Wykorzystanie nowych technologii od Sescom do optymalizacji zużycia energii w biurowcach

FACILITY News

Rynek biurowców, który jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku rozwijał się w bardzo szybkim tempie, obecnie stoi przed sporym wyzwaniem. Dzisiaj konieczne jest przystosowanie powierzchni tak, by najemcy mogli zapewnić odpowiednie warunki dystansu i komfort swoim pracownikom, jednocześnie minimalizując koszty użytkowania związane m.in. z ogrzewaniem, klimatyzacją czy oświetleniem – w związku z mniej intensywnym użytkowaniem. Firma Sescom wprowadzając rozwiązania m. in. z zakresu efektywności energetycznej zaoszczędziła dla swoich klientów łącznie już 1,6 mln zł. Optymalizacja zużycia energii w biurowcach to szansa na duże oszczędności, ale również jeden z filarów globalnej transformacji energetycznej, na którą mocny akcent stawia obecnie UE.

Mimo iż praca zdalna jest obecnie czymś powszechnym, zainteresowanie inwestorów nieruchomościami biurowymi jest bardzo wysokie. W I kw. 2021 r. całkowite obroty w tym segmencie przekroczyły 605 mln EUR.* Nowoczesne biurowce muszą odpowiadać na wyzwania przed jakimi stanęli najemcy w związku z powrotem pracowników do biur,
a także na te, będące wynikiem zmian rynkowych i wymagań Unii Europejskiej.

Europejski Zielony Ład zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jak szacuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, wykorzystanie technologii IoT (Internet of Things) może obniżyć całkowite zużycie energii w budynkach mieszkalnych i komercyjnych o 10 proc. do 2040 roku.

W Sescom mamy bogate doświadczenie w obszarze Facility Management – w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych obsłużyliśmy ponad 350 tysięcy zdarzeń dla naszych klientów. Dostarczamy usługi serwisu technicznego oraz nowatorskie rozwiązania technologiczne, jak np. poprawa efektywności energetycznej, która przynosi nie tylko niepodważalne korzyści ekologiczne, wpływając na redukcję emisji CO2 i śladu węglowego, ale po prostu się opłaca. Dzięki doświadczeniu, szerokiej sieci serwisowej oraz autorskiemu systemowi SES Control jesteśmy w stanie skutecznie zwiększać efektywność energetyczną
i generować w biurowcach spore oszczędności
– mówi Sławomir Halbryt, prezes Sescom S.A.

Na rynku dostępne są narzędzia do badania efektywności energetycznej, które na bieżąco kontrolują jej zużycie, zbierając i analizując dane. Technologia SES Control od Sescom umożliwia dokładne opomiarowanie pracy urządzeń, integrację z innymi systemami, wizualizację i analizę danych. Pozwala to skutecznie diagnozować problemy i zapobiegać usterkom, optymalizować pracę urządzeń, zwiększać efektywność energetyczną  i oszczędności.

Pomiary i monitorowanie zużycia energii elektrycznej to nie tylko dobry sposób na oszczędności, ale też na zapobieganie awariom, weryfikację efektywności urządzeń i ich harmonogramów prac, co w przypadku biurowców jest ogromną wartością dodaną. Nasze mikroserwery mierzą m.in. czas pracy i temperaturę poszczególnych urządzeń znajdujących się na terenie obiektu, jak klimatyzatory, lodówki, oświetlenie, a platforma zbiera i wizualizuje dane. Nad rekomendacjami dotyczącymi działań i skutecznością działania polityki oszczędnościowej czuwają nasi analitycy i Energy Managerowie – mówi Konrad Witkowski, ekspert FM w obiektach wielkopowierzchniowych w Sescom S.A.

Dzięki danym pozyskanym poprzez wykorzystanie nowych technologii, ustalamy optymalny czas dokonania przeglądu, który może odbiegać od standardowego terminu, wyznaczonego w ramach regularnego przeglądu serwisowego. To pozwala uniknąć awarii i zminimalizować ich przykre konsekwencje w biurowcach. Wszystko zmierza w stronę Predictive Maintenance. Wykorzystanie technologii do zarządzania infrastrukturą techniczną i zwiększania efektywności energetycznej budynków daje większą kontrolę i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia poradzenie sobie z nowymi wyzwaniami.

W Sescom prowadzimy działalność w zakresie projektowania i dostarczania rozwiązań Predictive Maintenance dedykowanych m.in. infrastrukturze HVAC. Celem opracowywanych rozwiązań jest zapewnienie maksymalnego komfortu i ciągłości użytkowania przy jednoczesnym eliminowaniu zbędnych kosztówdodaje Witkowski.


*Raport JLL „Rynek biurowy” - https://www.jll.pl/content/dam/jllcom/documents/pdf/research/emea/poland/pl/jll-pl-regional-office-market-may-2021.pdf

Przypisy