Dołącz do czytelników
Brak wyników

FACILITY

1 lipca 2021

NR 3 (Czerwiec 2021)

Optymalizacja w usługach czystości

0 258

Poprzez procesy optymalizacyjne w usługach czystości możemy ograniczyć zużycie wody nawet do 80%. Zużycie chemii stosowanej do czyszczenia obiektów możemy zmniejszyć o blisko 60%. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań automatyzacji i robotyzacji.

Firmy z branży usług czystości od wielu lat muszą optymalizować wszystkie swoje realizowane u klientów prace. Podstawowym oczekiwaniem klientów (zarówno firm prywatnych, jak i instytucji państwowych) w dobie rosnących wynagrodzeń dla pracowników jest optymalizacja kosztów. Wynagrodzenia rosną po obu stronach. W wielu przypadkach się wydaje, że doszliśmy do ściany. Każda kolejna próba ograniczenia: liczby godzin, zużycia środków chemicznych czy materiałów może nieść za sobą ryzyko niższej jakości świadczonej usługi.

POLECAMY

W Seris Konsalnet Cleaning musieliśmy sobie odpowiedzieć na ważne pytanie: jak możemy jeszcze optymalizować usługi czystości dla naszych Klientów? Wykorzystując doświadczenie zdobyte w ciągu kilkudziesięciu lat, krok po kroku zaczęliśmy badać elementy i procesy, z których składa się dostarczana przez nas usługa.

Jaką usługę tak naprawdę świadczymy?

Zanim przystąpiliśmy do działań, które doprowadziły do optymalizacji, zadaliśmy sobie głupie z pozoru pytanie: jaką usługę właściwie świadczymy na tym obiekcie.To najważniejsze pytanie, bo odpowiedź na nie wymaga dokładnej ponownej analizy zakresu prac. Sprawdziliśmy np. czy częstotliwość poszczególnych zadań odpowiada potrzebom klienta; zbadaliśmy, czy osoba zarządzająca bezpośrednio usługą otrzymała odpowiednie wsparcie do zarządzania zespołem ds. utrzymania czystości.

Diabeł tkwi w szczegółach

Szczegół w naszej branży to element, który w procesie czyszczenia uważa się za mało istotny. Tymczasem w wielu przypadkach na dużą skalę oszczędności składa się wiele małych elementów. Zaczęliśmy analizę od tak podstawowej rzeczy, jaką są mopy: czy są odpowiedniej szerokości i czy są dostosowane do charakterystyki obiektu? Czy produkty, które były wykorzystane do tej pory, na pewno są w stanie zapewnić odpowiednią jakość? W jakiej ilości zużywamy środki chemiczne? Czy na pewno optymalnie je zamawiamy w opakowaniach zbiorczych? To jedne z setek „szczegółów”, które realnie wpływają na koszt usługi. Inne elementy, które zawierają same w sobie setki możliwości optymalizacji, to:

  • wdrażanie pracowników i organizacja pracy,
  • ustalanie obowiązków i odpowiedzialność za stanowiska,
  • możliwość obciążenia stanowisk,
  • identyfikacja możliwości doskonalenia procesu.

Prawidłowo dobieraj sprzęt i maszyny

To jeden z najważniejszych elementów w usługach czystości. Wdrażając, ale również przejmując kontrakt, starannie projektujemy park maszynowy. Dobieramy sprzęt, opierając się nie tylko na wydajności czy szerokości pracy – bierzemy pod uwagę skuteczność sprzętu ze względu na charakter czyszczonej powierzchni.

Czy są realizowane cele klienta?

Na to najważniejsze pytanie odpowiadaliśmy, analizując procesy dostarczanych usług. Zdefiniowaliśmy przeszkody i wprowadziliśmy działania zaradcze tam, gdzie to było konieczne.

Ekstremalna optymalizacja, bo sam mop to za mało

Wymienione wcześniej elementy, drobiazgi składające się na większą optymalizację usługi odbywały się na już istniejących kontraktach – częściowo na prośbę klienta, częściej wynikały z naszej analizy potencjalnych potrzeb danego klienta i stanowiły działania przygotowawcze do zwiększenia jakości czy posiadania argumentów w nieuniknionych z powodu pandemii negocjacjach.

Jednocześnie intensywnie zaczęliśmy też zmieniać samych siebie. Od 2020 roku rozpoczęliśmy wdrożenia kolejnych linii w usługach czystości pod wspólną nazwą „Q”. Poszukiwaliśmy efektywnego i spektakularnego narzędzia do maksymalnej optymalizacji. Rozwiązaniem okazały się autonomiczne roboty (linia usług Q BOT), mające za zadanie wspierać personel liniowy, spowodować, że efekt czyszczenia będzie powtarzalny.

Nasze roboty jeżdżą po polskich galeriach i magazynach od stycznia br. – efekty przerosły nasze oczekiwania. Roboty autonomiczne mogą odzyskiwać aż 80% wody dzięki systemom kilkukrotnej filtracji, co prowadzi do ograniczenia ilości ścieków.

Ponadto zaobserwowaliśmy zmniejszenie zużycia środków chemicznych aż o blisko 60% przy jednoczesnej olbrzymiej poprawie jakości i wydajności. W tym przypadku mówimy nie tylko o optymalizacji kosztów z tytułu ścieków, ale również o dbałości o środowisko...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy