Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

7 listopada 2018

Dojrzały rynek magnesem dla zagranicznych marek

14
Duże nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową przyciągnie do Polski nowych najemców. Nasycenie jest jednym z elementów dojrzałego, stabilnego rynku, na którym handlowcom o wiele łatwiej jest zaplanować obroty sklepów i rozwój całej sieci – mówi Szymon Łukasik, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców Handlowych w firmie Cresa Polska.

Poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce wynosi 379 mkw. na 1000 mieszkańców. Z takim wynikiem lokujemy się w połowie listy państw europejskich, w sąsiedztwie Francji, Wielkiej Brytanii i Portugalii. Wśród polskich miast wyróżniają się Lublin, Poznań i Wrocław, ze wskaźnikami na poziomie odpowiednio – 1101 mkw., 1069 mkw. oraz 1068 mkw. na 1000 mieszkańców.

Dla zagranicznych sieci handlowych, które chcą u nas otworzyć swoje sklepy, oznacza to przede wszystkim dojrzały i urozmaicony rynek.

Dostarczone w ostatnich latach obiekty handlowe zaspokoiły popyt na nowoczesną powierzchnię. Centra handlowe są zróżnicowane i dopasowane do lokalnych potrzeb. W najbliższych latach inwestorzy skupią się na podwyższaniu jakości i modernizacji istniejących galerii.

Wbrew pozorom, dla najemców taka sytuacja jest bardzo komfortowa – otwierając sieć sklepów, nie muszą kalkulować ryzyka związanego z tym, że w sąsiedztwie wyrosną nowe, duże obiekty, z którymi będą musieli podzielić się obrotami. Dlatego dzisiaj decyzje podejmowane są w oparciu o fakty, a nie wątpliwe prognozy. Na tak ustabilizowanym rynku biznes jest bardziej przewidywalny, a strategia rozwoju łatwiejsza do zaplanowania. Łatwiej jest również przewidzieć obroty sklepów, a co najważniejsze: założenia nie będą daleko odbiegać od rzeczywistości.

Duże nasycenie rynku to również ogromna liczba różnorodnych obiektów, z których najemca może wybierać – porównując ich wielkość, lokalizację, tenant mix, ofertę gastronomiczno-rozrywkową, a także poziom czynszów. Na dojrzałym rynku o wiele łatwiej zbudować sieć lokali, idealnie dostosowanych do potrzeb i wymagań najemcy.

I w końcu na nasyconym rynku o wiele łatwiej jest...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy