Czy istnieje łazienka, która uwzględnia potrzeby wszystkich? Spotkanie ekspertów

News

W czerwcu, w Warszawie, w siedzibie marki Tork, należącej do firmy Essity, odbyło się spotkanie inaugurujące w Polsce projekt Inkluzywnej Higieny, którego celem jest identyfikacja i likwidowanie barier higienicznych w toaletach znajdujących się w przestrzeniach publicznych i komercyjnych – takich jak centra handlowe, uczelnie, restauracje, dworce czy biurowce. Temat nie jest oczywisty, bo przeszkody są różne, a 93% osób napotykających trudności nie porusza się na wózku inwalidzkim[1].

[1] Source: UK, Invisible Disabilities | Scottish Enterprise Design blog (scotentblog.co.uk)

Spotkanie rozpoczął Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager Tork, który wyjaśnił, dlaczego marka zajęła się tematem inkluzywnej higieny. Przytoczył badania, mówiące, że ponad 60% osób ma gorszą opinię o firmach lub miejscach, w których są trudne w użyciu urządzenia do higieny rąk, a 73% twierdzi, że złe doświadczenia z restauracyjnej łazienki spowodują brak chęci ponownej wizyty w lokalu[1].

Do udziału zaproszono przedstawicielki i przedstawicieli różnych środowisk – organizacji społecznych, architektury, branży nieruchomości, a także osoby, które na co dzień mierzą się
z barierami podczas korzystania z łazienek w przestrzeniach publicznych. Celem spotkania było wspólne przeanalizowanie najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie marki Tork
i refleksja nad tym, jak projektować i wyposażać toalety w sposób bardziej dostępny, komfortowy
i z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb użytkowników.

- Warto pamiętać o zasadach projektowania uniwersalnego i o wpisanej w nie idei, która mówi: projektujmy razem z użytkownikami, a nie tylko dla nich. Włączenie osób z różnymi doświadczeniami i potrzebami w proces tworzenia przestrzeni sprawia, że stają się one naprawdę dostępne, funkcjonalne i zrozumiałe. To nie tylko dobra praktyka – to warunek, by powstawały miejsca, które służą wszystkim – podkreślał Robert Więckowski, wiceprezes Fundacji Kultura Bez Barier.

O znaczeniu praktycznych rozwiązań w łazienkach przypominał Kamil Otowski, który porusza się na wózku inwalidzkim.

- Toaleta może być świetnie zaprojektowana na papierze, ale jeśli nie mogę dosięgnąć dozownika to przestaje być funkcjonalna. Odpowiednio umieszczony, łatwy w użyciu, niewymagający dużej siły dozownik, robi ogromną różnicę. To detale – odpowiednia wysokość montażu, prosty mechanizm – sprawiają, że z toalety można korzystać szybko, wygodnie i bez stresu. Z takich rozwiązań korzystają wszyscy, nie tylko osoby z ograniczeniami ruchu – mówił podczas spotkania Kamil Otowski, pływak, paraolimpijczyk, zdobywca dwóch złotych medali w Paryżu.

W dobie rosnącej świadomości społecznej i coraz szerszej dyskusji o inkluzywności, projektanci i architekci stają przed nowym wyzwaniem. Dostępność w architekturze jest obecnie nieodłącznym elementem odpowiedzialnego projektowania.

- Wytyczne dostępności to nie ograniczenia – to drogowskazy w architekturze, która uwzględnia wszystkich. Czasem design ustępuje przed dostępnością, ale ta nie powinna zabijać kreatywności – przeciwnie, powinna ją inspirować - mówiła Beata Szynkaruk współpracująca z Fundacją SYNAPSIS, audytorka dostępności architektonicznej. I dodała: - Uwzględnianie potrzeb osób z nadwrażliwościami sensorycznymi, w tym osób w spektrum autyzmu, to podstawa inkluzywnego i odpowiedzialnego projektowania.

Spotkanie było okazją do przedstawienia tematu inkluzywnej higieny z wielu perspektyw, w odniesieniu do różnych potrzeb i priorytetów – ale właśnie ta różnorodność pokazała, jak złożonym wyzwaniem jest tworzenie przestrzeni dostępnych, bezpiecznych i komfortowych. Drobiazgowa, wieloaspektowa analiza napotykanych barier, a następnie pomysłów na rozwiązania pozwoliła ustalić kluczowe elementy wyposażenia i funkcjonowania inkluzywnego miejsca. Dla jednych kluczowa jest jakość produktów i dostosowanie pod względem sensorycznym, dla innych – ergonomia, standardy techniczne lub procedury zakupowe czy architektoniczne detale.

Tork planuje wkrótce szerszą prezentację wyników z przeprowadzonych badań.

 

Marka Tork®

Marka Tork jest dostawcą profesjonalnych rozwiązań do utrzymania higieny dla szerokiej gamy odbiorców: restauracji, hoteli, placówek opieki zdrowotnej, biur, szkół oraz zakładów produkcyjnych. W ofercie marki są dozowniki, ręczniki i papiery toaletowe, mydła, serwetki i czyściwa kuchenne oraz przemysłowe, a także rozwiązania programowe dla sprzątania opartego na danych. Dzięki wiedzy eksperckiej, funkcjonalnym produktom i polityce zrównoważonego rozwoju Tork jest liderem w swojej branży. Należąca do Essity marka Tork dostarcza rozwiązania klientom w ponad 110 krajach. Szczegółowe informacje i aktualności o nowych produktach są dostępne na stronie www.tork.pl

Essity

Firma Essity jest światowym liderem branży higienicznej i ochrony zdrowia. Celem naszej działalności jest poprawianie komfortu życia poprzez dostarczanie niezbędnych produktów i rozwiązań. Produkty Essity są sprzedawane w około 150 krajach pod wiodącymi światowymi markami TENA i Tork oraz lokalnymi silnymi markami, takimi jak Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic oraz Zewa. Firma Essity zatrudnia ok. 36 000 pracowników. Wartość sprzedaży netto w 2024 r. wyniosła ok. 146 mld koron szwedzkich (13 mld euro). Siedziba główna Essity mieści się w Sztokholmie, w Szwecji, gdzie firma jest notowana na Sztokholmskiej Giełdzie NASDAQ. Essity przełamuje bariery, aby podnosić komfort życia oraz wspiera zrównoważoną i cyrkularną gospodarkę na rzecz zdrowia społeczeństwa. Więcej informacji na www.essity.com.

 

[1] Essity Hygiene and health report Tork Insight Survey 2024

Przypisy