Nieprzyjemne doświadczenie w toalecie skłania 52% ankietowanych do podejmowania działań wpływających negatywnie na przychody i reputację firmy.
Inkluzywna higiena to nie jednorazowa inicjatywa, a długofalowy projekt Tork, marki firmy Essity, światowego lidera w dziedzinie profesjonalnej higieny. Celem jest zmiana przestrzeni publicznych i komercyjnych, czyniąc je bardziej otwartymi i funkcjonalnymi dla wszystkich. Wyniki badań Tork są ważnym elementem na tej drodze – dostarczają konkretne dane i wnioski, które pomagają lepiej rozumieć potrzeby różnych grup użytkowników oraz bariery, z jakimi mierzą się na co dzień. Ograniczona sprawność rąk, egzema nasilająca się po kontakcie z drażniącymi skórę produktami, nadwrażliwość sensoryczna czy potrzeba większej prywatności mogą zamienić wizytę w toalecie
w prawdziwe wyzwanie. To właśnie z tego powodu powstał projekt – by tworzyć standardy toalet, które są nie tylko funkcjonalne, ale też naprawdę dostępne.
Globalne badanie Tork zostało przeprowadzone wśród użytkowników toalet oraz personelu sprzątającego. Pytania dotyczyły korzystania z łazienek w miejscach publicznych. Badanie jest jednym z elementów działań marki Tork na rzecz inkluzywnej higieny i ma na celu identyfikację barier uniemożliwiających ludziom zaspokojenie ich podstawowych potrzeb oraz wpływ tych ograniczeń na działalność firm.
Najczęściej spotykane udogodnienia w przestrzeniach publicznych i miejscach pracy skierowane są do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jednak 95% osób, które zmagają się
z fizycznymi lub poznawczymi ograniczeniami nie korzysta z wózka. Badanie Tork wyraźnie pokazuje, że wiele potrzeb tych osób nie jest uwzględnianych na etapie projektowania i utrzymania toalet. W efekcie, co druga osoba napotyka w łazienkach publicznych na bariery związane z higieną[1]. Obawy dotyczące higieny, czystości i warunków panujących w toalecie, wynikające np.
z nadwrażliwości sensorycznej czy parurozy (tzw. „nieśmiały pęcherz”) to tylko niektóre powody unikania publicznych łazienek.
- Ośmiu na dziesięciu ankietowanych obawia się korzystać z toalet publicznych — a w przypadku osób z różnego rodzaju ograniczeniami fizycznymi lub poznawczymi - odsetek ten jest jeszcze wyższy – powiedział Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager, Tork. - Gdy toaleta nie spełnia potrzeb użytkowników, wpływa to na reputację i wyniki finansowe firmy. Z tego powodu, “Higiena dla wszystkich” od lat pozostaje jednym z fundamentów naszej strategii zrównoważonego rozwoju: zwracając uwagę na uwzględnianie różnych potrzeb, pomagamy organizacjom tworzyć lepsze doświadczenia dla jak największej liczby użytkowników, w tym personelu sprzątającego, odgrywającego na co dzień kluczową rolę w dbaniu o obiekty.
Jak spełnić potrzeby w Polsce
W badaniu wzięło udział 11 500 osób w 11 krajach, w tym 1000 osób z Polski. Odpowiedzi polskich ankietowanych wskazują na ich wysokie wymagania dotyczące higieny i czystości - 80 % respondentów oczekuje umiarkowanego lub wysokiego poziomu higieny; jednocześnie mniej niż 20% toalet spełnia te oczekiwania.
Według wyników badania w Polsce, głównym powodem unikania toalet w miejscach publicznych jest brak higieny. W dalszej kolejności respondenci wskazywali nieprzyjemny zapach, brak mydła
i papieru toaletowego lub brak wystarczającej prywatności. Nieprzyjemne doświadczenia w toalecie mogą wywołać silne emocje i mieć wymierne konsekwencje biznesowe. Gdy oczekiwania dotyczące czystości nie są spełnione, użytkownicy odczuwają obrzydzenie (24%), dyskomfort (29%), rozczarowanie (21%) i frustrację (17%). A to przekłada się na ich określone zachowania:
- 26% spędza mniej czasu w miejscu pracy z powodu stanu toalet,
- 13% ogranicza ilość jedzenia i picia, aby uniknąć konieczności korzystania z łazienki
w miejscu publicznym, co ma bezpośredni wpływy na przychody firm, - 7% przyznaje, że zdarzyło im się odradzić znajomym wizytę w danym miejscu, a 8% pozostawiło negatywną opinię w sieci.
Badanie dotyczyło także wyzwań w pracy personelu sprzątającego[2]. Aż 80% ankietowanych z tej grupy zgłasza problemy ze zdrowiem psychicznym wynikające z wykonywanych obowiązków; 46% odczuwa stres, a 7 na 10 wskazuje na niewystarczające wsparcie ze strony pracodawcy. Gorsze samopoczucie oraz duża rotacja personelu mają bezpośredni wpływ na czystość w obiektach
i generują koszty związane z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Zaspokajanie potrzeb zatrudnionych – poprzez poprawę warunków pracy, w tym na przykład zapewnienie łatwych do uzupełniania dozowników – wspiera higienę dostępną dla wszystkich i przekłada się na lepsze wyniki finansowe firm.
Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak inkluzywne łazienki mogą poprawić funkcjonowanie firmy, odwiedź stronę internetową.
Dodatkowe informacje: A PRiori Communications, +48509431439, office@apriori-communications.com
Marka Tork®
Marka Tork jest dostawcą profesjonalnych rozwiązań do utrzymania higieny dla szerokiej gamy odbiorców: restauracji, hoteli, placówek opieki zdrowotnej, biur, szkół oraz zakładów produkcyjnych. W ofercie marki są dozowniki, ręczniki i papiery toaletowe, mydła, serwetki i czyściwa kuchenne oraz przemysłowe, a także rozwiązania programowe dla sprzątania opartego na danych. Dzięki wiedzy eksperckiej, funkcjonalnym produktom i polityce zrównoważonego rozwoju Tork jest liderem w swojej branży. Należąca do Essity marka Tork dostarcza rozwiązania klientom w ponad 110 krajach. Szczegółowe informacje i aktualności o nowych produktach są dostępne na stronie www.tork.pl
Essity
Firma Essity jest światowym liderem branży higienicznej i ochrony zdrowia. Celem naszej działalności jest poprawianie komfortu życia poprzez dostarczanie niezbędnych produktów i rozwiązań. Produkty Essity są sprzedawane w około 150 krajach pod wiodącymi światowymi markami TENA i Tork oraz lokalnymi silnymi markami, takimi jak Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic oraz Zewa. Firma Essity zatrudnia ok. 36 000 pracowników. Wartość sprzedaży netto w 2024 r. wyniosła ok. 146 mld koron szwedzkich (13 mld euro). Siedziba główna Essity mieści się w Sztokholmie, w Szwecji, gdzie firma jest notowana na Sztokholmskiej Giełdzie NASDAQ. Essity przełamuje bariery, aby podnosić komfort życia oraz wspiera zrównoważoną i cyrkularną gospodarkę na rzecz zdrowia społeczeństwa. Więcej informacji na www.essity.com.
[1] Ibidem. Respondenci zgłaszali doświadczanie – zarówno w formie zdiagnozowanej, jak i samoocenionej – różnych dolegliwości fizycznych lub poznawczych, takich jak np. egzema, przewlekły ból, uogólniony lęk czy klaustrofobia.
[2] Tork Insight Survey 2025 – badanie przeprowadzone wśród 1000 pracowników sprzątających w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Meksyku, Kanadzie, Hiszpanii, Szwecji, Holandii i Polsce.