Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

3 października 2020

NR 3 (Czerwiec 2020)

Tworząc klimat miast

17

O tym, jak ożywić miejską przestrzeń oraz o autorskim programie zarządzania nieruchomościami biurowymi z Magdaleną Błądek, Office Management Department Director Apsys Polska rozmawia Tomasz Puszczyk

Dlaczego zdecydowała się Pani na objęcie nowo powstałego segmentu działalności firmy?

W Apsys dostałam szansę stworzenia od podstaw czegoś zupełnie nowego. Nie będę ukrywać, że bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji miała dla mnie pozycja i marka Apsys, możliwość oparcia się na wieloletnim doświadczeniu firmy na rynku handlowym, zarówno w roli inwestora, dewelopera, jak i zarządcy. Lubię ambitne wyzwania, bardzo cenię pracę zespołową i cieszy mnie możliwość aktywnego uczestnictwa w rozwoju organizacji.

Czy może Pani powiedzieć kilka słów na temat swojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego w obszarze nieruchomości komercyjnych? 

W branży nieruchomości pracuję od 2006 r., dlatego śmiało mogę powiedzieć, że rynek komercyjny poznałam od podszewki. 10 lat pracowałam w Colliers International REMS, gdzie jako Associate Director prowadziłam dwunastoosobowy zespół zarządzający 300 000 m2 powierzchni biurowej w Warszawie. W tym czasie współpracowałam m.in. z funduszami inwestycyjnymi Allianz Real Estate, Patrizia Kapitalverwaltungsgesellschaft i Tristan Capital Partners. Przez ostatnie 4 lata stałam na czele działu zarządzania biurowca Warsaw Financial Center. Posiadam tytuł Certified Commercial Investment Member w Instytucie CCIM, który uzyskałam w ubiegłym roku. Jestem również członkiem RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors). Specjalizuję się m.in. w certyfikacji środowiskowej obiektów komercyjnych i szeroko rozumianych działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju. To był kolejny argument, który przekonał mnie do dołączenia do Apsys Polska. Organizacja jest liderem certyfikacji BREEAM-In-Use w obiektach handlowych oraz słynie z wprowadzania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań w zarządzanych budynkach.

Jaki jest plan rozwoju działu biurowego Apsys? 

Nad rozwojem działu zarządzania nieruchomościami biurowymi pracują specjaliści z wielu komórek firmy: marketingu, zarządzania nieruchomościami, obsługi technicznej i raportingu. Obecnie moim głównym zadaniem jest pozyskanie mandatów zarządczych. W kolejnym etapie będę zaangażowana w działania zarządcze i opracowywanie indywidualnych strategii dla poszczególnych nieruchomości. W Apsys Polska wypracowaliśmy autorski program zarządzania, który podzieliliśmy na trzy obszary, kluczowe dla funkcjonowania obiektów – The Space. The Place. The People. Pierwszy z nich obejmuje specjalistyczne zadania z zakresu zarządzania przestrzenią biurową, w idei The Place zawarliśmy działania, których celem jest tworzenie dobrego klimatu miejsca, jako The People rozumiemy natomiast dostarczanie ludziom najlepszych doświadczeń i tworzenie „community”.

Zarządzanie nieruchomością biurową to stałe podnoszenie jej wartości i wyników operacyjnych, optymalizacja kosztów eksploatacyjnych, obsługa techniczna oraz bieżący kontakt z najemcami. Ale to również długofalowe budowanie społeczności – przecież w biurze spędzamy dużo czasu i środowisko, w którym pracujemy, powinno być przyjazne i oferować wartość dodaną. 

Centra handlowe aktualnie przeżywają trudny czas, widzieliśmy już mocne zwiastuny problemów przed pandemią koronawirusa. Czy otwarcie się przez Apsys na segment biurowy może oznaczać powolne odchodzenie z branży retail? Czy jest to po prostu zabieg dywersyfikujący portfel? 

Centra handlowe są wpisane w historię i DNA Apsys i to się nie zmieni. Powstanie działu  zarządzającego powierzchniami biurowymi jest częścią długofalowego planu rozwoju firmy, poszerzenia działalności, nad którym pracowaliśmy od ubiegłego roku. W pierwszej kolejności jest to odpowiedź na oczekiwania klientów, którzy mają w swoich portfelach zarówno nieruchomości handlowe, jak i biurowe. W takim przypadku komfortowym rozwiązaniem dla właścicieli jest powierzenie portfolio jednemu, efektywnemu i godnemu zaufania partnerowi. Jako zarządca nieruchomości handlowych szybko adaptujemy się do nowych warunków, co szczególnie pokazały ostatnie miesiące, potrafimy tworzyć rozwiązania dostosowane do potrzeb konkretnego rynku i społeczności. Dzisiaj przenosimy tę wiedzę na obszar zarządzania obiektami biurowymi. W przyszłości planujemy także pracę nad projektami mixed use i nie wykluczamy realizacji własnych obiektów biurowych. Rola zarządcy nie ogranicza się do kwestii finansowych i technicznych, obejmuje też szereg innych, równie ważnych, obszarów związanych ze sprawnym funkcjonowaniem obiektu, jego wizerunkiem, budowaniem społeczności i długoterminowych relacji z najemcami. Proponujemy świeże spojrzenie wsparte długoletnim doświadczeniem zarządczym.  

Jak Pani widzi rynek biurowy w epoce post epidemicznej? Czy klarują się już jakieś trendy lub nowe zjawiska? 

Przejście wielu firm w tryb pracy zdalnej z pewnością pozostawi ślad na rynku biurowym. P...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy