Budynek to kopalnia danych

O nowym podejściu do wyzwań stawianych przed facility managerem

FACILITY

W budynkach spędzamy ok. 80% naszego czasu. Znaczną jego część stanowi przebywanie bezpośrednio w miejscu pracy. Dlatego to, jak czujemy się, korzystając z budynków, ma znaczący wpływ na jakość naszego życia i efektywność pracy. Koszty operacyjne ponoszone na etapie eksploatacji budynku to ok. 80% kosztów w całym cyklu jego życia, z czego aż połowę stanowią koszty energii. Na podstawie rezolucji UE do 2030 r. emisja CO2 ma być ograniczona o 40%, czyli tyle, ile obecnie emitują wszystkie budynki... Biorąc pod uwagę rosnące wymagania dotyczące strefy komfortu oraz konieczność obniżenia zużycia energii w budynkach, facility manager staje przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest pogodzenie tych dwóch trendów.

Kto jest użytkownikiem budynku?

Większość nowoczesnych biurowców komercyjnych podlega wpływom kilku podmiotów w różny sposób wzajemnie między sobą powiązanych. Od kształtu tych relacji w dużej mierze zależy zadowolenie użytkowników budynku oraz osiągnięcie celów stawianych przed poszczególnymi stronami.

Użytkownik budynku jest najczęściej utożsamiamy z najemcą. W dużej mierze od specyfiki pracy firmy korzystającej z powierzchni oraz udogodnień oferowanych przez biurowiec zależy sposób interakcji pracowników najemcy z budynkiem. Dlatego niezmiernie ważne jest porozumienie na linii office manager – zarządca – kierownik techniczny. Dzięki ustaleniu wspólnego celu uwzględniającego optymalne i efektywne pod względem energetycznym korzystanie z budynku można w świadomy sposób włączyć najemcę w działania, które będą korzyścią nie tylko dla właściciela, ale również dla najemcy, i będa wyrażone poprzez niższe stawki service charge i koszty zużytych mediów.

Warto jednak pamiętać, że do użytkowników należy zaliczyć też pracowników wszystkich serwisów obsługi budynku, concierge, wykonawcy fit-outu czy stałych dostawców wszelkiego rodzaju usług zewnętrznych.

Ten sztab ludzi odpowiedzialny za zapewnienie jak najlepszych warunków działania dla core business’u najemców, czyli m.in. pracownicy serwisu sprzątającego lub ochrony, często poprzez brak znajomości zasad działania zaawansowanych technologicznie urządzeń może nieświadomie powodować wiele niedogodności dla pracowników najemcy. Ważne jest, aby od samego początku byli oni edukowani przez zarządc...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy