Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROPERTY

15 grudnia 2020

NR 6 (Grudzień 2020)

Biuro do zadań specjalnych – nowa siedziba Cushman & Wakefield w Warszawie

31

Biuro firmy Cushman & Wakefield jest najnowocześniejszym biurem firmy w regionie i jednocześnie odzwierciedleniem rozwiązań, które mogą ze względów funkcjonalnych i technologicznych charakteryzować biura przyszłości. W poniższym tekście zabierzemy Państwa w podróż opisującą proces określania wytycznych,wyzwania napotkane podczas realizacji, ale także zaprezentujemy starannie dobrane rozwiązania odpowiadające elastycznemu modelowi pracy na jaki postawiliśmy. Tekst polecamy szczególnie osobom zadającym sobie pytanie, jak będzie wyglądało biuro, gdy poradzimy sobie z pandemią.

Wyzwanie

Głównym celem postawionym przed zespołem workplace, project managerem i architektem było stworzenie przestrzeni, która będzie stymulować kreatywność pracowników, będzie atrakcyjna wizualnie, a zarazem zapewni wygodę oraz elastyczność i możliwość wyboru miejsca dostosowanego do stylu pracy.

Niezwykle ważne było wykreowanie nowoczesnej i funkcjonalnej przestrzeni, która będzie swoistym showroom umożliwiającym zaprezentowanie pełnego wachlarza rozwiązań technologicznych i meblowych, sposobów montażu elementów wystroju, kolorów, faktur i materiałów.

Jedną ze strategicznych decyzji firmy było wprowadzenie tzn. desk sharing, czyli współdzielenia biurek przez pracowników. Decyzja była uzasadniona niskim współczynnikiem wykorzystania biurek. Z racji negatywnych stereotypów i koniecznej zmiany przyzwyczajeń pracowników przygotowania do tej zmiany rozpoczęto już w starych biurach, na bardzo wczesnym etapie projektu.
 

POLECAMY


Elastyczny styl pracy w nowym biurze miał zostać wsparty nowoczesnym systemem audio-wideo, który zapewniłby idealne warunki do coraz bardziej popularnych wideokonferencji. Stworzenie komfortowych warunków wspierających pracę zdalną i hybrydową było bardzo ważne od samego początku projektu. Z perspektywy czasu i obecnej pandemii brak kompromisów w wyposażeniu małych sal spotkań i focus rooms okazał się strzałem w dziesiątkę. Innym rozwiązaniem, na którym zależało twórcom, było ograniczenie liczby kabli i możliwość bezprzewodowego podłączenia do ekranu, automatyzacja i standaryzacja, po to, by zastosowane rozwiązania były bezpieczne i łatwe w obsłudze oraz identyczne we wszystkich przestrzeniach.

Firmie zależało także na stworzeniu wielofunkcyjnej przestrzeni do nieformalnych spotkań przy kawie, ale też dającej możliwość zorganizowania town hall dla wszystkich pracowników. Inspiracją stały się przestrzenie coworkingowe, na przykładzie których określono, jakie rozwiązania są dla pracowników najlepsze.

Nie można było pominąć tego punktu z uwagi na problemy z akustyką w poprzednich biurach. Zbyt duże przestrzenie z biurkami po horyzont były tam prawdziwą zmorą. Tutaj chodziło o stworzenie kameralnych stref do pracy przy maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni. Dodatkowo, odpowiednie liczby sal, focus rooms i budek do spotkań miały dać pracownikom możliwość przeprowadzenia głośnej burzy mózgów lub ucieczki do odpowiedniego miejsca do pracy w ciszy i skupieniu.

Na początku projektu założono starania o uzyskanie certyfikatu WELL v2, dlatego trzeba było wziąć pod uwagę odpowiednie procedury i wymagania dotyczące przestrzeni biurowej.

Dodatkowo, firmie Cushman & Wakefield zależało, by zapewnić pracownikom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa w biurze, dlatego projekt miał powstać w duchu autorskiej koncepcji „Six Feet Office” (6FO).

Podejście do projektu

Jednym z podstawowych założeń podczas tworzenia nowej powierzchni firmy Cushman & Wakefield w budynku The Hub było zaangażowanie pracowników w planowanie strategii miejsca pracy (workplace strategy). Menedżerowie i pracownicy brali udział w serii warsztatów pomagających zdefiniować realne potrzeby i doprowadziły do wypracowania rozwiązań, z którymi identyfikowali się pracownicy. Innym ważnym elementem były ankiety i obserwacja tego, jak wyglądała praca w poprzednich biurach. Określono, jaki jest charakter pracy poszczególnych zespołów oraz co działa dobrze, a co wymaga poprawy. Pomogło to stworzyć biuro, które różni się znacznie od poprzedniego.
 


Aby spełnić wymagania dotyczące biura jako showroom, na niecałych dwóch piętrach (2400 m2 netto) zastosowano: 38 rodzajów wykończenia podłóg, 17 rodzajów sufitów, 29 wzorów fototapet, 
25 różnych tapet, 37 modeli krzeseł i foteli (dodatkowo w zróżnicowanej kolorystyce), 27 stołów, biurek, stolików i dodatkowo 54 modele lamp oświetleniowych, kilka rodzajów boxów do spotkań i rozmów telefonicznych.

Zdecydowano się na obowiązkowe dla wszystkich pracowników współdzielone biurka. Z przeprowadzonych obserwacji wynikało, że przy maksymalnym obłożeniu biura biurka były używane w 70% – zawsze ktoś był na zwolnieniu, urlopie, szkoleniu, pracował z domu lub był w delegacji. Rozpoczęcie wdrażania tej zmiany odbyło się jeszcze w poprzedniej lokalizacji, gdzie część działów zgodziła się przetestować taki rodzaj pracy i przystąpiła do pilota „elastycznego biura”.

W przypadku systemu audio-wideo już na wczesnym etapie zaangażowano konsultanta i przeprowadzono konwersatorium, które pozwoliło na określenie kryteriów, funkcjonalności i kompatybilności tego systemu z wymogami korporacyjnymi firmy.

Wymagania dotyczące akustyki już w czasie projektowania wymusiły analizę rozwiązań i układu przestrzennego, który pozwoli zrealizować projekt spełniający oczekiwania pracowników. Zastosowano sufity o wysokich parametrach akustycznych, panele akustyczne na meblach oraz panele stojące między biurkami, dużą ilość zieleni w przestrzeni open space, miękkie meble, tapety i zasłony w pomieszczeniach do odpoczynku.

W związku z wyzwaniem, którym była planowana certyfikacja WELL v2, już na etapie projektowania firma Cushman & Wakefield położyła ogromny nacisk na jakość powietrza, wody, materiałów użytych do aranżacji biura, a przede wszystkim na ogólny dobrostan pracowników, ich zdrowie fizyczne i psychiczne.

Aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa pracowników, w ramach koncepcji „six feet office” wprowadzono kontrolę liczby osób mogących jednocześnie przebywać w biurze, systemu rezerwacji biurek, a dodatkowo wdrożono specjalne procedury dotyczące zachowania w biurze, dojazdu do pracy, czy też korzystania z open space, kuchni i sal konferencyjnych. W duchu koncepcji 6FO wprowadzono oznakowanie komunikujące nowe zasady, zmniejszono liczbę miejsc siedzących w salach spotkań i na open space w celu zachowania bezpiecznego dystansu, a dodatkowo w biurze znalazły się liczne punkty do dezynfekcji.

Wybrana lokalizacja

Na siedzibę firmy wybrano najnowszy i największy z dotychczasowych projektów firmy Ghelamco – budynek The Warsaw Hub przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie. Kompleks jest wspaniale skomunikowany, a jeden z budynków zajmuje hotel. Przejście podziemne z kompleksu do metra zapewnia łatwy i szybki dostęp do komunikacji miejskiej. Znajduje się tam punkt gastronomiczny oraz inne niezbędne sklepy i punkty usługowe.

Firma Cushman & Wakefield zajmuje niecałe dwie kondygnacje. Funkcjonalnie pierwszą rzeczą, która przykuwa uwagę osoby odwiedzającej to biuro, jest nowoczesna strefa recepcyjna połączona z ogromną strefą kawiarnianą. Obrazuje to zmieniający się biznes, mniej formalny, co jest również związane ze zmianą pokoleniową kadry zarządzającej i oczekiwaniami młodych pracowników. Pionierskie w tym zakresie były przestrzenie coworkingowe, które wykorzystywały takie strefy dla stymulowania kreatywności, interakcji i organizacji eventów dla pracowników. Stworzenie miejsca wspierającego budowanie relacji i utrzymywanie nieformalnych kontaktów między pracownikami umożliwia budowanie i umacnianie kultury organizacji, co powinno przełożyć się na wysoką satysfakcję użytkowników. Ucząc się na błędach poprzednich lokalizacji, stworzono dużo więcej miejsc do mniejszych spotkań (do 5 osób) i pracy w skupieniu. Dzięki temu pojawiły się takie rozwiązania, jak pokoje do pracy indywidualnej, pokoje do pracy kreatywnej, boxy telefoniczne, czy boxy do spotkań. Tworząc takie przestrzenie, kładziono nacisk na to, aby były one łatwo dostępne i widoczne z przestrzeni wspólnej.

Wdrożenie standardu współdzielenia biurek zapewniło dodatkowe miejsca funkcjonalne na stoły projektowe, pokój do ćwiczeń, salę do jogi, pokój masażu, pokój do odpoczynku, pokoje kreatywne i inne. Dzięki temu przestrzeń stała się elastyczna i zapewnia możliwość wybrania miejsca dostosowanego do wykonywanej czynności i potrzeb, zmieniających się w ciągu dnia.

Jeśli chodzi o system audio-wideo, zostały zrealizowane wszystkie założenia projektu. W strefach do organizacji większych eventów system ten został zintegrowany z instalacją oświetlenia oraz systemem zaciemnienia. Zostało wdrożone rozwiązanie pozwalające w elastyczny sposób łączyć strefy i poszczególne pomieszczenia na wiele sposobów. Przestrzeń stała się skalowalna, dając tym samym możliwość dostosowania się do wielkości eventu.
 


Aby zrealizować potrzebę posiadania bardzo elastycznej przestrzeni do spożywania posiłków, rozmów, spotkań formalnych i mniej formalnych, stworzono dużą część „kuchenną” z pięknym widokiem na panoramę Warszawy. Znajdziemy tu zarówno miejsce do podgrzewania i spożywania posiłków, jak i spotkań w czasie lub po pracy. Sama przestrzeń biurowa jest widna, jest w niej wiele zieleni i akcentów drewna. Tworzącemu koncepcję zespołowi zależało na stworzeniu biura ciepłego, ponadczasowego i przyjaznego dla użytkowników.

Przypisy