Wywiad z Radosławem Knapem, dyrektorem generalnym Polskiej Rady Centrów Handlowych

Administration&Business

Z końcem roku 2020 rozpocznie się nowa dekada, a wraz z nią standardem będą działania wypracowywane przez branżę handlową w minionym dziesięcioleciu (mixed-usa, eco-retail i wiele innych). Jakie szanse i wyzwania stoją przed branżą handlową w Polsce? Co czeka deweloperów oraz jak zmienia się postrzeganie obiektu handlowego w oczach konsumentów? Odpowiedzi na te oraz znacznie więcej pytań znajdziecie Państwo w niniejszym wywiadzie. 

Jak zakaz handlu w niedziele wpłynął na przychody sektora centrów handlowych w Polsce w 2019 r.?

Wprowadzenie ograniczeń i finalnie zakazu handlu w niedziele znalazły swoje odbicie w sektorze handlu, w tym placówek ulokowanych w centrach handlowych. Jak wykazały analizy PRCH Turnover Index monitorującego przychody sektora, pierwsze miesiące po wprowadzeniu zakazu były faktycznie słabsze. Tąpnięcie nastąpiło przez to, że klienci byli całkiem zdezorientowani co do tego, w które niedziele zakaz nie obowiązuje, co powodowało ograniczenie liczby wizyt w sklepach nawet w niedziele pracujące. Z czasem sytuacja zaczęła się stabilizować, choć możemy już powiedzieć, że dynamika wzrostu sprzedaży po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele jest niższa, co przy rosnącej inflacji daje niepokojące sygnały. 

Materiały prasowe Mindset Communication Support

 

Jaki wpływ na strukturę przychodów będzie miał fakt, że w 2020 r. tylko siedem niedziel będzie handlowych? 

Wyłączenie z handlu 45 z 52 niedziel w 2020 r. będzie prowadzić do kontynuacji trendu zmiany, a może raczej już stabilizacji zachowań konsumenckich w zakresie robienia zakupów i korzystania z wolnego czasu.

Można zakładać, że Polacy zmuszeni nowym prawem nie nastawiają się na zakupy w te dni. Jednak szukają możliwości korzystania z usług gastronomicznych i rozrywki tam, gdzie jest to możliwe, jako formy zagospodarowania niedzielnego czasu. Zakładam, że główne zmiany zachowań już nastąpiły, w związku z tym będą odnotowywane wzrosty sprzedaży w 2020 r. w porównaniu do 2019 r., ale w innej strukturze. Więcej zyskają sieci rozwijające ofertę sprzedaży internetowej, wzmacniające koncepty oparte na łączeniu sprzedaży tradycyjnej z usługami premium, potrafiące budować lojalność klienta wokół marki. Jeśli cho...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy