Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

23 sierpnia 2018

Wpływ rozwoju elektromobilności na branżę nieruchomości (cz.I)

70
Rozważając elektromobilność w kontekście wpływu na środowisko naturalne, powstają wątpliwości, czy przy zmianie sposobu zasilania napędu pojazdów z paliw kopalnych na energię elektryczną, w Polsce produkowaną głównie dzięki spalaniu węgla, uzyskamy zmniejszenie emisji CO2.

Na wstępie warto podkreślić, że elektrownie wyposażone są w złożone systemy filtracji zanieczyszczeń, a ponadto jest to wysoka emisja, oddalona od miast, w których smog staje się coraz poważniejszym problemem. Dodatkowo coraz większy udział mają odnawialne źródła energii, w tym energetyka rozproszona, której rozwój przynosi wiele korzyści zarówno dla inwestorów, jak i systemu przesyłu energii. Należy też pamiętać, że Polska nie jest samotną wyspą, ale znajduje się w otoczeniu krajów, w których struktura generacji opiera się w dużej części na źródłach bezemisyjnych, takich jak elektrownie wodne (Skandynawia), duże farmy wiatrowe i fotowoltaiczne, oraz energetyce atomowej (przede wszystkim Francja, Wielka Brytania, Niemcy, kraje Beneluksu). W skali globalnej natomiast w pierwszej dziesiątce elektrowni o największej mocy na miejscu szóstym jest siłownia jądrowa w Japonii, pozostałe to elektrownie wodne, a największa z nich, zbudowana w Chinach na Tamie Trzech Przełomów na rzece Jangcy, ma moc wystarczającą (22 500 MW) do zaspokojenia potrzeb wszystkich odbiorców energii elektrycznej w Polsce. Korzystając zatem z coraz bardziej czystej energii elektrycznej, rozwój elektromobilności przynosi ewidentne korzyści środowiskowe.

Rozwój elektromobilności w poszczególnych krajach zależy od wielu czynników, w tym ekonomicznych i socjologicznych wpływających na świadome zaangażowanie rządów i społeczeństw, otwartość na nowe technologie i skłonność do szybkiej adaptacji w warunkach zmieniającego się świata. Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że popularność osobowych samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej w dalszym ciągu nieustannie rośnie.

W pierwszym kwartale 2018 r. w państwach członkowskich UE zarejestrowano 69 898 pasażerskich EV (pojazdy w pełni elektryczne, pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi, hybrydy typu plug-in, pojazdy elektryczne z range extenderem). Oznacza to wzrost o 47% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r. W segmencie samochodów w pełni elektrycznych typu BEV liczba nowych rejestracji wyniosła 32 566 sztuk – to wzrost o 34,3% r/r. W segmencie hybryd plug-in zarejestrowano z kolei 37 332 nowe pojazdy, co oznacza wzrost o 60,2%.

Spośród państw członkowskich Unii Europejskiej w pierwszym kwartale 2018 r. najwięcej EV zarejestrowano w Niemczech (17 574 szt.; wzrost o 70,2% w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.), Wielkiej Brytanii (14 162 szt.; wzrost o 10,6% r/r), we Francji (10 908 szt.; wzrost o 16,7% r/r), Szwecji (6210 szt.; wzrost o 63% r/r) oraz w Holandii (4505 szt., wzrost o 124,7% r/r). Przy uwzględnieniu państw europejskich spoza UE pierwszą pozycję pod względem liczby rejestracji EV zajmują Niemcy. Norwegia – dotychczasowy lider – spadła na drugie miejsce.

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych odnotowano również w Polsce. Nad Wisłą zarejestrowano 340 osobowych EV – o niemal 114% więcej niż w I kwartale 2017 r.

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w krajach Europy Zachodniej niewątpliwie ma związek z bardzo szybkim rozwojem infrastruktury do ładowania pojazdów. Jej brak jest postrzegany jako jeden z głównych powodów odkładania decyzji o zakupie przez większość zainteresowanych inwestycją w pojazd elektryczny. Ważna jest infrastruktura w domu lub mieszkaniu, w pracy, w miejscach publicznych i przy autostradach, niezbędna przy odbywaniu dalszych podróży. Podział urządzeń dedykowanych do poszczególnych zastosowań przedstawia rys. 1.

Rys. 1. Podział urządzeń w zależności od technologii i mocy wyjściowej.

Ze względu na rodzaj napięcia wyjściowego urządzenia ładujące należy podzielić na:

1.Urządzenia AC (napięcie przemienne na wyjściu) – przekształtnik przetwarzający na napięcie stałe o wartości zależnej od stopnia rozładowania i temperatury baterii znajduje się na pokładzie pojazdu.

– domowe o mocy od 3,7 kW do 22 kW

Rys. 2. Urządzenie AC 3,7 kW do ładowania pojazdów w garażu prywatnym. Fot. Circontrol

– tzw. półszybkie do garaży podziemnych, parkingów i przestrzeni publicznych o mocy do 2x22 kW w wersji wiszącej (Wallbox) do montażu przede wszystkim w garażach podziemnych lub wolnostojących (Post) do montażu na parkingach i w przestrzeniach publicznych.

Rys. 3. Stacje ładowania Wallbox 2x22kW. Fot. Grzegorz Pióro

Rys. 4. Stacja ładowania wolnostojąca 2x22 kW. Fot. Grzegorz Pióro

2.Urządzenia DC (ładujące prądem stałym z pominięciem przekształnika AC/DC w pojeździe) –...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy