ESG i wrażliwość kluczem do biznesowego sukcesu

PROPERTY

Korzyści płynące dla przedsiębiorstw z wdrażania strategii ESG (environmental, social and corporate governance) to dziś rzecz bezsporna. Rozwój z poszanowaniem środowiska naturalnego i uczestników łańcucha dostaw pomaga firmom przyciągać inwestorów, budować lojalność klientów ceniących sobie etyczne podejście marki, sprzyja dobrym relacjom z interesariuszami. Nie dziwi więc, że ESG zyskuje coraz większe znaczenie w świecie biznesu.

Wysoka różnorodność, zwłaszcza na szczeblu wyższej kadry menedżerskiej i zarządów, przekłada się na wyższą efektywność w zakresie zrównoważonego rozwoju firmy.  Świat biznesu z coraz większą uwagą pochyla się nad kwestiami zrównoważonego rozwoju. Korzyści wynikające z działań podyktowanych odpowiedzialnością ekologiczną, społeczną i zarządczą są niezaprzeczalne, dlatego wdrażanie strategii ESG stało się jednym z kluczowych elementów wspierających dążenie przedsiębiorstw do osiągania jak najlepszych rezultatów finansowych i wizerunkowych. Współcześnie interesariusze coraz częściej analizują między innymi, czy firma prowadzi działalność z poszanowaniem środowiska naturalnego, w jaki sposób dba o swoich pracowników oraz czy są przestrzegane prawa człowieka w łańcuchu dostaw.

Strategia esg wartością dla inwestorów

Jedną z wartości, którą wnosi uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w strategii przedsiębiorstwa, jest większa zdolność do przyciągania inwestorów. Firmy, które skutecznie realizują strategię ESG, prezentują się jako godne zaufania, stabilne i odpowiedzialne. Inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę na to, w jaki sposób organizacja analizuje ryzyka związane z działalnością – także te w sferze społecznej i środowiskowej, w jaki sposób stara się mu zapobiegać, czy ma rozwinięty system compliance. Z tego względu na znaczeniu zyskuje transparentność działań, którą wspierają także nowe regulacje Unii Europejskiej. Już niedługo ujawnianie przez firmy szczegółowych informacji na temat zrównoważonego rozwoju będzie tak oczywiste jak raportowanie danych finansowych. 

Warto również zauważyć, że wdrożenie strategii ESG może przynieść poprawę wyników finansowych. Przedsiębiorstwa, które integrują zasady zrównoważonego rozwoju w swoje plany biznesowe, mogą obniżyć ryzyko operacyjne, zredukować koszty, być bardziej atrakcyjne zarówno dla inwestorów, jak i klientów.

Konsumenci – wymagający, ale doceniający

Zainteresowanie inwestorów podmiotami, które publikują dane niefinansowe, wynika również z kalkulacji, że etyczne podejście do prowadzenia biznesu coraz bardziej jest cenione przez konsumentów. Wzrasta ich świadomość odnośnie do działań firm związanych z poszanowaniem środowiska naturalnego i społeczeństwa oraz odpowiedzialnego zarządzania organizacją. Konsumenci są bardziej skłonni wspierać marki, które podejmują wysiłek na rzecz zrównoważonego rozwoju, dlatego to te skoncentrowane na kwestiach ESG mają szanse zyskać ich lojalność.

Współczesny konsument nie tylko preferuje, lecz także coraz częściej wymaga, by organizacje podejmowały konkretne kroki w tym zakresie. Chce widzieć realne działania prospołeczne oraz prośrodowiskowe, oczekując przy tym transparentności i uczciwości w komunikacji przedsięwzięć z zakresu ESG. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorstwa nie tylko implementowały strategię zrównoważonego rozwoju, lecz także skutecznie komunikowały swoje zaangażowanie i osiągnięcia w tej dziedzinie. Istotne jest unikanie tzw. greenwashingu – czyli pozornych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, które są jedynie elementem strategii marketingowej mającej na celu poprawę wizerunku firmy bez faktycznego wpływu na środowisko naturalne czy społeczeństwo. Klienci są coraz bardziej świadomi i wyczuleni na to zjawisko, co może stać się zarzewiem krytyki i przyczyną utraty zaufania, a w konsekwencji negatywnego wpływu na postrzeganie marki. Dlatego kluczowe dla podmiotów jest przejście od jednorazowych działań z zakresu ESG do wdrożenia kompleksowej strategii, która obejmuje wszystkie sfery zrównoważonego rozwoju.

Doskonałym dowodem na to, że klienci dostrzegają faktyczne zaangażowanie społeczne przedsiębiorstw i promocję zrównoważonego rozwoju, są wyróżnienia przyznawane za tego rodzaju działalność na podstawie ich własnych opinii. Jednym z konkursów, w którym to konsumenci oceniają aktywność sieci handlowych na różnych płaszczyznach funkcjonowania, w tym za wkład prospołeczny, jest program branżowy „BLIX AWARDS Wybór Konsumentów”. W ostatniej edycji z 2023 roku wzięło udział ponad 130 tys. konsumentów z całego kraju, którzy ocenili 93 organizacje. Po raz czwarty „Prospołeczną siecią roku” w kategorii hipermarketów został Kaufland. W swojej działalności sieć priorytetowo traktuje odpowiedzialność wobec społeczeństwa i środowiska, podejmując w tych sferach liczne działania oraz konsekwentnie łącząc siły z pracownikami, klientami, dostawcami i organizacjami pożytku publicznego, co pozwala osiągać lepsze efekty. Kaufland realizuje między innymi szeroki plan działań edukacyjnych skierowanych do konsumentów, zwłaszcza w zakresie marnowania żywności, i propaguje rozwiązania mające na celu ograniczenie skali tego zjawiska. Niezmiennie pracuje także nad realizacją celów międzynarodowej strategii Grupy Schwarz REset Plastic, w ramach której stawia na innowacyjne rozwiązania w produkcji opakowań i minimalizuje zużycie tworzyw sztucznych tam, gdzie to możliwe. Podstawą strategii zrównoważonego rozwoju są również wartości charakteryzujące Kaufland jako odpowiedzialnego pracodawcę, takie jak stabilne zatrudnienie, szerokie możliwości podnoszenia kompetencji, sprawiedliwa polityka wynagrodzeń czy wspieranie work-life balance. Jest to szczególnie ważne w kontekście kobiet, które chcą połączyć wychowywanie dzieci z rozwojem zawodowym. W sieci Kaufland stanowią one większość, bo aż 80% całego zespołu. Zajmują również 60% wszystkich stanowisk menedżerskich w firmie.

Biznes i esg częstą domeną kobiet 

Czy to właśnie kobiety stanowią o sukcesie firmy w odniesieniu do wyznaczania i realizacji celów ESG? Niewykluczone, bo jak dowodzą liczne badania i raporty, firmy z przewagą kobiet na stanowiskach menedżerskich cechują się większą wrażliwością na kwestie zrównoważonego rozwoju. Różnorodność, zwłaszcza na szczeblu zarządów i kierownictwa, odgrywa ważną rolę w osiąganiu wyższych norm ESG. Organizacja, w której decyzje podejmowane są w kontekście wielu odmiennych – reprezentowanych zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety – perspektyw, może lepiej zrozumieć i reagować na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem. 

Aktualne badania rynkowe wyraźnie wskazują na rosnące zaangażowanie kobiet w podejmowaniu decyzji finansowych. W Polsce ich udział w biznesie jest stabilny, a odsetek przedsiębiorstw zarządzanych przez panie utrzymuje się na poziomie wynoszącym obecnie blisko 30%. Widać także wyraźną tendencję kobiet do zajmowania się inwestycjami, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Aż 58% polskich firm, którymi kierują, jest pozytywnie nastawionych do zasad i norm związanych z ESG, a 46,5% ściśle się do nich stosuje na co dzień [1].

Analizy dowodzą ponadto, że kobiety są bardziej skłonne do podjęcia nawet wyższego ryzyka lub zaakceptowania niższego zwrotu z inwestycji, o ile te wpisują się w cele zrównoważonego rozwoju. Te na szczeblach kierowniczych wykazują także większą skłonność do rozważania konsekwencji swoich decyzji w szerszym kontekście – zgodnie z wyznawanymi wartościami. Badanie na temat psychologii inwestowania przeprowadzone w 2020 roku przez Money Crashers pokazało, że jedynie 19% kobiet byłoby skłonnych zainwestować w firmę, która nie jest uważana za społecznie odpowiedzialną – w przypadku mężczyzn – 51%. To stanowi wyraźny dowód, że panie podejmują zorientowane społecznie decyzje, co może przyczynić się do budowania bardziej zrównoważonego i etycznego środowiska biznesowego.

Reasumując: strategia ESG przynosi przedsiębiorstwom liczne korzyści, pod względem zarówno finansowym, jak i reputacyjnym. Przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju staje się nie tylko moralnym imperatywem, lecz także kluczowym elementem budowania trwałego i zrównoważonego biznesu w XXI wieku. Wzrastająca siła finansowa kobiet oraz ich rola w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych sprzyjają rozwojowi firmy zgodnie z zasadami ESG. To właśnie one często potrafią zmienić sposób, w który przedsiębiorstwa reagują na wyzwania związane z odpowiedzialnością środowiskową, społeczną i zarządczą. W rezultacie kobiety stają się rzeczywistą siłą napędową, kształtującą przyszłość i inspirującą do pozytywnych zmian w biznesie.

[1] Przytaczane dane pochodzą z badania wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet na potrzeby raportu Kobiety w biznesie 2023 oraz analizy danych z Krajowego Rejestru Sądowego za 2022 rok.

Przypisy