Odpowiedni dobór materiałów w celu zapewnienia prywatności w nowoczesnym biurze

Administration&Business


Sonte Poland ma już coraz większy wpływ na realizacje kolejnych biur na mapie Polski. Mija Panu 6. rok pracy jak CEO firmy, jak wyglądały początki u steru i kolejne lata działań?
Wracając pamięcią do 2014 roku, wspominam czasy spokoju i powolnego budowania świadomości marki, sceptyczne nastawienie klientów i niekończące się wątpliwości. Wejście na rynek z nowym produktem z segmentu premium, którego opinia została nadszarpnięta przez wyjątkowo drogie i trudne rozwiązania szkła laminowanego z ciekłym kryształem, jest zawsze sporym wyzwaniem wymagającym ciężkiej pracy i ogromnej cierpliwości. Mój upór, wiara w produkt, a także zespół młodych, energicznych i zaangażowanych oraz mocno nastawionych na realizacje celu pracowników pozwoliła na przekonanie do innowacyjnej technologii Klientów, zwłaszcza z sektora korporacyjnego. Udało nam się wprowadzić na rynek produkt wysokiej jakości, który jest znacznie tańszy, łatwiejszy w obsłudze i ewentualnym serwisowaniu niż szkło laminowane. Rok 2016 był dla nas przełomowy pod względem rozwoju, ponieważ podjęliśmy strategiczną decyzję o zakupie maszyny do produkcji folii ciekłokrystalicznej z surowych materiałów SONTE, co bezpośrednio przełożyło się na znacznie sprawniejsze realizacje, możliwość szybkiej i sprawnej obsługi większych klientów na terenie Europy oraz rozwój siatki dystrybutorów. Zaczęliśmy poważne realizacje, a naszymi Klientami zostały duże firmy takie jak SKANSKA czy jedna z czołowych firm kurierskich, której biura wyposażamy w nasz produkt w wielu miejscach Europy. W końcu mogliśmy zaoferować produkt z Polski, produkowany w Europie z kompletem certyfikacji oraz wsparciem, którego chińska konkurencja nadal nie jest w stanie dostarczyć. Z naszych badań wynika, że obecnie jesteśmy jedynym producentem w Europie, który tworzy produkt od podstaw, z pełną 2-letnią gwarancją oraz opcją przedłużenia aż do 5 lat. Branża proptech stała się naszym głównym kierunkiem rozwoju i pozyskania Klientów. Obecnie posiadamy zespół handlowców do obsługi klientów na terenie naszego kraju oraz oficjalnych dystrybutorów na terenie: Niemiec, Rosji, Słowacji, Czech, Rumunii, Finlandii, Norwegii i Szwecji. Niebawem dołączą Wielka Brytania, Kosowo, Tunezja i Austria.

Rok 2020 był niesamowicie specyficzny i na pewno trudny. Jak z Waszej perspektywy on wyglądał? Wiem, że mieliście kilka ciekawych realizacji.
Dla nas ten rok był specyficzny, ponieważ nie wiedzieliśmy jak pandemia wpłynie na naszą branżę. Niepewność była duża, ponieważ sporo firm przeszło na home office, więc początkowo nasze zamówienia spadły.Jednak po kilku miesiącach mimo pandemii sprzedaż ponownie zaczęła rosnąć i zamknęliśmy rok 2020 praktycznie podwajając sprzedaż z roku 2019, co w przypadku tak niszowego produktu jak nasz jest bardzo dobrym wynikiem. Rzeczywiście udało nam się w 2020 pozyskać i zrealizować kilka ciekawych projektów dla dużych graczy jak np. Mbank, PKO BP oraz Cushman & Wakefield, a także w branży hotelarskiej jak np. Centrum Konferencyjne w Hotelu Marriot. Pod koniec roku przystąpiliśmy również do realizacji pierwszego projektu w branży medycznej, dostarczając ponad 280 m2 naszej folii do jednego ze szpitali. Jako ciekawostkę dodam, że dzięki posiadanym przez nas dopuszczeniom nasza folia została zamontowana w szkle przeciwogniowym o odporności przeciwogniowej EI30 oraz EI60 jednego z większych producentów tego typu produktów w tej części Europy.

Wróćmy do genezy i definicji Waszego produktu. Czym jest inteligentna folia sonte? Jakie są jej najważniejsze zalety i możliwości zastosowań?
Jak już wcześniej wspomniałem na początku, było laminowane szkło z ciekłymi kryształami, czyli produkt bardzo drogi ze wzgledu na proces produkcji, trudność instalacji, wysokie ryzyko uszkodzeń oraz olbrzymie koszty transportu. Sonte dokonało ewolucji tego produktu, wykorzystując do tego foliemiędzy którą znajduje się warstwa ciekłego kryształu, który za pomocą prądu i regulacji napięcia tworzy efekt zmiennej przezierności. Nowoczesne biura szukające ciekawych rozwiązań do zarządzania prywatnością oraz pragnące uwolnić się od zakurzonych żaluzji, staromodnych zasłon czy szybko nudzących się naklejek stały się naszymi dobrymi odbiorcami. Prywatność jest tu słowem kluczowym, kolejnymi są ergonomia, nowoczesność, a także w dobie pandemii łatwa dezynfekcja. Folia blokuje 99% promieni szkodliwego światła UV oraz 80% światła podczerwonego dlatego też folia sprawdza się w oknach fasadowych czy przeszklonych dachach. Posiadamy w ofercie także folie przyciemniającą (blackout – kolor czarny) która stosowana na oknach zewnętrznych skutecznie redukuje nagrzewanie się pomieszczeń nawet o kilka stopni Celsjusza, zmniejszając użycie klimatyzacji, co z kolei szczególnie w upalne dni lecie przekłada się na zmniejszenie zużycia prądu, generując oszczędności. Warto tutaj dodać, że nasza folia w ogóle nie zużywa prądu, kiedy jest matowa (nie jest przezroczysta). Folia SONTE nie wymaga żadnych specjalnych przygotowań i może być instalowana na nowych jak i już istniejących przeszkleniach. Dużą zaletą jest bardzo niskie użycie prądu(około 5W na m2), a także brak ingerencji w parametry całej ściany jak ognioodporność czy dźwiękoszczelność, a nawet poprawia ten parametr, co wkrótce zostanie potwierdzone przeprowadzonych przez nas badaniach. W naszym portfolio w tym roku pojawił się nowy produkt folia Sonte Chromatic, która automatycznie przyciemnia się wraz ze wzrostem naświetlenia. Ten produkt w ogóle nie jest podłączany do prądu i nie wymaga okablowania.

Czy cenimy sobie w biurze co raz bardziej prywatność i zarazem estetykę?
Jest to niewątpliwie cały, nierozłączny pakiet. Nowoczesne biura muszą oferować najwyższy poziom prywatności zwłaszcza w popularnych obecnie openspace’ach, a do łask wracają np. budki telefoniczne pozwalające na rozmowy w zupełnej ciszy. Wszechobecne szklane sale konferencyjne oferują świetny design i uczucie przestrzeni, ale gdy na prezentacji pojawiają się poufne dane, nasza folia w mgnieniu oka pozwala ograniczyć do nich dostęp, zachowując nowoczesny, niepowtarzalny styl przestrzenny gdy tylko tego potrzebujemy.

Folia sonte to nie tylko biura, to także hotele, mieszkania, łazienka? Jak można ją jeszcze zastosować?
Sonte możemy zastosować na każdej szklanej powierzchni, natomiast realizowaliśmy także kilka projektów targowych, gdzie nasz produkt był naklejany na poliwęglan oraz plexi. Zastosowanie jest praktycznie nieograniczone, jeden z ciekawszych projektów, jaki realizowaliśmy to szklana brama garażowa, która została oklejona naszą folią. W zeszłym roku zauważyliśmy także duże zainteresowanie dostawców przestrzeni co-workingowych, z którymi z powodzeniem wprowadzamy programy pilotażowe w ich przestrzeniach.
 


Zostaliście ostatnio docenieni nagrodą „Dobry wzór 2020”. To duża nobilitacja, stąd też pytanie jakie kierunki rozwoju przed Wami? Co w planach na kolejne kwartały, rok 2021?
Otrzymaliśmy nagrody Dobry Wzór 2020, Top Builder 2020 oraz Laur Konsumenta 2020 i jest to dla nas olbrzymie wyróżnienie, cieszymy się, że wkład, jaki wnosimy w rozwój polskiego sektora biznesowego, został zauważony i doceniony. Tu należą się szczególne słowa uznania dla całego zespołu Sonte, praca jaką wykonuje cały Team, jest nieoceniona (za co im bardzo dziękuje a w szczególności mojemu wspólnikowi, który od początku jest ogromnym wsparciem). Jednak nie spoczywając na laurach, na 2021 rok mamy w planie dalszy rozwój i pozyskanie nowych dystrybutorów w Europie i bliskim wschodzie, wdrożenie nowych rozwiązań do naszych kluczowych produktów – folia będzie eksponowała np. logo klienta, będzie bardziej interaktywna, jeszcze bardziej energooszczędna. Uzyskaliśmy wsparcie z dotacji na targi międzynarodowe i będziemy stawiali duży nacisk na zwiększenie świadomości marki na arenie międzynarodowej – jeśli tylko uporamy się sprawnie z problemem pandemii, te plany nie powinny ulegać większym zmianom. Chcemy pojawić się na takich imprezach jak MIPIM 2021, London Design 2021, Office Next Russia 2021 czy Orgatec 2022.

Często mówimy byśmy doceniali polskie podwórko. No właśnie, Wasz produkt jest w pełni produkowany właśnie w naszym kraju. To chyba ma duże znaczenie przy wyborach klientów?
Ma to duże znaczenie zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku, gdzie ważne jest zaufanie, gwarancja, serwis pogwarancyjny i czas reakcji w szczególności obsługując tak dużych klientów, jak firmy z naszego portfolio. Tu absolutnie wyprzedzamy o lata świetlne krajową oraz chińską konkurencję, która w większości przypadków tuż po sprzedaży odcina się z komunikacją serwisową, pozostawiając klientów z nierozwiązanym problemem. Nie raz zdarzało nam się poprawiać lub naprawiać projekty, które zostały nieprofesjonalnie wykonane przez innych dostawców. Nasz produkt można zobaczyć, poczuć i ocenić. Ponad 12000 metrów kwadratowych realizacji, ponad 500 zadowolonych klientów Europie i 800 wykonanych projektów to dla nas najważniejsze wyróżnienie, dziękujemy za zaufanie!

Dziękuję za rozmowę.
 

Przypisy