Sektor ma za sobą trzy dekady o zróżnicowanej dynamice rozwoju. W 2019 r. rynek oferował już 1,5 mln m2 parków handlowych o powierzchni większej niż 5000 m2 GLA. Pandemia w 2020 r. uwypukliła atrakcyjność inwestycyjną tych formatów (dzięki ich otwartemu układowi), ponieważ obostrzenia związane z zamykaniem obiektów handlowych nie miały na nie większego wpływu. W tym okresie przyspieszył trend lokalnych i wygodnych zakupów, wzmacniając zaufanie inwestorów do parków handlowych jako bezpiecznego i elastycznego formatu. W rezultacie nastąpił prawdziwy boom na nowo budowane projekty tego typu.
Tylko w latach 2020–2024 powierzchnia parków handlowych o GLA > 5000 m2 wzrosła o dodatkowe 1,5 mln m2. W pierwszej połowie 2025 r. oddano do użytku kolejne 120 000 m2, a w drugiej połowie roku spodziewamy się kolejnych 340 000 m2. Jak wynika z informacji od inwestorów, w parkach handlowych w 2026 r. pojawi się jeszcze około 500 000 m2 nowej powierzchni.
REKLAMA
Sektor w liczbach
Obecnie w Polsce działa ponad 290 dużych parków handlowych, z których każdy ma ponad 5000 m2 GLA. Łącznie zajmują one około 3,2 mln m2 GLA, co stanowi 21% nowoczesnych zasobów handlowych – dwukrotnie więcej niż w 2010 r.
Ponad 70% projektów zrealizowanych od 2020 r. to parki handlowe o powierzchni 5000–10 000 m2 GLA. 60% nowych inwestycji powstało w miastach liczących mniej niż 50 000 mieszkańców.
Poza większymi obiektami, na polskim rynku handlowym znajduje się również ponad 400 małych parków convenience. Parki te mają zazwyczaj powierzchnię od 2000 do 5000 m2 i zapewniają dodatkowe 1,3 mln m2 GLA w całym kraju.

Aktualne trendy
Tempo rozwoju polskiego rynku parków handlowych nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia. Obserwujemy wyraźną tendencję do realizacji większych projektów. Obecnie w budowie lub w trakcie rozbudowy znajdują się 52 parki handlowe o GLA powyżej 5000 m2, z czego 10 ma przekroczyć 15 000 m2.
Wśród nich największym realizowanym obecnie projektem jest Osada w Żyrardowie, która po ukończeniu wzbogaci rynek o 33 000 m2 GLA. Skala ta odzwierciedla ewolucję sektora, gdzie większe parki handlowe coraz częściej stanowią alternatywę dla tradycyjnych regionalnych centrów handlowych.
Większe formaty okazały się atrakcyjne dla szerszego grona najemców, przyciągając nie tylko operatorów oferujących produkty codziennego użytku, ale także marki z segmentu mody ekonomicznej oraz gastronomię i usługi. W rezultacie parki handlowe stopniowo przekształcają się z typowo lokalnych miejsc zakupów w bardziej wszechstronne lokalizacje handlowe, które zaspokajają coraz więcej potrzeb konsumentów.

Główni operatorzy
Około 45% istniejącej podaży w nowoczesnych parkach handlowych w Polsce o GLA powyżej 5 tys. m2 należy do 10 największych graczy rynkowych. Pradera zajmuje pozycję lidera z 9-proc. udziałem w rynku, bazując na swoim portfolio czterech dużych aktywów. Saller plasuje się na drugim miejscu z 8-proc. udziałem, a kolejno BIG Poland z 6-proc. i Trei Real Estate z 5-proc. udziałem. Udziały pozostałych właścicieli są bardzo rozdrobnione i wynoszą nie więcej niż 3%.
Debiut BIG w Polsce zapoczątkował w 2022 r. skoncentrowaną, długoterminową strategię rozwoju ukierunkowaną na miasta średniej wielkości o wysokim potencjale. Inwestor pozyskuje i rozwija nieruchomości w atrakcyjnych lokalizacjach, ze starannie dobranym miksem najemców oraz wyraźnymi perspektywami wzrostu wartości. Od momentu wejścia na polski rynek BIG zbudował portfel 10 w pełni skomercjalizowanych parków handlowych o łącznej powierzchni blisko 200 tys. m2 GLA, zdobywając około 6% udziału w rozwijającym się segmencie parków handlowych w Polsce.

Projekty w budowie
W sierpniu 2025 r. 7 najbardziej aktywnych deweloperów parków handlowych i małych parków convenience odpowiadało za prawie 50% nowo powstającej powierzchni. Liderem rynku jest firma Saller z 13-proc. udziałem w całkowitej podaży w budowie, a za nią uplasowała się firma LCP Properties z 10-proc. udziałem. Struktura własnościowa parków handlowych i małych parków convenience będących w fazie realizacji pozostaje silnie rozproszona. Obecnie około 40 aktywnych deweloperów prowadzi projekty na etapie budowy.
Całkowita powierzchnia parków handlowych w budowie jest obecnie szacowana na około 510 000 m2. Znaczna część – 57% nowej podaży powstaje w miastach liczących mniej niż 50 000 mieszkańców, a 19% znajduje się w ośmiu największych aglomeracjach miejskich w Polsce. Warto zauważyć, że tylko 15 z ponad 64 realizowanych projektów ma powierzchnię przekraczającą 10 000 m2.
Dynamiczny rozwój parków handlowych znajduje odzwierciedlenie w nowej podaży dostarczonej na rynek handlowy w Polsce w ostatnich 5 latach. W formacie parków handlowych wyniosła ona 1,7 mln m2, podczas gdy w centrach handlowych – nieco ponad 500 000 m2 GLA.
 
             
                                                                                                    
 
             
                         
                         
                        