Dynamiczny rozwój sieci handlowych, w tym parków handlowych, również na mniejszych rynkach lokalnych generuje rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe. Skrócenie czasu dostaw staje się kluczowe, co wymaga bliskości i dostępności magazynów oraz centrów dystrybucyjnych. Ten trend jest też ściśle powiązany z rozwojem infrastruktury drogowej – w Polsce ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost liczby autostrad i dróg szybkiego ruchu, co znacząco ułatwia dystrybucję towarów. Dzięki temu możliwe stało się nie tylko sprawniejsze zaopatrywanie dużych miast, ale również mniejszych miejscowości, które coraz częściej zyskują własne parki handlowe o rozbudowanym profilu.
Udział obiektów retail w strukturze budownictwa komercyjnego wzrasta, a charakter tych inwestycji ulega zmianie. Początkowo parki handlowe powstawały głównie w dużych miastach, obecnie coraz częściej są zlokalizowane w mniejszych miejscowościach, a ich oferta staje się bardziej kompleksowa. Według raportu CBRE „Shopping Centre 4.0 Innowacje w centrach handlowych” całkowita powierzchnia centrów handlowych w Polsce na koniec 2016 r. wyniosła 11,3 mln m2. Z kolei najnowsze dane Polskiej Rady Centrów Handlowych w raporcie „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wskazują, że na koniec 2024 r. powierzchnia nowoczesnych obiektów handlowych osiągnęła 13,8 mln m2 GLA, co wskaz...
Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.
- Dostęp do portalu
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
- ... i wiele więcej!