Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

10 sierpnia 2020

Design jest jak język to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie

29
Wywiad z Piotrem Kalinowskim | CEO i dyrektor kreatywny studia MIXD

O tym, jak trend new hospitality zmienia obiekty retail i miejsca pracy, o coraz śmielej kroczącej funkcji mixed-use,  a także o odmianie designu przez wszystkie branżowe przypadki z architektem Piotrem Kalinowskim rozmawia Filip Muszyński.

Projektowanie to złożony proces – z jakich magicznych składników powstaje w Twoim wykonaniu?

Dla MIXD najważniejsze jest doświadczenie finalnego użytkownika danej przestrzeni – czyli gościa hotelowego, pracownika, klienta centrum handlowego. Jego postrzeganie przestrzeni powinno opierać się na wartościach, które reprezentuje dane miejsce – hotel, pracodawca, właściciel czy marka centrum handlowego. A te wartości powinny być autentyczne, wzmacniać mocne  strony danej firmy lub miejsca, być podane w sposób optymistyczny i jasny. Na tej podstawie budujemy projekt wnętrz, który często zakłóca tradycyjne postrzeganie przestrzeni. Klient czegoś oczekuje od centrum handlowego, mniej więcej ma „zakodowane”, jak takie miejsce „powinno” wyglądać. A my projektujemy w tym miejscu opuszczony plac portowy. Tak było w CH Galaxy w Szczecinie, gdzie dominuje kolor biały, minimalizm, a my projektując foodcourt, postawiliśmy na plac ze stołami z betonowych kręgów, stare kontenery, lokalne graffiti. W tym kontekście chcemy, aby goście czuli się wyjątkowo, byli zaskoczeni, zapamiętali wizytę na długo. Chcemy, żeby tam zabrali znajomych, by im opowiedzieli, czego doświadczyli. Żeby w głowach klientów zadziały się efekty „AHA” i „WOW”, które sprawią, że ich życie nabierze koloru. Chcemy projektować miejsca, które ludzie zapamiętają, z którymi będą się identyfikować – dzięki ich autentyczności. Często odwołujemy się do nostalgii, która jest wyjątkowo silnym katalizatorem pozytywnych emocji. Aby cały ten kreatywny proces „włożyć” w ramy konsultacji z klientem i sporządzania profesjonalnej dokumentacji budowlanej oraz współpracy z wykonawcami, korzystamy z naszego autorskiego narzędzia Design Cycles zbudowanego na metodologii agile. A więc te magiczne składniki to doświadczenie, zakłócenie, autentyczność, nostalgia i proces – zaręczam, że można z nich przygotować wszystko, czego zażyczą sobie nasi klienci.

Słowo klucz „design” jako narzędzie biznesowe: w osiągnięciu jakich celów może pomóc inwestorowi czy zarządcy?

Design jest jak język – to nośnik wartości, idei i jakości w biznesie. Za pomocą designu można sprawić, aby człowiek poczuł się w odpowiedni, zaprojektowany sposób, by chętnie przebywał w danym miejscu i do niego wracał. W Foodstacji w Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu opracowaliśmy przestrzeń, która po pół roku funkcjonowania podniosła przychody najemców o 11-24%, porównując rok do roku. Design jest szczególnie ważny, jeśli nasze plany biznesowe są ambitne i chcemy poprawić funkcjonowanie przestrzeni diametralnie. Design to nie tylko piękne obrazki i kolory, ale i funkcjonalność rozumiana jako możliwość spełniania zadań biznesowych. W foodcourtach sprawą bazową jest liczba miejsc siedzących w stosunku do powierzchni restauracyjnej – aby były rentowne, muszą być spełnione odpowiednie wskaźniki. W biurach trzeba łączyć pozornie trudne do połączenia czynniki, jak liczba miejsc pracowniczych z jednej strony, a z drugiej – komfort i motywacja pracowników. 
W biurach  Codelab i Umlaut w Szczecinie zastosowaliśmy charakterystyczny układ przestrzeni wspólnych, które umiejscowione centralnie dają możliwość spotkań dla wszystkich 350 pracujących tam osób, a jednocześnie tworzy przestrzeń, gdzie można przyjmować gości – gwarantuje to spokój i ciszę w strefach pracowniczych.

 

Jak powinna wyglądać współpraca w sprawach, o których wspominasz na linii projektant – inwestor, aby była efektywna, skuteczna i sprawna?

MIXD pracuje, korzystając z metodologii agile. To sprawia, że cele naszego klienta stają się naszymi 
celami – zarówno dla mnie, mojej wspólniczki, jak i naszych pracowników jest to oczywiste. Od designerów po managerów u nas w firmie dostrzegamy wartość nawet w najtrudniejszych uwagach klienta, który przecież wie więcej od nas o swoim biznesie. Mamy wiele pokory i umiejętność wyciągania wniosków z punktu widzenia naszego klienta i działamy w jego interesie. Dlatego klient jest u nas angażowany w proces, w którym ma wgląd w postęp prac i co 2-3 tygodnie omawiamy z nim postępy, nie próbując go na siłę przekonać do naszych pomysłów, ale szczerze słuchając jego opinii i uwag na temat nawet roboczych materiałów, które prezentujemy. To powoduje, że proces jest płynny, a klient jest w stanie przekazać nam swój biznesowy koncept i uzgodnić projekt, bez unikania straty czasu zarówno dla niego, jak i dla nas. Po prostu nie boimy się słuchać i tłumaczyć na design (przypominam – design to język) jego historii. Ekonomiczność i efektywność rodzą się z optymalizacji – czasu, rozwiązań, korekcji kierunku. To jest dla nas standard.

Czym jest new hospitality? I dlaczego warto rozważyć implementacje rozwiązań z branży hospitality w obiektach retail i miejscach pracy?

New hospitality to ruch, który rewolucjonizuje podróżowanie – naturalne, autentyczną gościnność, która staje się bardzo pożądana przez klientów hoteli, centrów handlowych i pracowników. W hotelarstwie, dla którego projektujemy obecnie najwięcej, nazywamy to doświadczeniem i na tym opiera się dobry hotel albo 
restauracja – na jakości, intensywności i rodzaju doświadczenia. W miejscach pracy, które do tej pory niekoniecznie stawiały na ergonomię, komfortowe miejsca do spotkań, możliwości skorzystania z dobrego, świeżego jedzenia czy napojów są przyjmowane z radością przez pracowników. W biurach Intive zaprojektowaliśmy np. miejsce, gdzie każdy z pracowników może hodować swoją roślinę doniczkową. Zamiast drogiej w utrzymaniu, nawadnianej automatycznie zielonej ściany mamy miejsce spotkań, pielęgnacji wartości i edukacji w kierunku ekologii oraz idei zero waste. Mamy coś, co buduje więź pracownika z miejscem pracy. Wystarczy pomysł, aby oddolną inicjatywę przerodzić w część kultury firmy. Warto także poznać prawdziwe potrzeby pracowników, odpowiedzieć na nie i obserwować, jak zmniejsza się rotacja pracowników, jak poprawia się ich efektywność. Staranne dbanie o doświadcze...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy