Obsługa techniczna budynku jest jednym z kluczowych serwisów budynkowych. Jak istotny jest to serwis, przekonujemy się, kiedy w upalny dzień w biurze przestaje działać klimatyzacja, kiedy nie zadziała nasza karta dostępu na wejściu do biura czy odkręci się klamka w najważniejszym pokoju w firmie. Kiedy wszystko działa sprawnie, obsługi technicznej nie widać. A gdy zaistnieją problemy z budynkowymi systemami i instalacjami, to po szybkości reakcji i sposobie rozwiązywania problemu widzimy jakość serwisu technicznego.
Definicja obsługi technicznej
Zanim zaczniemy, kilka słów na temat terminu „obsługa techniczna”. W branży nieruchomości na określenie tego pojęcia posługujemy się polskimi zwrotami takimi jak „serwis techniczny” czy „firma techniczna”. Używamy również angielskich zwrotów i to one od lat nastręczają problemów w interpretacji, a co za tym idzie w związanej z tym komunikacji. Najpopularniejszym sformułowaniem używanym w odniesieniu do obsługi technicznej jest facility management. Używając określenia facility manager, ludzie z branży nieruchomości mają najczęściej na myśli kierownika technicznego obiektu. Niemniej sam termin facility management nie odnosi się jedynie do obsługi technicznej. W większości krajów na świecie określa się nim główne serwisy budynkowe, czyli obsługę techniczną, utrzymanie czystości i ochronę oraz od jakiegoś czasu także obsługę recepcji. Mówi się o tzw. soft facility management (ochrona, sprzątanie) i hard facility management (technika). Dla doprecyzowania terminu odnoszącego się do obsługi technicznej jego angielską wersję należałoby uzupełnić o określenie technical i...
Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.
- Dostęp do portalu
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
- ... i wiele więcej!