Nowe technologie a oczekiwania klientów w usługach cleaningowych

KOMENTARZ EKSPERTÓW

W przeszłość odeszły czasy, gdy to firma sprzątająca na bazie własnego doświadczenia mogła ocenić nakład pracy u klienta i wygrać kontrakt na świadczenie usług utrzymania czystości. Obecnie to klienci wiedzą lepiej, czego potrzebują – ujawnia tajniki branży Małgorzata Kmieć, Dyrektor Operacyjna Seris Konsalnet Cleaning.

Warszawa, 13.06.2023 – Wraz ze wzrostem złożoności procesów cleaningowych oraz wzrostem znaczenia cleaningu jako ważnego procesu, który utrzymuje biznes w ruchu, rośnie złożoność procesu ofertowania. Dzisiejsi klienci oczekują ofert dostosowanych ściśle do swoich potrzeb oraz maksymalnie zoptymalizowanych pod względem wydajności i jakości. Firmy cleaningowe muszą więc bardzo dokładnie poznawać specyfikę sprzątanego obiektu oraz wysondować oczekiwania klienta.

- W zasadzie bez bardzo dokładnych danych o obiekcie do sprzątania nie zaczynamy tworzyć oferty, co zresztą przez wiele lat było standardem w branży – mówi Małgorzata Kmieć, Dyrektor Operacyjna w Seris Konsalnet Cleaning. – Prawie za każdym razem siadamy do procesu tworzenia oferty od podstaw. Wiemy, że obecnie to Klienci dużo lepiej od nas wiedzą, jaka jest specyfika ich obiektów oraz jakie są ich oczekiwania. Każda usługa musi być uszyta na miarę potrzeb, zaś elastyczność i umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych są kluczem do sukcesu w cleaningu. Do tego dochodzą nowe wymagania i rozwiązania, związane z ekologią.

Dlaczego sprawy tak się komplikują?

Rosnąca komplikacja procesów biznesowych, stale zwiększający się nacisk na wydajność,  ustawowe podnoszenie płacy minimalnej, cen energii oraz wysoka inflacja – to czynniki, które wpływają na potrzeby optymalizacji działań prawie każdej firmy na polskim rynku. Oznacza to też, że zarządy firm coraz świadomiej zlecają różnego rodzaju procesy w outsourcingu, bardzo dokładnie patrząc na generujące to koszty oraz jaka jakość usług jest świadczona przez podwykonawcę. Dlatego właśnie to klienci wiedzą lepiej, czego oczekują od usługi cleaningu.

W podobnej roli są podwykonawcy, czyli w naszych przypadku – firmy cleaningowe, z tym że optymalizacji muszą już szukać u siebie. Spotykają się bowiem również z rosnącymi kosztami, brakiem pracowników i presją płacową. Nie chcąc tracić kontraktów oraz działać poza prawem (np. zaniżając stawki pracownikom), firmy muszą ekstremalnie optymalizować swoje działania oraz dokładnie analizować pracę na danym obiekcie.

Kluczem do sukcesu jest zatem precyzyjne planowanie usług, w tym optymalne rozpisanie godzin pracy, wykorzystanych materiałów oraz ścisłe pilnowanie pozostałych kosztów. Firmy cleaningowe bardzo szybko wprowadzają digitalizację procesów, takich jak ofertowanie, zamówienia produktów, raportowanie i fakturowanie. Zwiększa to wydajności i optymalizuje często niewidoczne koszty back office.

Szkolenia i digitalizacja – odpowiedź na presję

Odpowiedzią na presję optymalizacyjną są inwestycje w nowoczesne technologie oraz  szkolenia dla pracowników, unowocześnianie parku maszynowego, wdrożenia systemów do zarządzania usługami oraz  wprowadzania systemów gwarantujących optymalne zużycie produktów. To konieczne inwestycje, które przekładają się  na zwiększenie wydajności obsługi. Inwestowanie w szkolenia i rozwój pracowników jest kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług. Dobrze wyszkoleni pracownicy są bardziej efektywni, a także lepiej zmotywowani do wykonywania swoich obowiązków.

- Digitalizacja procesów pozwala na wprowadzenie transparentności usług cleaningowych – mówi Małgorzata Kmieć. – Odważne firmy pokazują klientowi ilości wykorzystywanych materiałów, ilość przepracowanych roboczogodzin czy liczbę aktualnie pracującego personelu. Buduje to zaufanie do przedstawianych kosztów oraz przewagę konkurencyjną nad firmami, które nie dzielą się takimi informacjami. Jest to część naszej strategii Cleaning 4.0, na którą składa się digitalizacja, robotyzacja i ekologia.


O firmie Seris Konsalnet Cleaning

Seris Konsalnet Cleaning to specjalistyczna firma świadcząca usługi utrzymania czystości w branży B2B. Oferuje kompleksowe usługi porządkowe dla pomieszczeń biurowych, hal produkcyjnych, przemysłu, powierzchni magazynowych, sklepów i supermarketów, kompleksów rekreacyjnych, placówek służby zdrowia, obiektów administracji publicznej. Marka stawia na innowacje, w które inwestuje w czterech kluczowych liniach usług: Q BOT (automatyzacja i robotyzacja usług sprzątających); Q EKO (odpowiedzialne środowiskowo i ekologicznie rozwiązania dla branży sprzątającej) oraz Q BDO (zarządzanie procesem obsługi obowiązków raportowych przedsiębiorstwa do Bazy Danych Odpadowych). Mocną cechą marki jest także otwarte i partnerskie podejście do współpracy z klientem biznesowym: wykwalifikowani technologowie dobierają odpowiednie środki czystości i sprzęt na podstawie oględzin obiektu oraz sugerują zakres i harmonogram usług odpowiadających indywidualnym potrzebom klienta. Seris Konsalnet Cleaning powstała w wyniku konsolidacji spółek Seris Klinet i Seris As Pak. Jest częścią międzynarodowej Grupy Seris. Ambicją Seris Konsalnet Cleaning jest wdrożenie na polskim rynku w obszarze usług sprzątających dla B2B autorskiej filozofii Cleaning 4.0.

Przypisy