Dołącz do czytelników
Brak wyników

RESIDENTIAL

3 listopada 2021

NR 5 (Październik 2021)

Dlaczego digitalizacja odbiorów mieszkań po prostu się opłaca?

0 25

Czasy, w których odbiór lokatorski mieszkania był zwykłą formalnością, już dawno minęły. Obecnie to często długa i stresująca procedura, zarówno dla nowych właścicieli, jaki i dewelopera.

Kupujący są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków, jakie spoczywają na deweloperze, a dodatkowo zatrudniają też wykwalifikowanych inspektorów nadzoru budowlanego. Deweloperzy z kolei wciąż muszą kontrolować prace generalnego wykonawcy i jego podwykonawców, pośrednicząc w kontakcie z klientem. W dzisiejszych czasach ten wachlarz dodatkowo uzupełnia pandemia COVID-19, która wprowadza kolejne komplikacje. Na szczęście jest na to rozwiązanie. Deweloperzy i generalni wykonawcy mogą korzystać z prostych aplikacji mobilnych, pomagających ograniczyć czas trwania tego całego procesu do niezbędnego minimum i mieć wiedzę o statusie każdej wskazanej poprawki.

Według danych portalu bankier.pl w I półroczu 2021 r. deweloperzy oddali w Polsce 60,5 tys. mieszkań. Coraz częściej nabywcy mają okazję obejrzeć swój zakup na długo przed samym odbiorem – np. w celu zrobienia pomiarów do zamawianej zabudowy meblowej – i mogą się do niego odpowiednio przygotować. W dniu odbioru mają już na ogół zakontraktowane oraz zaliczkowane ekipy budowlane i zależy im na jak najszybszym wejściu do swojego mieszkania. Szczególnie, że obecnie olbrzymi udział w rynku stanowią inwestorzy z dużym portfelem mieszkań, którym zależy na jak najszybszym oddaniu mieszkania najemcom, a każdy tydzień zwłoki przynosi straty. Podobne podejście mają deweloperzy, którzy z reguły dążą do jak najszybszego zamknięcia sprzedaży oraz przekazania wszystkich mieszkań i przeniesieniu swojej kadry do kolejnych inwestycji.

POLECAMY

Proces odbioru mieszkania często bywa skomplikowany. Niestety wielokrotnie komplikują go sami klienci, zgłaszając mnóstwo usterek, w tym także tych niezasadnych. Niezależnie od tego każda usterka powinna znaleźć się w protokole odbioru mieszkania. Deweloper powinien móc taki protokół sprawnie udostępnić zainteresowanym stronom i w krótkim czasie wrócić z informacją zwrotną o czasie i statusie ich wykonania. Obecnie większość deweloperów niestety nie korzysta z narzędzi, które mogą usprawnić ten proces, pomimo dostępności takich rozwiązań na rynku. A przecież dzięki prostej i budżetowej aplikacji mobilnej do prac przekazania mieszkań deweloper może się już przygotować przy odbiorach z generalnym wykonawcą.
 


Brak kątów prostych wciąż na topie

Jakie są najczęstsze usterki zgłaszane deweloperom przez nabywców mieszkań? Jeszcze do niedawna były to nierówności i złe wypoziomowanie posadzek, ale w ostatnich latach jakość wykonania tych elementów znacznie się poprawiła. Nadal królują krzywizny i brak kątów prostych przy ścianach działowych, ze względu na coraz większe powierzchnie przeszkleń odbierający coraz częściej zgłaszają zarysowania tafli i nieszczelności stolarki okiennej. Podobny trend obserwowany jest w przypadku tarasów, balkonów i loggi – rośnie liczba zastrzeżeń co do równości ułożenia terakoty, spadów i sposobów odprowadzania wody. Deweloperzy niekiedy decydują się np. na pozostawienie odpływów kanalizacyjnych w szachtach do rozprowadzenia we własnym zakresie, bo „nabywcy i tak zawsze zmieniają układ łazienek i toalet”. Niemal zawsze powadzi to do sporów i narzekań.

Tonąc w morzu papierów

Pomimo rosnącej dostępności prostych i intuicyjnych rozwiązań cyfrowych nadal regułą jest, że cała procedura prowadzona jest na papierze. Protokoły odbioru ze wszystkimi poprawkami i notatkami spisywane są ręcznie, co może prowadzić do rozmaitych nieporozumień i przeoczeń. W oczywisty sposób wydłuża to cały proces i może dodatkowo zaogniać sytuacje konfliktowe. Wykorzystanie cyfrowych rozwiązań pozwala na wyeliminowanie całej papierologii. Aplikacje do odbiorów i przekazania mieszkań pozwalają nabywcom mieszkań prowadzić listy kontrolne zamiast odręcznych, agregują całą historię napraw i pozwalają na wyświetlanie danych w formie zwięzłego i profesjonalnego raportu online. Dzięki temu końcowy użytkownik mieszkania może mieć pewność, że wszystkie jego uwagi zostaną uwzględnione, a zmiany wykonane. Bardzo pomocna jest też historia usterek, ponieważ czas rękojmi liczy się od momentu odbioru mieszkania. Aplikacje takie zapewniają wiele korzyści także deweloperom – korzystając z takich rozwiązań, zyskują możliwość bieżącej weryfikacji pracy podwykonawców i transparentność całego procesu. Usterki naprawiane są szybko, bo wszystko jest jasno określone, a system dzięki rejestracji foto i wideo pozwala użytkownikom sprawdzić postęp wykonania prac.
 


Sam odbiór nie zamyka sprawy

Warto pamiętać, że podpisanie dokumentu odbioru nie oznacza bynajmniej, że kupujący nie może już dochodzić swoich praw ani żądać naprawienia usterek. Część z nich uwidoczni się bowiem dopiero w trakcie użytkowania. Z pomocą w takiej sytuacji przychodzą nabywcom przepisy o rękojmi, która obowiązuje przez 5 lat, licząc od daty odbioru lokalu. Dokładna agregowana w aplikacji historia zgłoszeń i napraw będzie cenną pomocą, zarówno dla posiadacza mieszkania, jak i dewelopera – jeden rzut oka na ekran smartfona czy tabletu pozwoli na szybką weryfikację, czy dane usterki były już zgłaszane, kto je wykonywał, jaki był ich koszt i w jakim czasie zostały wykonane.
 

BauApp

Twórca aplikacji mobilnej do digitalizacji procesów administracyjnych na placach budowy. Produkty BauApp zostały zaprojektowane i są tworzone specjalnie z myślą o firmach budowlanych z Europy Środkowej. Aplikacja pozwala w nowoczesny i wydajny sposób zarządzać pracą na budowie. Moduły odpowiadające za zarządzanie dokumentami, przygotowywanie list zadań dla podwykonawców, kontrolę jakości czy odbiory lokatorskie umożliwiają zaoszczędzenie przeciętnie nawet 1 mln PLN w trakcie realizacji większego projektu. Używanie BauApp pozwala skrócić czas likwidacji każdej usterki o półtorej godziny. Dzięki śledzeniu potrzeb użytkowników i bliskiej współpracy powstaje unikalne i najlepiej dopasowane rozwiązanie dostępne na rynku. BauApp jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych programów budowlanych na Węgrzech, a także w Polsce. Uniwersalność aplikacji przynosi korzyści wszystkim uczestnikom procesu budowlanego. Aplikacja BauApp jest laureatem PropTech Festiwal 2021.


Usprawnienie odbiorów jest w interesie wszystkich

Cyfryzacja odbiorów mieszkań – choć niestety postępuje dość powoli – jest nieuniknionym kierunkiem. Procedury te nierzadko wydłużają się w nieskończoność i bywają zarzewiem poważnych konfliktów, które swoje epizody znajdują także w sądach. Użycie zaawansowanych rozwiązań informatycznych nie tylko pozwala na większą oszczędność czasu i pieniędzy w trakcie samego procesu usuwania usterki, ale może również obniżać temperaturę sporu. Wygoda płynąca z wyeliminowania obiegu licznych dokumentów papierowych jest czymś oczywistym. Warto więc korzystać z tego typu rozwiązań, zwłaszcza, że np. moduł aplikacji mobilnej BauApp do odbioru mieszkań może być dla nabywców lokali darmowy. Nie zapominajmy również o tym, że niewłaściwie przeprowadzane odbiory, w atmosferze gorących kłótni i wzajemnych pretensji to jedna z najpoważniejszych przyczyn problemów wizerunkowych deweloperów. W sieci nie brakuje opinii rozżalonych klientów, narzekających na zły poziom obsługi posprzedażowej. Umiejętne zarządzanie procedurami odbiorowymi może mieć znaczący, pozytywny wpływ na wizerunek dewelopera – współpracującego, otwartego na klienta i nowoczesne technologie. A wartość takiego dobrego wizerunku w warunkach zaostrzającej się konkurencji na polskim rynku mieszkaniowym jest nieoceniona.

Przypisy