Złote zasady motywowania pracowników- część II

NARZĘDZIOWNIA
Jak utrzymywać wysokie zaangażowanie nowych pracowników i umożliwić im rozwój własnych kompetencji? Jakich narzędzi używać, aby wywołać u pracowników efekt wzajemnej motywacji?

Czy można zaszczepić u członków swojego zespołu mechanizm samomotywacji? Kiedy należy pozwolić odejść pracownikowi, który nie poddaje się metodom motywowania, a sam nie ma już zapału do pracy? Szukamy odpowiedzi na te pytania.

Przyczyn, dla których pracownikowi brakuje zapału do pracy, może być wiele. Być może sposoby motywowania go nie są spójne z potrzebami pracownika, być może on sam sobie tych potrzeb nie uświadamia i pracodawca ich także nie zna. Być może praca wykonywana przez pracownika nie jest dla niego interesująca lub ma on poczucie, że się już nie rozwija. Być może jest osobą wypaloną zawodowo, może jest w kryzysie emocjonalnym, finansowym itp. Tych „być może” jest sporo, dlatego w przypadku, gdy kompetencje pracownika są cenne i ważne dla firmy, gdy chcemy z nim nadal pracować, wówczas najkorzystniejsza jest szczera i otwarta rozmowa, którą trzeba umieć przeprowadzić bez krytykowania, bez oskarżania, bez manipulowania poczuciem winy, a tak na ogół takie rozmowy przebiegają. W rozmowie z pracownikiem chodzi o to, aby przełożony mógł poznać jego punkt widzenia, by poznał sytuację oczami drugiej strony bez dokonywania oceny, bez pouczania. Chodzi także o to, aby pracownik poznał perspektywę szefa. Rezygnacja ze współpracy z pracownikiem ma sens wówczas, gdy nie umie on robić tego, czego od niego oczekujemy, słabo sobie z tym radzi i stawia opór, gdy chcemy podnieść jego kompetencje.  Pracownik, który ma kompetencje, a brakuje mu chęci do pracy, wymaga zmotywowania adekwatnego do potrzeb pracownika.

Co to jest motywacja?

Dlaczego podejmujemy określone działania? Dlaczego chcemy bądź nie chcemy czegoś robić oraz w jaki sposób możemy wpłynąć na innych, by chcieli lub nie chcieli podejmować określone działania? Słowo motywacja pochodzi od łacińskiego czasownika movere, czyli poruszać się. Zatem motywować oznacza to samo, co poruszać do działania. Oznacza to także, że w każdym człowieku istnieje wewnętrzna energia do działania, która przy pobudzeniu (w określony sposób), wprawia go w ruch, motywuje do działania. Tą energią może być potrzeba, pragnienie lub emocja. Motywowanie pracowników to jedno z istotniejszych i wyjątkowo trudnych zadań w zarządzaniu zespołem. Bardzo często sądzimy, że otrzymanie dobrej pracy jest dla pracowników wystarczająco motywujące. Tak rzeczywiście jest, lecz na ogół w początkowym okresie zatrudnienia, gdy pracownik wykazuje dużą inicjatywę i zaangażowanie w pracę. Potem, gdy już okrzepnie w firmie, gdy ją pozna, wyrabia własne zdanie na temat tego, czy praca daje mu satysfakcję i poczucie spełnienia. Wtedy motywacja pracownika może się zmienić.

Na ogół motywujemy tym, co nam wydaje się atrakcyjne dla pracownika i często uważamy, że najlepsza jest...

Czasopismo jest dostępne dla zalogowanych użytkowników.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Dostęp do portalu
  • 6 numerów czasopisma w wersji papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów
  • ... i wiele więcej!

Przypisy