Warszawa, 23.11.2022 – Mija bardzo trudny rok dla branży usług sprzątania, a następny nie wydaje się być lepszym. Z powodu bardzo szybko rosnących kosztów własnych firmy cleaningowe zmuszane są do renegocjacji umów ze swoimi klientami oraz szukania oszczędności, nieraz bardzo bolesnych – na własnych pracownikach.
- Firmy cleaningowe operują na bardzo niskiej, jednocyfrowej marży – wyjaśnia Andrzej Chodacz, prezes zarządu Seris Konsalnet Cleaning. – Z tego powodu są bardzo wrażliwe na wahania kosztów oraz zmiany wskaźników makroekonomicznych. Wszystkie tegoroczne i przyszłoroczne czynniki zewnętrzne wpływają negatywnie na rentowność firm cleaningowych – mają więc wybór: upaść, zredukować zatrudnienie i obniżyć jakość usług lub podnieść ceny przynajmniej o 20 proc. Opracowaliśmy jeszcze jedno wyjście – optymalizację.
Rosnące koszty, na które firmy cleaningowe nie mają wpływu, nie ograniczają się tylko do płacy minimalnej czy kosztów energii. Drugą pozycją kosztową (po wynagrodzeniach) są koszty materiałów eksploatacyjnych. A te rosną w tym roku w niespotykanym tempie:
- materiały higieniczne: wzrost cen o 60 proc.
- środki chemiczne, maszyny i urządzenia do sprzątania: wzrost cen o 15 proc.
- odzież o obuwie: wzrost cen o 10 proc.
- Nasza prognoza wzrostu cen na przyszły rok zakłada jeszcze większą dynamikę, przynajmniej o 5 punktów procentowych więcej w każdej kategorii – mówi Andrzej Chodacz. – Oznacza to, że bez radykalnych rozwiązań branża cleaningowa znajdzie się na krawędzi bankructwa. Obecnie według danych Krajowego Rejestru Długów jest najbardziej zadłużoną branżą wśród polskich przedsiębiorstw.*
Usługa, bez której trudno się obyć
Po drugiej stronie stoją klienci firm cleaningowych – największymi są właściciele nieruchomości komercyjnych, zarządcy budynków użyteczności publicznej czy administracja państwowa. Sami są pod nieustającą presją rosnących kosztów – a cleaning jest jednym z nich, w dodatku takim, z którego nie można zrezygnować. Szukają więc rozwiązań wyjścia z tej sytuacji. Najbardziej oczywistym jest cięcie godzin pracy i zmniejszanie uposażenia firm cleaningowych. Stawia je to sytuacji konieczności zwolnień pracowników, co przy rosnących pensjach oznacza, że praca musi zostać rozdysponowana pomiędzy pozostałych pracowników. Nie jest to dobre rozwiązanie – przy bezrobociu poniżej 5 proc. rynek pracy oferuje dużo innych możliwości zarobku, zatem odpływ pracowników do innych branż jest na porządku dziennym.
Słowo-klucz: optymalizacja
Rosnące napięcie między odbiorcami usług cleaningowych a potrzebami zwiększenia stawek za swoje usługi firm cleaningowych musi znaleźć rozwiązanie. Seris Konsalnet Cleaning podczas rozmów negocjacyjnych ze swoimi klientami stawia na optymalizację.
- Gdzie tylko jest taka możliwość, stosujemy maszyny i urządzenia, które optymalizują wydajność, więc także koszty – mówi Andrzej Chodacz. – Używamy samojezdnych robotów czyszczących, wydajniejszych środków chemicznych, optymalizujemy pracę zespołów i wprowadzamy większą zmianowość. Mamy na uwadze nie tylko możliwości finansowe klienta, ale także dobro i zdrowie naszych pracowników. Nieuchronne będą podwyżki wynagrodzeń, ale także kosztów naszych usług dla klientów – na podobnym, 20-procentowym poziomie. Jednakże podwyżki dla klientów łagodzimy bądź rozciągamy w czasie właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań, w które firma inwestuje już od 2 lat. Uważam, że w obecnym otoczeniu makroekonomicznym branży cleaningu nie ma innego wyjścia.
O firmie Seris Konsalnet Cleaning
Seris Konsalnet Cleaning to specjalistyczna firma świadcząca usługi utrzymania czystości w branży B2B. Oferuje kompleksowe usługi porządkowe dla pomieszczeń biurowych, hal produkcyjnych, przemysłu, powierzchni magazynowych, sklepów i supermarketów, kompleksów rekreacyjnych, placówek służby zdrowia, obiektów administracji publicznej. Marka stawia na innowacje, w które inwestuje w czterech kluczowych liniach usług: Q BOT (automatyzacja i robotyzacja usług sprzątających); Q EKO (odpowiedzialne środowiskowo i ekologicznie rozwiązania dla branży sprzątającej) oraz Q BDO (zarządzanie procesem obsługi obowiązków raportowych przedsiębiorstwa do Bazy Danych Odpadowych). Mocną cechą marki jest także otwarte i partnerskie podejście do współpracy z klientem biznesowym: wykwalifikowani technologowie dobierają odpowiednie środki czystości i sprzęt na podstawie oględzin obiektu oraz sugerują zakres i harmonogram usług odpowiadających indywidualnym potrzebom klienta. Seris Konsalnet Cleaning powstała w wyniku konsolidacji spółek Seris Klinet i Seris As Pak. Jest częścią międzynarodowej Grupy Seris. Ambicją Seris Konsalnet Cleaning jest wdrożenie na polskim rynku w obszarze usług sprzątających dla B2B autorskiej filozofii Cleaning 4.0.