Najbardziej podatne na ten wyniszczający trend wydają się sieci z branży modowej. Na przestrzeni ostatnich lat zamknięte zostały sklepy takich marek, jak New Look, Forever 21, River Island, Cubus, GAP czy Marks&Spencer. Nie mniej wrażliwa okazuje się być branża operatorów spożywczych (Bomi, Alma, Piotr i Paweł) czy operatorów sieci klubów fitness (głośne zamknięcie klubów sieci Pure Jatomi).
Najemcy, zdając sobie sprawę z nadchodzących trudności, zaczęli coraz głośniej podnosić konieczność wypracowania kompromisu z wynajmującymi. Obawy przed nadchodzącą „apokalipsą” znalazły swoje odzwierciedlenie głównie w konkretnych oczekiwaniach najemców co do wprowadzenia zmian w komercyjnych aspektach umów najmu.
Próby większego zabezpieczenia przed trudniejszą sytuacją rynkową zauważalne są też przy kolejnych etapach negocjacji postanowień umów najmu, mających miejsce zwykle już po uzgodnieniu warunków komercyjnych. Kancelaria Argon Legal od 2012 r. prowadzi badania m.in. na podstawie ankiet dotyczących najtrudniejszych (tzn. takich, których uzgodnienie zajmuje stronom zazwyczaj najwięcej czasu) klauzul pojawiających się w umowach najmu powierzchni w centrach handlowych. Analiza wyników tych ankiet prowadzi do bardzo ciekawych wniosków. Wyraźnie widać, że strony umów starają się w coraz większym stopniu zabezpieczać przed skutkami negatywnego trendu na rynku. Z badań wynika, że do najbardziej czasochłonnych klauzul należały dotychczas te dotyczące tzw. progów komercjalizacji, wysokości kar umownych za wypowiedzenie czy też następstw prac prowadzonych w wyniku przebudowy centrum handlowego. Ten trend nie uległ zmianie również w bieżącej edycji. Co więcej, ankietowani wskazywali, że obecnie jeszcze więc...
Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.
- Dostęp do portalu
- 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
- ... i wiele więcej!