Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

30 sierpnia 2021

NR 4 (Sierpień 2021)

Skuteczne sposoby na zwiększenie odwiedzalności centrum handlowego w okresie wakacyjnym

0 67

Początek maja 2021 r. to czas, w którym ponownie swoją działalność mogły rozpocząć sklepy w centrach handlowych. Dla wszystkich właścicieli oraz najemców tych obiektów był to okres związany z entuzjazmem i nadziejami na poprawę sytuacji po trudnym czasie lockdownu. Mimo wymagających rozmów pomiędzy właścicielami obiektów a najemcami, mających na celu wypracowanie satysfakcjonujących kompromisów biznesowych, najważniejszym celem było przywrócenie poziomu odwiedzalności sprzed pandemii.

Właściciele obiektów handlowych w pierwszej kolejności musieli zapewnić klientom odpowiednie bezpieczeństwo i komfort zakupów. Mieli oni o tyle trudne zadanie, że musieli również przekonać rządzących, że sklepy w centrach handlowych działają z zachowaniem reżimu sanitarnego i nie są miejscem, w którym dochodzi do rozprzestrzeniania się koronawirusa. Jak pokazuje czas, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa wynajmujący i najemcy wykazali się wzorową współpracą, tworząc miejsca, w których klienci mogli czuć się bezpiecznie. Poza podstawowymi działaniami, takimi jak umieszczanie dozowników na płyn dezynfekujący, dezynfekcja przestrzeni wspólnych czy pilnowanie noszenia maseczek, wiele centrów handlowych zaangażowało się w tworzenie punktów szczepień, aby nie dopuścić do kolejnej fali zachorowań i obostrzeń, które mogą spotkać tą branżę.

POLECAMY

Właściciele, zarządcy i najemcy centrów handlowych zdawali sobie sprawę, że poza koniecznością przekonania klientów, że zakupy stacjonarne nadal są bezpieczne, byli zmuszeni poradzić sobie z wyzwaniem pozyskania klientów w okresie wakacyjnym. Jak wiadomo, wakacje to dla centrów handlowych okres mniejszego footfallu, który głównie związany jest z okresem urlopowym oraz piękną pogodą zachęcającą do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w maju i czerwcu 2021 r. odwiedzalność centrów handlowych była wyższa niż w maju i czerwcu 2019 r.1 Pokazuje to, że bardzo dobrą pracę wykonały wszystkie strony odpowiedzialne za zaangażowanie klienta w życie tych obiektów.

Już od dłuższego czasu zarządcy i marketing menedżerowie centrów handlowych są zgodni, że klientom nie wystarczają już centra handlowe jako miejsca przeznaczone jedynie do zakupów. Klienci poszukują miejsc do spędzenia czasu w ciekawy i przyjemny sposób, które dostarczą im odpowiednich doznań, a zrobienie niezbędnych zakupów staje się często celem drugorzędnym. Stworzenie właśnie takiego miejsca destynacji powinno być celem właścicieli i zarządców centrów handlowych, w szczególności w okresie letnim. Z tego względu w tym okresie podejmuje się wiele specjalnych zabiegów marketingowych mających zapewnić klientom coś więcej niż tylko możliwość zrobienia samych zakupów.

Działania marketingowe w okresie wakacji możemy podzielić na długoterminowe oraz na krótkoterminowe. Z pewnością tych pierwszych jest znacznie mniej, ze względu na to, że pochłaniają bardzo duże zasoby finansowe, jednak dzięki odpowiedniemu planowaniu może okazać się, że będzie to mniej kosztowne, a bardziej angażujące rozwiązanie.

Pierwszym przykładem takiego działania może być stworzenie tzw. stref chilloutu. Praktycznie w większości centrów handlowych znajdziemy miejsce do stworzenia takiej strefy. Najczęściej wykorzystywanymi elementami takich stref są leżaki, stoliki, sztuczne palmy oraz otaczające strefę girlandy nadające klimatu. Opcjonalnie można wykorzystać piasek, który bawiącym dzieciom daje niesamowitą frajdę – należy jednak pamiętać, że piasek może być roznoszony poza wyznaczoną strefę, dlatego jest to rozwiązanie preferowane do stref tworzonych na zewnątrz. Jeżeli mamy w danym obiekcie fontannę, to warto zaangażować właśnie to miejsce, aby klienci mogli odpocząć przy szumie wody. Przy tegorocznych temperaturach takie strefy chilloutu w klimatyzowanych centrach spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem klientów.
Innym rodzajem działań zachęcających klientów do odwiedzin jest stworzenie długookresowego wydarzenia. Przy właściwej strategii również w tym przypadku nie musimy angażować znacznych środków finansowych.

Doskonałym przykładem jest wynajem miejsc na zewnątrz centrum handlowego pod foodtrucki z jedzeniem, którego nie spotkamy na co dzień w naszym obiekcie. Jest to doskonała forma marketingu dla miejsc, które chcą lub potrzebują rozszerzyć ofertę gastronomiczną. Należy pamiętać, że w ten sposób można zorganizować wiele wydarzeń, które z pewnością spotkają się z zainteresowaniem naszych klientów. Doskonałym przykładem może być wynajem części parkingu na wesołe miasteczko. Jest to rzadsza, a wciąż bardzo lubiana forma rozrywki, nie tylko dzieci, ale również młodzieży i dorosłych. Podobnych wydarzeń jest cała lista, a ogranicza nas jedynie wyobraźnia. W podobny sposób organizowane są strefy kibica, kiermasze książek, ubrań czy płyt winylowych. Takie akcja są promowane i organizowane jako działanie centrum handlowego, a poprzez udostępnienie lub wynajem miejsc właściciel ponosi jedynie koszty działań promocyjnych.

Kolejnymi działaniami, które są podejmowane znacznie częściej, to wydarzenia krótkoterminowe. Z pewnością należałoby tu zacząć od akcji prosprzedażowych, które są najbardziej lubiane przez najemców centrów handlowych, ponieważ wówczas są oni bezpośrednią stroną tych wydarzeń. W tym przypadku powodzenie takiej akcji zależy od rodzaju nagród – nie muszą to być jednak bardzo kosztowne upominki, a takie, które są w danym momencie pożądane. Jeżeli jest to sezon wakacyjny, warto rozważyć nagrody w formie plażowych akcesoriów czy voucherów, które mogą zostać udostępnione przez najemcę.

Coraz bardziej popularne stają się kina letnie. Warto rozważyć organizację takiego kina w przestrzeni centrum handlowego. Warto w tym celu wybrać atrakcyjną przestrzeń na zewnątrz obiektu i działać. Może być to ostatni poziom parkingu z widokiem na panoramę miasta lub parking przed wejściem z łatwym dostępem do toalety i do najemców gastronomicznych. Wydaje się, że to kosztowne przedsięwzięcie? Nic bardziej mylnego. Poszukaj organizacji, które organizują kina letnie i szukają ciekawych przestrzeni – i zaoferuj udostępnienie takowej.

Podobną, wciąż bardzo popularną formą rozrywki, są koncerty. Dysponując większym budżetem możesz zaprosić gwiazdę dużego formatu. Nie musisz jednak organizować koncertu od początku, a jedynie zgłosić się do organizatora koncertów z propozycją udostępnienia miejsca. Jeżeli jednak zależy ci na organizacji koncertu, a nie dysponujesz dużym budżetem, zaproś do współpracy lokalne zespoły i stwórz wydarzenie kulturalne. Wiele szkół muzycznych bardzo chętnie przetestuje umiejętności swoich młodych adeptów, dając im szansę występu przed większą publicznością.

Warto w tym miejscu zauważyć, że bardzo często działania krótkoterminowe osiągają długoterminowe korzyści. Mam tu na myśli uzyskanie trwałej więzi klienta z obiektem, który będzie dla niego już nie tylko budynkiem ze sklepami, ale miejscem związanym ze wspomnieniami ciekawych wydarzeń spędzonych w gronie najbliższych. Jak pokazują powyższe przykłady, można stworzyć ciekawe wydarzenia bez ponoszenia niebotycznych kosztów.

Warto ponadto pamiętać, że zaangażowanie najemców nie tylko daje im szanse promocji własnego salonu, ale także zmniejsza koszty wydarzenia.

Przypisy