Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

3 października 2020

NR 3 (Czerwiec 2020)

Połączenie przeszłości z przyszłością i innowacyjnością

0 149

Premiera polskiego systemu CAFM „ASIZT” wspieranego przez unikatową usługę „KUWT” w obiekcie Deo Plaza, na Wyspie Spichrzów w Gdańsku.

Wyspa Spichrzów w Gdańsku to miejsce z niezwykle bogatą historią. Przed wieloma laty pełniła fundamentalną funkcję w funkcjonowaniu miasta. Obecność spichlerzy, w których magazynowane były najważniejsze i najcenniejsze złoża oraz towary, sprawiała, że to miejsce aż do II wojny światowej pełniło funkcję gospodarczego centrum miasta. Niestety, podczas II wojny światowej Wyspa Spichrzów została doszczętnie zniszczona podczas niemieckiego bombardowania, a przez kolejne dziesiątki lat nie potrafiła odzyskać dawnego blasku.

POLECAMY

Karta dla Wyspy Spichrzów miała szansę odwrócić się wraz z przejęciem części terenu przez Zbigniewa Nowaka, który za punkt honoru obrał sobie przywrócenie tej zasłużonej lokalizacji do życia po kilku dekadach zaniedbania. Dziś wiemy, że dzięki wizji, wytrwałości i zaangażowaniu inwestora realizacja kończy się sukcesem. W skład przekazanego do użytkowania, starannie zaprojektowanego kompleksu Deo Plaza wchodzą: Radisson Hotel & Suites Gdańsk z 341 pokojami, częścią konferencyjną o pow.  900 m2 oraz strefą SPA & Wellness, Deo Residence & Spa z 120 apartamentami oraz Deo Pasaż z licznymi restauracjami oraz punktami usługowymi. Dodatkowo wszyscy goście mają szansę skorzystać z opieki Concierge, która zapewnia najwyższy standard użytkowania nieruchomości i zadowala najbardziej wymagających klientów.

Jedną z charakterystycznych cech Deo Plazy jest stosowanie innowacyjnych rozwiązań. Przykładem tego jest system ASIZT, wspierany przez unikatową usługę KUWT, który dając początek nowej historii polskiego rynku CAFM, czuwa nad eksploatacją kompleksu Deo Plaza. System został stworzony przez zespół ludzi z wieloletnim doświadczeniem w branżach Facility Management oraz IT. Prace pod kierownictwem i nadzorem Krzysztofa Ratyńskiego, prezesa zarządu, pomysłodawcy systemu ASIZT  oraz usługi KUWT i założyciela firmy Empirias Kancelaria Techniczna Sp. z o.o., rozpoczęły zupełnie nowy rozdział na krajowym rynku systemów CAFM. 

Celem projektu było stworzenie wielopoziomowej platformy opartej na koncepcji Systemu CAFM (Computer-Aided Facility Management). System CAFM ASIZT (Autonomiczny System Inteligentnego Zarządzania Techniką) jest platformą, która służy m.in. do gromadzenia, przetwarzania, i wymiany, a w przyszłości do współdzielenia danych dotyczących użytkowanej nieruchomości. Zebrane dane mogą pełnić funkcję źródła wiedzy o pracy urządzeń, systemów i infrastruktury technicznej między niezależnymi użytkownikami systemu ASIZT. Współdzielone dane historyczne mogą być wykorzystane jako podstawa do opracowywania działań prewencyjnych, które w przyszłości zapobiegać będą awariom i kosztownym przestojom, a ponadto znacząco zoptymalizują koszty eksploatacji. 

CAFM (Computer-Aided Facility Management). System CAFM ASIZT (Autonomiczny System Inteligentnego Zarządzania Techniką) jest platformą, która służy m.in. do gromadzenia, przetwarzania i wymiany, a w przyszłości do współdzielenia danych dotyczących użytkowanej nieruchomości. 

 

System ma służyć do integracji, nadzorowania i sterowania wszelkimi procesami związanymi z zarządzaniem zaawansowanymi obiektami, w tym nieruchomości komercyjnych, użyteczności publicznej oraz obiektów laboratoryjno-medycznych i produkcyjnych. Aby osiągnąć założony cel, niezbędne było stworzenie wielomodułowego Systemu CAFM, który poprzez zintegrowanie każdego obszaru eksploatacji i użytkowania nieruchomości oraz pracę w modelu chmury obliczeniowej SaaS (Software as a Service) umożliwia zdalny dostęp do procesów zarządczych i eksploatacyjnych wszystkim jego użytkownikom. Co ważne, jest to możliwe nie tylko za pośrednictwem okna przeglądarki, ale również przy pomocy natywnej aplikacji mobilnej, wspieranej równocześnie przez KUWT (Kompleksowa Usługa Wsparcia Technicznego). Obserwowalność i sterowalność działalności osób i zdarzeń, prowadzi ku oczywistym korzyściom, wśród których wymienić możemy: ograniczenie kosztów prowadzenia prac, ujednolicenie schematów działania oraz automatyzację czynności wcześniej sterowanych ręcznie. 

System CAFM ASIZT umożliwia dostęp do dokumentacji technicznej z poziomu systemu, co niezwykle ułatwia eksploatację urządzeń. Właściciel, zarządca oraz obsługa techniczna mają  dostęp do zaawansowanych raportów i analiz. Powiązanie kodów QR/NFC z danym elementem systemu umożliwia skuteczną oraz szybką lokalizację przedmiotu eksploatacji oraz wspomaga utrzymanie dobrego stanu technicznego urządzenia i gromadzenie danych historycznych. Zintegrowany grafik pracowników pozwala na lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi oraz efektowniejsze rozdzielenie zadań pomiędzy poszczególne podmioty, co przekłada się na optymalizację procesów pracy. Wykorzystanie pełnego potencjału systemu daje możliwość stałego nadzoru w czasie rzeczywistym nad wszelkimi procesami związanymi z obsługą techniczną, eksploatacją, serwisem, konserwacją, najmem i użytkowaniem nieruchomości. 

Niezwykle często zdarza się, że tego typu systemy są dostarczane przez firmy informatyczne jako „puste” aplikacje, czyli „arkusz Excel” z przyjazną nakładką do wprowadzania danych. Taki stan rzeczy może dla użytkownika końcowego stanowić problem, zmuszając go do samodzielnej inwentaryzacji posiadanej infrastruktury technicznej, oznaczeniu pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia oraz punktów serwisowych, opracowaniu procedur serwisowych, harmonogramów inspekcji, przeglądów okresowych itd. Wielokrotnie takie działania są realizowane w ograniczonym zakresie lub wcale, co w konsekwencji ogranicza użytkowanie takiego systemu do modułu HELP DESK, w którym na bieżąco są tylko rejestrowane zgłoszenia o awariach. Można jednak uniknąć takiego stanu rzeczy.

Kluczem do osiągnięcia zaplanowanego celu jest wiedza, doświadczenie oraz gromadzenie i wykorzystanie zgromadzonych danych. Właśnie dlatego powstał KUWT. Kompleksowa Usługa Wsparcia Technicznego obejmuje cały proces wdrożenia systemu (nie tylko informatyczny, ale również techniczno-eksploatacyjny) – od inwentaryzacji posiadanej infrastruktury technicznej, opracowania procedur serwisowych i harmonogramów, zgromadzenia i przetworzenia danych, aż po bieżące wsparcie w użytkowaniu systemu ASIZT, wykorzystując przy tym 10-letnie doświadczenie firmy Empirias KT w branży, co jest unikatem w skali kraju. 

Jednak i on potrzebuje odpowiedniego narzędzia pozwalającego na wykorzystanie zgromadzonej wiedzy i danych historycznych, a w szczególności umożliwiającego jego bieżącą aktualizację, która...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy