypuszczać, że wygląda to lub będzie w najbliższym czasie wyglądało podobnie.
 


Home staging w praktyce

Chcąc przeprowadzić home staging w danej nieruchomości należy zacząć od podstawy, jaką będzie usunięcie z poszczególnych pomieszczeń wszystkich zbędnych elementów. Ciekawostką jest, że ta czynność również posiada swoją fachową nazwę – jest to decluterring i coraz częściej można spotkać na rynku osoby, które specjalizują się w tej dziedzinie. Najczęściej jednak osoba przeprowadzająca home staging jest w stanie sama to zorganizować. Czynność ta polega na usunięciu zbędnych mebli czy akcesoriów (nawet przy dobrze zaaranżowanych mieszkaniach często się zdarza, że w pomieszczeniach znajduje się wszystkiego za dużo – za dużo mebli, za dużo kurzołapów, ozdób, dekoracji), tak aby uzyskać wrażenie przestrzeni. Kolejną podstawą przygotowania mieszkania do sprzedaży, bezpośrednio związaną z wyżej opisanym działaniem, jest depersonalizacja wnętrza. Depersonalizacja to usunięcie z mieszkania wszystkich osobistych elementów aktualnych właścicieli. Potencjalny nabywca podczas prezentacji nie powinien widzieć cudzych ręczników i szczoteczek w łazience, osobistych zdjęć z wakacji czy ubrań rzuconych na krześle w sypialni. Wnętrze powinno być zupełnie neutralne pod tym kątem po to, aby potencjalny nabywca nie miał problemu z wyobrażeniem sobie oglądanego mieszkania jako jego własnego. Jest to oczywiście także kwestia estetyki.

Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie można zrobić na kliencie tylko raz, dlatego szalenie ważnym elementem jest zadbanie o czystość wnętrza. To z pozoru oczywista kwestia, jednak jak pokazuje praktyka – niestety wcale nie dla wszystkich. Mieszkanie bezwzględnie powinno zostać gruntownie wysprzątane. Niedopuszczalne są takie „atrakcje” jak brudne okna, wykwity grzyba w łazience, czy brudne fugi. Należy także pamiętać o tak prozaicznej rzeczy, jaką jest zapach. Wietrzenie, a także zadbanie o przyjemny aromat ma kolosalny wpływ na odbiór mieszkania i wrażenie jakie wywrze ono na oglądającym. Nawet pięknie urządzone i przygotowanie mieszkanie nie sprawi na nikim dobrego wrażenia, jeśli już od progu oglądający będzie czuć zapach daleki od przyjemnego. Eksperci w dziedzinie przygotowywania mieszkań do sprzedaży mają nawet swoje triki związane z zastosowaniem konkretnych zapachów w poszczególnych pomieszczeniach.

Należy zwrócić także uwagę na drobne usterki, które z pozoru błahe, przyczyniają się do negatywnego odbioru przez potencjalnego klienta. Odpadający uchwyt szafki przy próbie jej otwarcia, odklejająca się tapeta czy spalona żarówka w jednej z lamp, to rzeczy, które możemy usunąć szybko i niskim nakładem środków finansowych, niwelując ewentualne złe wrażenie na uczestnikach prezentacji nieruchomości.

Przy przygotowywaniu nieruchomości do transakcji warto określić grupę docelową klientów, do której będziemy kierować naszą ofertę i pod tym kątem dostosować wystrój wnętrza. Wpływ na określenie tej grupy będzie miało bardzo wiele czynników – od rozkładu pomieszczeń, poprzez charakter budynku, jego lokalizację czy najbliższe otoczenie. Teoretycznie, inną kolorystykę i innego rodzaju dekoracje czy gadżety będziemy mogli zastosować we wnętrzu mieszkania, którego grupą docelową będą seniorzy, inną w lokum dla grupy studentów, a jeszcze inną w lokum mającym być ogniskiem domowym młodej rodziny. Niezależnie od tego pod jakiego klienta nieruchomość będzie przygotowywana, warto zadbać o przytulne i eleganckie akcenty, takie jak białe długie firany, świeże kwiaty w wazonie, eleganckie poduszki na kanapie czy estetyczną narzutę w sypialni. To oczywiście tylko przykłady.

Tak przygotowany wizerunek mieszkania, na koniec należy utrwalić pod postacią profesjonalnej sesji zdjęciowej.

Jak i gdzie skorzystać z usługi home stagingu?

Chcąc skorzystać z usługi profesjonalnego przygotowywania nieruchomości do sprzedaży mamy dwie opcje. Możemy nawiązać współpracę z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami, który w zakresie swojej oferty świadczy również usługi home stagingu (najczęściej będą to jednak usługi na podstawowym poziomie). Drugą opcją, którą osobiście polecam bardziej, jest skorzystanie z usług specjalisty w dziedzinie home stagingu, czyli profesjonalnego home stagera.

Coraz popularniejsza jest współpraca i wspólne działanie obu specjalistów – pośrednika z home stagerem. Takie połączenie sił specjalisty od sprzedaży ze specjalistą od przygotowywania do sprzedaży pozwala często uzyskać spektakularne efekty w kwestii tempa w jakim mieszkanie się sprzeda i ceny jaką uda się w danej transakcji uzyskać.

Home stager najczęściej ma w swojej ofercie kilka usług:

  1. sama konsultacja, podczas której udzielona zostanie nam ogólna informacja na temat tego co i jak powinniśmy zmienić w danym mieszkaniu aby było ono odpowiednio przygotowane do sprzedaży;
  2. pisemny, szczegółowy raport zawierający konkretne wskazówki wraz z wyceną ich realizacji i linkami do zakupu konkretnych artykułów;
  3. wykonanie kompleksowej usługi home stagingu od A do Z (w której zawierają się także usługi wcześniej wymienione).

Perspektywy home stagingu w Polsce

Home staging w Polsce tak naprawdę ciągle jeszcze raczkuje, jednak w najbliższym czasie najprawdopodobniej nabierze rozpędu, z uwagi na to, że jest to stosunkowo tani i prosty sposób na uzyskanie oczekiwanego efektu, który przynosi wymierne korzyści. Już można zaobserwować coraz większą liczbę ofert zamieszczonych na portalach ogłoszeniowych, które oglądając od razu wiemy, że przygotowywał je profesjonalista.

Coraz popularniejsze stają się także kursy z zakresu home stagingu, przygotowujące do wykonywania tego rodzaju działalności.

Wszystko to sprawia, że home staging najprawdopodobniej (wzorem rynków zachodnich) zagości na rodzinnym rynku nieruchomości na dobre.


Bibliografia:
https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/kupno-sprzedaz-nieruchomosci/5291747,Home-staging-przy-sprzedazy-nieruchomosci-Czy-to-sie-oplaca.html

Przypisy