Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

30 kwietnia 2021

NR 2 (Kwiecień 2021)

FM Solutions – pewna firma w niepewnych czasach

74

Dynamiczny rozwój w obszarze technologii, zmieniające się potrzeby klientów oraz wzrost świadomości w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju w biznesie – to jedne z kilku aspektów, jakie musi wziąć pod uwagę firma specjalizująca się w FM, chcąca dorównać kroku zmieniającym się trendom. Jak w obliczu wielu znaków zapytania stawianych przez branżę radzi sobie FM Solutions i jakie działania planuje podjąć? Z Grzegorzem GAŁKA, prezesem zarządu FM Solutions rozmawia Tomasz Puszczyk.

Od facility managera, po dyrektora operacyjnego aż do prezesa zarządu – Pana ścieżka zawodowa może być inspiracją dla niejednego pracownika branży real estate. Jakie dla Pana były to lata w FM Solutions?
Były to lata pełne wyzwań, nieustającego uczenia się, rozwijania relacji z ludźmi na każdym poziomie i doskonalenia umiejętności zarządzania. Wszystko po to, aby jak najlepiej spełniać oczekiwania naszych klientów. Miałem to szczęście, że od samego początku cieszyłem się pełnym zaufaniem ze strony właścicielskiej, co pozwoliło mi w pełni się realizować jako menedżer. Potencjalnym wyzwaniem było z pewnością zbudowanie autorytetu w zespole, którego najpierw byłem członkiem, a potem stałem się szefem. Doświadczenie, które zdobyłem, wspinając się po szczeblach kariery, pozwoliło mi jednak lepiej zrozumieć potrzeby pracowników. Jestem dumy z ludzi, którzy pracują w FM Solutions. Zaczynaliśmy z zespołem kilkunastoosobowym i mało kto kojarzył naszą markę. Obecnie jesteśmy rozpoznawani w całej Polsce, świadczymy usługi w ramach kilkusetosobowego zespołu. Lata spędzone na pokładzie FM Solutions to przede wszystkim praca ze wspaniałymi ludźmi. Swój sukces zawodowy zawdzięczam także im.

Firma intensywnie się rozwija, macie bardzo zdywersyfikowany portfel usług, jeżeli chodzi o techniczną obsługę budynków i nie tylko. Chciałbym jednak zapytać o 2020 rok. Czy ten pandemiczny czas zmienił Pana postrzeganie na branże, na konkretne usługi? Jak działaliście w tym czasie?
Jak dla każdej branży, również i dla facility managmentu był to czas pełen wyzwań. Początek pandemii zaskoczył wszystkich tym, jak bardzo może zmienić się świat w zaledwie kilka tygodni. W przestrzeniach biurowych, restauracyjnych, hotelowych, galeriach handlowych oraz w wielu innych miejscach, do których kierujemy nasze usługi, zapanowała nowa rzeczywistość. Dla nas oczywiste było, że w tym trudnym okresie musimy zrobić wszystko, aby zachować miejsca pracy, porozumieć się z klientami oraz dostosować usługi do nowej sytuacji. Dzięki zdywersyfikowanemu portfelowi usług i dużemu zespołowi świetnych specjalistów nie mieliśmy problemów z otwarciem się na nowe obszary, takie jak monitoring temperatury ciała, dostawy środków dezynfekcji, dezynfekcja powierzchni oraz instalacji, doradztwo techniczne. Pozwoliło nam to być wsparciem dla naszych klientów w tej trudnej sytuacji. Uważam, że rok ten nie był dla nas stracony. Stawiliśmy czoła nowej rzeczywistości, cała nasza firma mocno pracowała, aby ochronić miejsca pracy oraz przyspieszyć zmiany w oferowanych usługach.

Rozpoczęliśmy kolejny rok z dużymi niewiadomymi. Jakie FM Solutions ma plany na nadchodzące miesiące? Czy obserwujecie jakieś konkretne trendy?
Tak jak wspomniałem, pandemia spowodowała przyspieszenie implementowania w naszej ofercie nowych usług. Przygotowaliśmy się na możliwą zmianę podejścia wielu naszych klientów do pracy stacjonarnej i na dynamiczny rozwój technologii, narzędzi informatycznych oraz obiektów data center. Dane z rynku pokazują również, że przemysł i logistyka nie zwalniają mimo sytuacji pandemicznej. Kierunek specjalizacji w usługi dla parków zarówno informatycznych, jak i logistyczno-przemysłowych będą bez wątpienia naszym celem na najbliższe lata. W ostatnim czasie wzrosła także świadomość wagi zrównoważonego rozwoju w biznesie oraz zapotrzebowanie na rozwiązania proekologiczne. Obserwując rynek, mamy pewność, że nie jest to tylko tymczasowy trend, a kwestia przyszłości naszej planety. Chcemy, wraz z naszymi partnerami, mieć znaczący udział w kreowaniu świadomości proekologicznej i budować naszą markę, opierając się na coraz bliższych relacjach z naszymi klientami oraz pracownikami.

Czy branża FM nabrała jeszcze większego, kluczowego znaczenia w obecnych czasach? Czy patrząc na bieżącą sytuację, musimy bardziej dbać o jakość naszych wentylacji i klimatyzacji, a także o czystość w przestrzeniach komercyjnych?
Branża FM zawsze miała kluczowe znaczenie dla zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników obiektów, ale teraz wzrosła tego świadomość. Zawsze dbaliśmy z najwyższą starannością o urządzenia klimatyzacji i wentylacji oraz tłumaczyliśmy właścicielom i zarządcom, jak ważna jest sterylność powietrza, którym oddychamy. Myślę, że obecna sytuacja zwróciła większą uwagę na dbanie o stan i czystość urządzeń oraz jakość stosowanych filtrów.
 


Rozwijacie się, stawiacie na kolejny ważny element w kompleksowej ofercie działań FM Solutions – mam na myśli fotowoltaikę. Dużo mówi się na temat tego rozwiązania w kontekście poszukiwania oszczędności i obniżenia kosztów codziennego użytkowania budynków. Jednak spójrzmy na to zagadnienie szerzej – jakie inne działania warto wdrożyć, by zoptymalizować budynek komercyjny, mieszkaniowy pod kątem energetycznym?
W mojej opinii jesteśmy dopiero na progu wielkiej rewolucji. Niewątpliwie każda licząca się na rynku firma musi być świadoma, jak ważne są działania chroniące naszą planetę. Najważniejsze to edukacja – tu widzę dużą rolę „komercji”, aby przez stosowanie proekologicznych rozwiązań dawała przykład i edukowała ludzi przebywających w danych przestrzeniach. Jestem przekonany, że gdy konkretna osoba zobaczy efekt takich rozwiązań w swoim miejscu pracy i zrozumie, że „dokłada cegiełkę” do ocalenia planety, zdecyduje się na podobne systemy we własnym domu. Nie mówimy tu wcale o skomplikowanych rozwiązaniach, ale o stosowanych już w większości obiektów: retencji wód opadowych, odzysku energii z powietrza wentylowanego, pompach ciepła, energii elektrycznej ze słońca, zieleni zamiast betonu, używaniu materiałów z recyklingu itd.

Prawdopodobnie w kolejnych miesiącach stopniowo będziemy wracać do naszych przestrzeni biurowych. Czy jako FM Solutions macie opracowane procedury, strategię na ten czas?
Tak, jesteśmy na to przygotowani. Warto podkreślić, że plany powrotów są opracowywane już od kilku miesięcy. Bardzo ważna jest koordynacja działań z naszymi klientami, czyli zarządcami, właścicielami oraz najemcami obiektów. Należy mieć świadomość, że działania niektórych systemów w budynkach są obecnie w pewnym stopniu ograniczone. Dlatego też, aby powrót do przestrzeni biurowych odbył się bez zakłóceń, wszystko musimy na bieżąco konsultować z naszymi klientami. Pandemia nie zatrzymała naszych regularnych spotkań, a jedynie przeniosła je do przestrzeni wirtualnej, dlatego nieustannie monitorujemy sytuację czy to z perspektywy właściciela obiektu, czy też od strony najemcy. Dzięki temu doskonale wiemy, kiedy i jakie podjąć działania. Mimo trudnej sytuacji nie tylko nie zredukowaliśmy zatrudnienia, a je zwiększyliśmy, dzięki czemu jesteśmy w 100% gotowi na powrót pracowników do przestrzeni biurowych.

Dziękuję za rozmowę

Przypisy