Nowe terminy i obowiązki podatkowe po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego

Administration&Business

W dniu 16 czerwca br. został opublikowany projekt rozporządzenia ministra zdrowia znoszący z końcem czerwca 2023 r. stan zagrożenia epidemicznego w Polsce. Oznacza to, że od 1 lipca br. kilka istotnych terminów podatkowych ulegnie skróceniu, a część obowiązków raportowych powróci. warto pamiętać, co się zmieni, by uniknąć negatywnych konsekwencji.

Raportowanie mdr schematów krajowych

Zgodnie z przepisami zawartymi w tarczy antykryzysowej i rozporządzeniami wydanymi przez ministra zdrowia terminy na raportowanie krajowych schematów podatkowych faktycznie zostały zawieszone z dniem 31 marca 2020 r. 

Obowiązki raportowania schematów podatkowych zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego w związku z koniecznością implementacji Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z 25 maja 2018 r. zmieniającej Dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych.

W Polsce przepisy te są szersze, niż wymaga tego dyrektywa, i w praktyce mamy do czynienia ze schematami transgranicznymi oraz innymi niż transgraniczne. Obowiązki raportowe (MDR – Mandatory Disclosure Rules) dotyczą promotorów oraz wspomagających (podmioty, które wdrażają schemat podatkowy) i korzystających (podmioty, które udzielają wsparcia we wdrożeniu lub opracowaniu schematu).

Przepisy – które wciąż obowiązują – wskazują, że termin ten nie rozpoczyna się, a w przypadku rozpoczęcia biegu ulega on zawieszeniu od 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wprowadzonego w związku z pandemią COVID-19.

Podstawowe terminy składania mdr
Warto przypomnieć, że zgodnie z terminami wynikającymi z ustawy informacje o schemacie podatkowym (MDR-1) promotor przekazuje w terminie 30 dni od:
  • następnego dnia po udostępnieniu schematu podatkowego,
  • następnego dnia po przygotowaniu do wdrożenia schematu podatkowego lub
  • od dnia dokonania pierwszej czynności związanej z wdrażaniem schematu podatkowego
– w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Takie same terminy obowiązują tzw. korzystającego, czyli podmiot, który wdraża schemat podatkowy, oraz wspomagającego, czyli podmiot, który udziela wsparcia we wdrożeniu lub opracowaniu schematu, o ile w stosunku do tych podmiotów powstanie obowiązek raportowania schematu podatkowego w formularzu MDR-1.
Na promotorach i wspomagających (w określonych przypadkach) ponadto ciąży obowiązek kwartalnego poinformowania organów podatkowych o udostępnionych w minionym kwartale schematach podatkowych (MDR-4)
w terminie 30 dni po zakończeniu danego kwartału.
Informacje o zastosowaniu schematu podatkowego (MDR-3) przekazuje natomiast korzystający w terminie złożenia deklaracji podatkowej, której dotyczy dany schemat podatkowy.
Szczególny obowiązek informacyjny ciąży na wspomagających, którzy m.in. zobowiązani są w formularzu MDR-2 zawiadomić organ podatkowy o zidentyfikowaniu schematu w terminie 5 dni od dnia, w którym powzięli lub powinni powziąć informację, że uzgodnienie, w odniesieniu do którego są wspomagającymi, stanowi schemat podatkowy. Obowiązek ten jest wyłączony, jeżeli wcześniej wspomagający otrzymał numer schematu podatkowego od promotora lub korzystającego albo przekazano mu dane dotyczące zaraportowanego schematu.

W konsekwencji, jeśli 1 lipca stan zagrożenia ma zostać zniesiony, to już w sierpniu u podatników powstaną obowiązki związane z raportowaniem MDR. Zawieszenie terminów raportowania MDR-ów obowiązywało 3 lata. Oznacza to, że podatnicy będą musieli wrócić do obowiązków sprzed 2020 r., a na ich dopełnienie będą mieli naprawdę niewiele czasu, wziąwszy pod uwagę, że w tym raportowaniu trzeba będzie uwzględnić cały okres zawieszenia.

Większość raportowanych MDR dotyczy właśnie schematów innych niż transgraniczne – są to np. wypłaty dywidend czy podwyższenia kapitału. Jeśli podatnicy – promotorzy oraz tzw. wspomagający i korzystający – w okresie zawieszenia nie składali na bieżąco informacji o MDR, teraz będą musieli przygotować kompleksowe informacje dla administracji skarbowej. Z pewnością będzie to praca wymagająca zaangażowania i wysiłku. W związku z tym warto dokonać w firmach przeglądu obowiązków MDR w okresie sięgającym jeszcze 2019 r.

Zmiana ta nie dotyczy wyłącznie sektora nieruchomościowego, ale również go nie omija. Dlatego też każdy podmiot powinien dokonać przeglądu swoich transakcji pod kątem obowiązków MDR.

Certyfikaty rezydencji dla podatku u źródła

Zakończenie stanu zagrożenia epidemicznego wpłynie również na terminy ważności certyfikatów rezydencji podatkowej. Dotychczas w przypadku certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu jego ważności płatnik przy poborze podatku uwzględniał ten certyfikat nawet przez okres dłuższy niż 12 miesięcy od jego wydania, aż do końca obowiązywania stanu epidemii/zagrożenia epidemicznego oraz przez 2 miesiące po ich odwołaniu. Kiedy 1 lipca zostaną one odwołane, do końca sierpnia będzie jeszcze możliwość posługiwania się nimi.

Natomiast po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego ponownie będą obowiązywać terminy ustawowe. Oznacza to, że certyfikaty będą ważne 12 miesięcy od ich wydania lub w okresie ważności, który został na nich wskazany (o ile w trakcie tego okresu nie zaszły istotne zmiany w stanie faktycznym).

Brak odpowiednich certyfikatów oznacza brak możliwości skorzystania z preferencyjnych stawek podatku u źródła (zwykle ok. 5–15%) lub zwolnień z tego podatku. Zamiast tego obowiązują stawki krajowe (20% dla odsetek, usług niematerialnych, należności licencyjnych oraz 19% dla dywidend). Należy też pamiętać, że nieprawidłowe rozliczenia podatku źródłowego obciążone są również sankcją w postaci tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Z perspektywy rynku nieruchomości komercyjnych zdominowanego przez międzynarodowych graczy zmiana ta dotyczy wszelkich spółek celowych zakupujących zagraniczne usługi niematerialne czy też wypłacających zagranicznym podmiotom dywidendy lub odsetki.

7 dni na powiadomienie o transakcjach spoza tzw. Białej listy

Koniec stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje też skrócenie z 14 do 7 dni terminu na złożenie ZAW-NR (zawiadomienia o dokonaniu płatności na konto spoza tzw. białej listy podatników VAT). Może to mieć istotne znaczenie dla transakcji nieruchomościowych, w szczególności dokonywanych za pośrednictwem depozytów notarialnych.

Dla przypomnienia: obowiązek przesłania ZAW-NR dotyczy faktur wystawionych na kwoty powyżej 15 tys. PLN brutto. Powiadomienie o tym fakcie organu pozwala zarówno na zaliczenie danej faktury do kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT, jak i na uwolnienie się od odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe dostawcy towarów lub usługodawcy w VAT związanej z daną transakcją. W przypadku braku wypełnienia obowiązku uprawnienia te tracimy.

Warto podkreślić, że termin biegnie od daty zlecenia przelewu, co w praktyce oznacza niewiele czasu na działanie, zwłaszcza gdy nie mamy dostępu do e-urzędu skarbowego, a nie ustanowiliśmy pełnomocnika ogólnego.

Ponownie 3 miesiące na wydanie interpretacji podatkowej

Podstawowy termin na wydanie przez organy podatkowe indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wynosi 3 miesiące. W niektórych przypadkach ulega on przedłużeniu, głównie o czas niezbędny na pozyskiwanie dodatkowych informacji od wnioskodawców w odpowiedzi na wezwania organów.

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego obowiązywało jednak szczególne przedłużenie tego terminu o 3 miesiące. Dotyczyło ono interpretacji wydawanych na wniosek złożony, a nierozpatrzony przed dniem wejścia w życie ustawy wprowadzającej tzw. tarczę antykryzysową, a także wniosków o interpretację, które zostały złożone po wejściu w życie tych przepisów.

Co więcej, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii minister finansów uzyskał uprawnienie do dodatkowego przedłużenia terminu o dalsze okresy, nie dłuższe niż kolejne 3 miesiące.

Wspomniane wyżej przedłużenie terminów nie dotyczyło interpretacji ogólnych.

W efekcie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego interpretacje teoretycznie mogły być wydawane nawet w ciągu 9 miesięcy. W praktyce rozporządzenie ministerstwa finansów przedłużające terminy o dodatkowe 3 miesiące nie zostało wydane, a organy podatkowe bardzo rzadko korzystały z możliwości przedłużenia terminu z 3 do 6 miesięcy. Niemniej teoretycznie możliwość taka występowała i należało ją uwzględniać w planowaniu działań biznesowych.

Po zniesieniu stanu zagrożenia epidemicznego wracamy na stare tory. Termin na wydanie interpretacji indywidualnej będzie znowu wynosił 3 miesiące.

Interpretacje podatkowe są bardzo popularnym narzędziem zarządzania ryzykiem podatkowym w branży nieruchomości komercyjnych, więc jest to dobra wiadomość dla tego rynku.

Przypisy