Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

5 września 2022

NR 4 (Sierpień 2022)

Allegro otworzyło największe biuro w historii firmy – zaglądamy do jego wnętrz!

0 302

Najsłynniejsza platforma zakupowa w Polsce, ze względu na dynamiczny rozwój i planowane zatrudnienia, potrzebowała nowej przestrzeni, która pomieściłaby wszystkich jej poznańskich pracowników. Zgodnie z zapowiedziami, Allegro przeniosło swoją siedzibę z biurowca Pixel do Nowego Rynku. Nowe biuro zajmuje prawie 25 tys. m2 i rozłożone jest na dziesięciu piętrach. To największe przedsięwzięcie logistyczne w historii firmy, druga największa umowa najmu na polskim rynku, a także największa transakcja w historii rynku poznańskiego! Allegro zleciło warszawskiej pracowni The Design Group zaprojektowanie nowej, wymarzonej przestrzeni, która zachwyca jakością detali, funkcjonalnością, ergonomicznymi rozwiązaniami i nowoczesnym designem.

Dobrze tu być

Nowa siedziba Allegro to w sumie aż 24 700 m2 nowoczesnej, funkcjonalnej i bezpiecznej powierzchni do pracy dla lokalnego zespołu liczącego ponad 2700 osób, składającej się z części biurowej, reprezentatywnego centrum konferencyjnego, mailroom’u, a także przedszkola dla najmłodszych. Ze względu na ogromną powierzchnię, stworzenie biura ułatwiającego interakcję, komunikację, wspierającego autonomię i efektywną pracę, nie należało do najłatwiejszych zadań. Ostatecznie jednak, wraz z projektantami The Design Group, Allegro stworzyło przestrzeń swojej największej siedziby, która nie tylko zachęca do powrotu do biura, ale i sprzyja dalszemu rozwojowi, kreatywności oraz integracji zespołów.

Allegro jest dziś europejskim czempionem rynku e-commerce oraz bezsprzecznie ulubionym miejscem zakupów Polaków. Chcemy zapewniać klientom jak najlepsze doświadczenie, dlatego od samego początku budujemy nasze produkty w ramach własnych zespołów i zależy nam, aby tworzący je ludzie pracowali w jak najbardziej komfortowych warunkach. Ma to szczególne znaczenie w codzienności pracy hybrydowej, gdy spotykamy się w biurach w określonym celu, a ich przestrzeń powinna wspierać kreatywność i budowanie relacji – mówi Anna Wróbel, HR Director Allegro.

Dziś, gdy znacznie przyśpieszyliśmy naszą ekspansję zagraniczną – rozwijając naszą międzynarodowa platformę Allegro.com, a także integrując się z czeską Grupą Mall, nowe, przystosowane do efektywnej współpracy przestrzenie są dodatkowym wsparciem w realizacji naszych ambitnych celów biznesowych, a także kolejnym atutem pracy w Allegro. Po prostu #dobrzetubyć – dodaje.
 

Główna aula ze ściankami mobilnymi w centrum konferencyjnym wraz z dużym neonem „Allegro”, zdjęcie: The Design Group


Allegro znane jest z wyjątkowej dbałości o swoich pracowników i komfort ich pracy – kluczowe są tu: bezpieczeństwo, zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników. Właśnie między innymi dlatego Allegro zdecydowało się na przestronne biuro odpowiadające na potrzeby szybko rosnącego zespołu, a także zaprojektowanie ergonomicznych i elastycznych stanowisk pracy dostosowanych do modelu pracy hybrydowej.

Już na początkowym etapie prac projektowych wiedzieliśmy, że biuro Allegro musi być maksymalnie dostosowane do jego użytkownika – by czuł się w nim dobrze i mógł wydajnie pracować, a także wspierające nowe doświadczenia i rozwój firmy. Właśnie dlatego siedziba biura Allegro składa się z elastycznych, funkcjonalnych i ergonomicznych pomieszczeń, które stworzone zostały z myślą nie tylko o obecnych pracownikach, ale również tych, którzy niedługo zaczną swoją zawodową ścieżkę w Allegro – mówi Karolina Kózka, główna architektka z zespołu projektowego The Design Group odpowiedzialna za koncepcję wnętrza biura Allegro Poznań.

Postpandemiczna rzeczywistość w biurze Allegro

Projekt biura Allegro realizowany był w czasach najgłębszej pandemii, stąd też przestrzenie zostały zaprojektowane pod nowe warunki i sytuację na świecie w taki sposób, by były one bezpieczne dla użytkowników biura. By zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa, w biurze zamontowane zostały m.in. baterie umywalkowe na czujkę, klamki z nakładkami pozwalającymi na otwieranie drzwi przedramieniem, bez używania dłoni. Z kolei szerokie korytarze komunikacyjne pozwalają na zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pracownikami.

Również przez wzgląd na pandemię i czas wymuszonej (w wielu przypadkach) pracy zdalnej, Allegro zależało na elastyczności przestrzeni i dopasowaniu jej do modelu pracy hybrydowej. Firma chciała, by poszczególne działy miały swoje przestrzenie do pracy, a jednocześnie miały poczucie integracji z pozostałymi działami i częściami biura. Stąd też projektanci z The Design Group zaprojektowali wiele przeszkleń, które wizualnie „otworzyły” biuro. Dzięki temu, pracownicy mają dostęp do światła dziennego, nawet w odległych miejscach biura, co pozytywnie wpływa na ich samopoczucie i higienę pracy. Jednocześnie zawieszone kotary akustyczne, czy ściany mobilne pozwalają na wygrodzenie przestrzeni i zachowanie prywatności. Do tego w wielu miejscach szklanych ścian zamontowane zostały whiteboardy, które dodatkowo odgradzają open space od siebie i innych pomieszczeń biura. Dla uzyskania jeszcze lepszej akustyki pomieszczeń zamieszczone zostały na suficie baffle układające się w organiczne, rozedrgane kształty.

Biuro zostało również przystosowane do modelu pracy hybrydowej pod względem technicznym, stąd też jest tu możliwość zdalnej rezerwacji salek, które są wyposażone w high-endowy system IT/AV pozwalający na łączenie pracy biurowej z pracą zdalną. Z kolei budki akustyczne do pracy cichej, wyposażyliśmy w inteligentne oświetlenie oraz wydajne systemy wentylacji.

Wewnętrzny kompas

Nowa siedziba Allegro to ogromna przestrzeń dla pracowników rozmieszczona na 10 piętrach biurowca. Bez odpowiednich informacji nawigacyjnych, związanych z oznakowaniem stref i pomieszczeń, a także budowania spójnego wizerunku firmy we wnętrzach, pracownicy mogliby mieć problem z orientacją i poruszaniem się po biurze. Właśnie dlatego wspólnie z ambasadorami pracowników wypracowany został spersonalizowany system identyfikacji wizualnej, który sprawił, że przestrzeń biura Allegro jest jeszcze bardziej funkcjonalna i zorientowana na człowieka, jego potrzeby i poczucie estetyki. Liczne murale, piktogramy, foliowanie, semafory, fototapety, nazewnictwo salek spotkań, neony, ilustracje – to właśnie połączenie tych rozwiązań sprawia, że użytkownicy biura wiedzą, gdzie się znajdują, potrafią określić, gdzie jest miejsce ich destynacji i mają możliwość bezproblemowego dotarcia tam ze swojej obecnej lokalizacji.
 

Jeden z jungle roomów – strefa do pracy w ciszy, zdjęcie: The Design Group


System nawigacji wizualnej biura Allegro projektanci The Design Group oparli również na zasadzie podziału pięter na kolory.

Pomysł polegał na znalezieniu kolorów, które są interesujące, ale nie dominują. Ze względu na różne układy niektórych pięter, mogliśmy oscylować pomiędzy paletą 4 wybranych przez pracowników Allegro kolorów (zgodnie z moodboardami) wykładzin, drewna, lakierów i innych elementów wykończenia wnętrza, zachowując spójność designu i nie wprowadzając chaosu kolorystycznego. Dzięki temu każdy z poziomów wyróżnia się czymś od poprzedniego – tłumaczy Alicja Zielińska-Popiela, główna architektka z zespołu projektowego The Design Group odpowiedzialne za koncepcję wnętrza biura Allegro Poznań.

W taki oto sposób piętra części biurowej dzielą się na kolory: dusty navy, olive, bottle green, oraz blue. Z kolei przestrzenią spajającą kolorystykę wszystkich pięter biura jest centrum konferencyjne, zajmujące parter budynku.

Wdech i wydech

Projektanci The Design Group zadbali wraz z Allegro o wiele niekonwencjonalnych stref chilloutowych, które nie tylko urozmaicają przestrzenie biura, ale przede wszystkim pozwalają pracownikom na chwilę wytchnienia, regeneracji, czy wyciszenia. Jedną z nich jest specjalna, wielofunkcyjna przestrzeń (do pracy własnej, w niedużym zespole, a przede wszystkim do relaksu) w otoczeniu dużej ilości żywej roślinności, tworzącej swoisty mikroklimat – z myślą o pracownikach, którzy potrzebują zmienić otoczenie, odpocząć od ekranu monitora, czy popracować w otoczeniu natury. Pomieszczenie nazwane zostało “jungle room”. Odczuwalny jest tu zapach roślin – co pozytywnie wpływa na samopoczucie pracownika, a także utrzymana jest odpowiednia wilgotność dla specjalnie dobranych gatunków roślin. Pomieszczenia te przypominają nieco zaczarowany ogród z kwitnącymi płotami. Jungle roomy powstały przy konsultacji ze specjalistami od zieleni, którzy pomogli dobrać odpowiedni rodzaj oryginalnych i nietypowych dla biurowych przestrzeni roślin, uzależniając ich wybór m.in. od ilości wpadającego światła czy wilgoci, jaka panuje we wnętrzach.

Pracownicy Allegro mogą pozwolić sobie na odrobinę zabawy i regeneracji sił także w strefach rozrywki „game-room”. Pomieszczenia te pełnią rolę integrującą z innymi pracownikami biura, bowiem w sali rozrywki znajdują się rzutki, ping-pong, oraz wiele innych zestawów gier. Pomieszczenie to ma klimat wesołego miasteczka z sufitem oświetlonym industrialnymi żarówkami prosto z klubu muzycznego. Na wniosek ambasadorów pracowników, Allegro zdecydowało się również na stworzenie siłowni z bieżnią, rowerem stacjonarnym, akcesoriami typu maty, hantle, drabinki, piłka, gumy. Dzięki temu pracownicy prowadzący zdrowy styl życia, mogą zadbać o swoją kondycję i zdrowie, a czas zaoszczędzony w ten sposób na dojazdach do siłowni, spędzić z najbliższymi. Integracji i luźniejszym spotkaniom służą również coffee points oraz przestronne kuchnie. W jednej z nich zaprojektowana została strefa „network”, w której znajdują się duże stoły do spotkań towarzyskich. Z kolei w okresie letnim, pracownicy mogą korzystać z tarasów, łapiąc promienie słoneczne i odpoczywając na świeżym powietrzu pośród licznych roślin.

Z pomarańczu na rdzawe

Pomarańcz charakterystyczny dla logo Allegro jest żywym i energetycznym kolorem. Zwraca na siebie uwagę i uchodzi za kolor, który we wnętrzach szybko może się „znudzić” lub stać się uciążliwy dla odbiorcy. Projektanci The Design Group znaleźli jednak sposób na utrzymanie eleganckiej, przytulnej i domowej stylistyki biura Allegro:

Chcieliśmy uniknąć bezpośredniego odniesienia do pomarańczowego we wnętrzach, nie tracąc przy tym powiązania z kolorystyką logo firmy. Właśnie dlatego postanowiliśmy nieco uszlachetnić ten kolor i nadać mu rdzawego odcienia, który jednocześnie jest spójny z kolorem budynku i lobby biurowca. Zabieg ten pozwolił na zachowanie eleganckiego i luksusowego designu wnętrz, szczególnie w najbardziej reprezentatywnej części biura, czyli w centrum konferencyjnym i mailroomie – mówi arch. Karolina Kózka z The Design Group.
 

O PROJEKCIE:
PRACOWNIA ARCHITEKTONICZNA: The Design Group
KLIENT: Allegro
WIELKOŚĆ: ok. 24 700 m2
ROK: 2022
MIEJSCE: Nowy Rynek, Poznań, Polska
BRANŻA: E-commerce


Centrum konferencyjne i mailroom znajdują się na parterze budynku i przylegają do ulicy oraz ciągów komunikacyjnych. Ze względu na to, że duża część centrum konferencyjnego widoczna jest z zewnątrz, wnętrza centrum konferencyjnego są bardzo efektowne. Ważnymi elementami dekoracyjnymi, a przede wszystkim identyfikacji wizualnej, są: neon Allegro na lustrze w głównej auli oraz ściana z wyeksponowanym miedziano-rdzawym napisem Allegro (wykonanego z tynku dekoracyjnego imitującego metal szlachetny) w coffee point centrum konferencyjnego, które mają za zadanie zaznaczać obecność firmy w tym budynku.
 

Amfiteatr w strefie wejściowej, zdjęcie: The Design Group The Design Group.

 

W zgodzie z ekologią

Allegro nie jest obojętne na sprawy związane z ekologią i wpływem organizacji na środowisko. Prócz szeregu praktyk ekologicznych, jakie stosuje w działaniu ze swoimi Klientami, również biuro zostało zaprojektowane tak, by było przyjazne środowisku, a jego wnętrza funkcjonowały zgodnie z wartościami ESG.

Nie znajdziemy tu plastikowych wykończeń – wszystkie są fornirowane lub lakierowane. Użyte materiały pochodzą od sprawdzonych, lokalnych dostawców i są najwyższej jakości, dzięki czemu służyć będą na długie lata. Wdrożone zostały również systemy segregacji odpadów, a także inteligentne systemy regulacji temperatury i natężenia oświetlenia, które zapewniają oszczędność energii elektrycznej. Z kolei otoczenie żywej zieleni i spokojne, stonowane kolory służą koncentracji i pozytywnie oddziałują na samopoczucie.

Projekt poznańskiego biura Allegro powstał z myślą o zrównoważonym rozwoju. Wspierające go rozwiązania uwzględniane były już na etapie przygotowywania koncepcji biura np. poprzez zastosowanie materiałów pochodzących z recyclingu, czy pochodzących od lokalnych dostawców. Zainstalowano również system oświetlenia optymalizujący zużycie energii, a także zaprojektowano wsparcie dla systemu segregacji odpadów. Co więcej, wybrany przez Allegro budynek D Nowego Rynku otrzymał w tym roku certyfikat WELL Health-Safety Rating, a to oznacza m.in., że spełnił on wymagania zapewniające bezpieczny powrót do biur, a także wspiera dobre samopoczucie i zdrowie jego użytkowników – mówi Konrad Krusiewicz, architekt i założyciel The Design Group.

Przypisy